Po czym poznać zanieczyszczony filtr DPF?

Porady
wydech

Filtr PDF, czyli filtr cząsteczek stałych montowany jest w samochodach z silnikiem Diesla. Niestety takie rozwiązanie jest dla właścicieli aut niezwykle kosztowne, chociaż niesie wiele korzyści dla naszego środowiska. Za pomocą tego filtra, do atmosfery przedostaje się, o wiele mniej szkodliwych dla zdrowia cząsteczek PM. Filtry te mają ograniczoną żywotność, a zakup nowej części wiąże się z dużym wydatkiem. Na przyspieszenie zużycia oraz zapchanie filtra DPF wpływa przede wszystkim niewłaściwe użytkowanie samochodu.

Po czym poznać zanieczyszczony filtr DPF?

Przeważnie w pojazdach znajdują się specjalne kontrolki albo ekrany centralne, na których wyświetlają się informacje o zapchaniu filtra DPF. W takiej sytuacji możemy szybko działać i mamy pełną świadomość zaistniałego problemu. Jednakże starsze modele samochodów, mogą nie wykrywać tej awarii, warto więc reagować na wszelkie niepokojące objawy, które daje nam auto.

Najczęstsze objawy zanieczyszczonego filtru DPF:

wyraźny spadek mocy, przy nieco większym spalaniu paliwa
gorsze przyspieszenie samochodu
przejście na tak zwany “tryb awaryjny” oraz zapalenie kontrolki check engine
Zanieczyszczony filtr DPF znacznie zmniejsza możliwość odpłynięcia spalin z układu wydechowego, z tego względu jest uważany przez sterownik za niebezpieczny dla jego pracy. Bardzo istotna jest więc, właściwa diagnostyka DPF, dzięki której zlokalizujemy problem.

Ile zapłacimy za nowy filtr DPF do samochodu?

Niestety właściciele pojazdów z dieslem muszą liczyć się z dosyć dużym kosztem wymiany zapchanego filtra. Nowy filtr DPF do samochodu osobowego może kosztować nawet parę tysięcy złotych, wszystko zależy od danego modelu samochodu. Na rynku dostępne są także mniej trwałe zamienniki, oscylujące w granicy 1500-1600 złotych. Oprócz tego do końcowego kosztu musimy doliczyć montaż, który wyniesie kilkaset złotych.

Jaka jest trwałość filtra DPF?

Filtry DPF wytrzymują do 200-250 tys. km przebiegu, o ile samochód będzie właściwie eksploatowany. Jeśli natomiast będzie nieprawidłowo użytkowany, wówczas żywotność filtra DPF może skrócić się do kilkudziesięciu tys. km przebiegu.

W jaki sposób dbać odpowiednio o filtr DPF, aby działał poprawnie jak najdłuższy czas?

1. Pamiętaj przede wszystkim, o unikaniu jazdy na krótkich dystansach. W przypadku kiedy autem dojeżdżasz jedynie do pracy, raz na jakiś czas wybierz się również na dłuższą wycieczkę, co ważne utrzymaj przez 10 minut 2000-3000 obrotów na minutę.

2. Korzystaj z dodatków do paliwa, pomagają one w wypalaniu sadzy.

3. Nie zapominaj o uzupełnianiu poziomu płynu, w przypadku mokrego filtru cząsteczek stałych FAP. Sprawdź wcześniej rodzaj płynu i jego ilość, takie informacje znajdziesz w instrukcji obsługi samochodu.

4. Wymieniaj regularnie olej w silniku, najlepiej co 10-15 tys. kilometrów.

5. W przypadku kiedy zauważyłeś niepokojące objawy, które mogą dotyczyć zużycia filtra DPF, wówczas od razu reaguj. Możesz najpierw samodzielnie wyczyścić go, przy użyciu specjalnego preparatu do regeneracji filtrów DPF. Jest to bardzo prosta, a zarazem skuteczna metoda.


Szukasz serwisu regenerującego, czyszczącego filtry DPF? Wybierz najbliższe miasto: