Ile kosztuje wymiana rozrządu w BMW 3 E90/91? Co ile wymieniać rozrząd w BMW 3 E90/91?

BMW 3 E90/91 to obecnie jedno z najpopularniejszych aut używanych, sprowadzanych do Polski z Unii Europejskiej. Wygodne i nadal nowoczesne auto klasy średniej wyższej cieszy się dużym zainteresowaniem wśród polskich nabywców. W dzisiejszym artykule zajmiemy się bardzo ważną sprawą, jaką jest bez wątpienia wymiana rozrządu. Czy w BMW 3 E90/91 trzeba wymieniać rozrząd? Co ile wymieniać rozrząd w BMW 3 E90/91? Ile kosztuje rozrząd do BMW 3 E90/91? Jakie są objawy awarii rozrządu w BMW 3 E90/91?

Rozrząd to popularne określenie napędu rozrządu, stosowanego w każdym samochodzie z silnikiem benzynowym albo wysokoprężnym. Na początek w kilku zdaniach wyjaśnimy co to jest rozrząd i jak działa. Następnie przejdziemy do rozrządu w BMW 3 E90/91.

Co to jest rozrząd i jak działa rozrząd w silniku samochodu?

>Układ rozrządu steruje pracą zaworów dolotowych (doprowadzających powietrze do cylindrów) i zaworów wylotowych (usuwających z silnika spaliny).
Układ rozrządu jest sterowany przez wałek albo wałki rozrządu.
Praca układu rozrządu musi być ściśle i niezwykle precyzyjnie zsynchronizowana z położeniem wału korbowego i napędzających go tłoków. Do napędu wałków rozrządu i do synchronizacji położenia wału korbowego względem wałków rozrządu służy właśnie napęd rozrządu.

We współczesnych silnikach stosuje się dwa rozwiązania:
• Pasek rozrządu
• Łańcuch rozrządu.

Dokładny opis działania napędu rozrządu znajduje się we wcześniejszym artykule: Wszystko o rozrządzie silnika. Co to jest, do czego służy, co ile wymieniać rozrząd?

nakhon100, CC BY 2.0, via Wikimedia Commons

Jaki rozrząd jest w BMW 3 E90/91?

We wszystkich silnikach, stosowanych pod maską BMW 3 E90/91, niemiecki producent zastosował łańcuch rozrządu.

Jaka jest trwałość łańcucha rozrządu? W starszych samochodach, produkowanych kilkanaście lat temu (jak BMW 3 E 90/91) trwałość łańcucha rozrządu jest dość wysoka. Jednak trzeba pamiętać o tym, że jest ona zależna od wielu czynników. To między innymi spokojna jazda (bez szarpania i gwałtownego przyspieszania) a także stosowanie oleju silnikowego wysokiej jakości (o właściwej specyfikacji, ustalonej przez producenta samochodu) i utrzymywanie właściwego poziomu oleju silnikowego. Nie bez znaczenia jest też regularna wymiana oleju silnikowego.

W odpowiednich warunkach (opisanych wcześniej) łańcuch rozrządu w BMW 3 E90/91 może pracować bez awarii nawet przez 500 – 600 tys. km przebiegu. A to oznacza, że wystarczy na cały okres eksploatacji samochodu.

Niestety, bardzo często zdarza się, że w BMW 3 E90/91 łańcuch rozrządu trzeba wymienić znacznie wcześniej.

Czy w BMW 3 E90/91 trzeba wymienić rozrząd?

Jak wspomnieliśmy wcześniej, w BMW 3 E90/01 producent zastosował rozrząd na łańcuchu. To oznacza, że należy go wymieniać tylko przy objawach awarii albo zużycia eksploatacyjnego.
Jakie są objawy awarii łańcucha rozrządu?
• Grzechotanie na zimnym silniku;
• Grzechotanie podczas dodawania gazu i zmian prędkości obrotowej silnika;
• Hałas spod maski – szum itd. (może też oznaczać inne uszkodzenia).

Co ile wymieniać rozrząd w BMW 3 E90/91? Tylko wtedy, gdy pojawią się objawy awarii.
Zaleca się też, aby wymienić rozrząd w BMW 3 E90/91 po zakupie auta. Dla własnego bezpieczeństwa, aby uniknąć awarii silnika, która (na skutek zerwania albo przeskoczenia łańcucha rozrządu) może doprowadzić do zniszczenia silnika).

Przed zakupem używanego BMW 3E90/91 należy dokładnie sprawdzić stan łańcucha rozrządu w dobrym warsztacie mechanicznym. Wizytę w warsztacie można wygodnie i szybko umówić, dzięki naszemu serwisowi FIX MY CAR.

Grzechotanie i hałasowanie łańcucha rozrządu może być spowodowane także przez
• Brak odpowiedniej ilości oleju silnikowego (zapewnia właściwą pracę napinacza);
• Stosowanie oleju silnikowego niewłaściwej jakości;
• Uszkodzenie albo zużycie eksploatacyjne hydraulicznego napinacza łańcucha rozrządu.

W przypadku BMW 3E90/91 problemy z łańcuchem rozrządu najczęściej pojawiały się w samochodach w wersji 116i (silnik benzynowy o pojemności 1.6l).

nakhon100, CC BY 2.0, via Wikimedia Commons

Co jest potrzebne do wymiany łańcucha rozrządu w BMW 3E90/91?

BMW 3 E90/91 to samochód z napędem na tylną oś, w którym silniki montowane były wzdłużnie.

Co jest potrzebne do wymiany łańcucha rozrządu w BMW 3 E90/91?
• Komplet łańcucha rozrządu zawierający łańcuch, ślizgi i dodatkowe elementy;
• Pompa cieczy chłodzącej (może być w zestawie z kompletem łańcucha rozrządu);
• Olej silnikowy (o specyfikacji, zgodnej z zaleceniami producenta auta – norma SAE plus informacje o tym, że dany olej spełnia normy jakościowe BMW);
• Filtr oleju silnikowego;
• Płyn chłodniczy (spełniający podstawowe zalecenia producenta auta, może to być płyn uniwersalny).

W niektórych przypadkach niezbędne może być także zastosowanie nowego napinacza łańcucha rozrządu. To jednak musi zweryfikować mechanik.

Ile kosztuje rozrząd do BMW 3 E90? Ile kosztuje wymiana rozrządu?

Wszystkie części (komplet łańcucha rozrządu, pompę cieczy chłodzącej, olej silnikowy, filtr i płyn chłodniczy) kierowca może kupić sam.
Można też zlecić zakup mechanikowi, jednak w tym przypadku będzie drożej (mechanik wybierze części od dystrybutora, z którym współpracuje i doliczy marżę dla siebie).

Nasza rada: wymiana łańcucha rozrządu w BMW 3 E90/91 to czynność, którą przeprowadza się rzadko. Jak wspomnieliśmy wcześniej, w razie awarii, albo po zakupie auta używanego. W praktyce może to być jedna wymiana rozrządu w trakcie całego życia auta. Dlatego nie warto wybierać najtańszych części niskiej jakości.
Jeśli chcemy zaoszczędzić, warto wybrać zamienniki średniej jakości.
Rozrząd to bardzo ważny element silnika samochodu. Zastosowanie części niskiej jakości może spowodować szereg problemów technicznych, włącznie ze zniszczeniem silnika.

Ile kosztuje wymiana rozrządu w BMW 3 E90/91?
Cena jest zależna od rodzaju silnika i od warsztatu. Przed wyborem warsztatu warto zapytać, jaki jest koszt usługi w danej firmie i porównać go z inną.
Dzięki FIX MY CAR każdy kierowca ma łatwy i szybki dostęp do warsztatów w okolicy. Można łatwo sprawdzić cenę i umówić wizytę.
• Średnia cena za wymianę rozrządu w BMW 3 E90/91 to 500 – 700 zł plus koszt części.
Wymiana rozrządu (łańcucha rozrządu) polega na zdemontowaniu osłon, zablokowaniu kół zębatych, zluzowaniu napinacza, zdjęciu łańcucha i demontażu pompy cieczy chłodzącej. Montaż przebiega w odwrotnej kolejności.

O czym warto pamiętać? Zawsze należy wziąć ze sobą paragon i zachować go. Wymiana rozrządu to czynność, która wymaga bardzo dużej precyzji, wiedzy i zastosowania odpowiednich narzędzi.

Ile kosztuje rozrząd do BMW 3 E90/91?

• Sam łańcuch rozrządu dobrego producenta kosztuje ok. 500 zł.
• Kompletny zestaw łańcucha rozrządu dobrego producenta, zawierający łańcuch rozrządu, wszystkie elementy towarzyszące (ślizgi itd.), napinacz i pompę cieczy chłodzącej kosztuje ok. 2000 – 2800 zł, w zależności od wersji silnika.
• W niektórych kompletach nie ma pompy cieczy chłodzącej – należy ją wtedy dokupić osobno.
• Cena oleju silnikowego wraz z filtrem wyniesie ok. 150 -200 zł (w zależności od pojemności silnika).
• Cena płynu chłodzenia wyniesie ok. 120 zł (w zależności od pojemności silnika).

Podane przez nas ceny są oczywiście, orientacyjne. Są one zależne od producenta części, marży sklepu itd.. Warto poszukać przed zakupem w kilku miejscach i sprawdzić ceny.

Wymianę rozrządu warto zlecić dobremu warsztatowi. Taki warsztat można znaleźć szybko i wygodnie dzięki FIX MY CAR. Wybierz miejscowość, znajdź warsztat, sprawdź koszt wymiany łańcucha rozrządu w BMW 3E90/91 i umów wizytę na odpowiedni termin.