Układ hamulcowy – nie oszczędzaj na nim!

Dla kierowców
hamulce

Bezpieczeństwo w czasie jazdy jest najważniejsze. Dlatego tak ważna jest regularna wymiana układu hamulcowego, czyli zbioru części, które w największym stopniu o owym bezpieczeństwie decydują. Zwłaszcza że są to naprawy eksploatacyjne i nie można im zapobiec.

Wymiana układu hamulcowego jest bez wątpienia kosztownym wydatkiem. Istnieją podzespoły, na których można przyoszczędzić trochę grosza, ale są również takie, na których oszczędzanie jest po prostu rzeczą nieopłacalną.

Nie warto oszczędzać na hamulcach, gdyż znalezienie tanich podzespołów nie należy do najtrudniejszych rzeczy. Elementy układu hamulcowego są ogólnodostępne i nie powinno być żadnej trudności ze znalezieniem ich w pierwszym, lepszym sklepie motoryzacyjnym. Zamienniki fabrycznych części, czyli nowe klocki, bębny, tarcze oraz cylinderki są też zwykle wysokiej jakości.

Układ hamulcowy – klocki hamulcowe

Klocki hamulcowe są kluczowym elementem układu hamulcowego. Odpowiadają za skuteczne zatrzymanie rozpędzonego samochodu. W zależności od samochodu ich okres eksploatacyjny może się różnić. W niektórych autach będą w stanie wytrzymać 10-12 tys. km, a w innych będzie można z nimi przejechać nawet 40 tys. km.

Klocki zamontowane są tam, gdzie hamulce tarczowe. Samochody z wyższej półki, posiadające mocniejsze silniki, mają zamontowane tarcze przy wszystkich czterech kołach.

Co jaki czas wymieniać klocki hamulcowe?

Wskazówkę o stopniu zużycia klocków stanowi grubość okładzin ciernych, znajdujących się właśnie na klockach hamulcowych. Rowek, wykonany w owych okładzinach pozwala na skontrolowanie stanu klocków. Gdy przestaje być widoczny, jest to sygnał, że należy natychmiast wymienić klocki, gdyż w innym przypadku dalsza jazda może być bardzo niebezpieczna. W przypadku, gdy warstwa cierna jest zbyt cienka, zaczyna ona pękać oraz odrywać się dużymi płatami od blachy klocka. Sytuacja może skończyć się tragicznie, jeśli zdarzy się to nagle.

Jakie klocki hamulcowe wybrać?

Nie ma problemu, aby zastąpić drogie, oryginalne klocki hamulcowe tańszymi zamiennikami. Jednak należy przy tym zachować zdrowy rozsądek, aby nie kupić tanich części, które zbyt mocno się rozgrzewają przy ostrzejszej jeździe i nie są zbyt dobrze dopasowane do zacisków hamulcowych. Cena, jaką trzeba zapłacić za dobrej jakości zamienniki do klocków hamulcowych, zaczyna się już od 50 złotych za komplet na jedną oś.

klocki hamulcowe

Klocki hamulcowe

Hamulec ręczny

Dla niektórych niesprawny hamulec nie stanowi problemu, a jest to duży błąd, gdyż on też jest częścią elementów, odpowiadających za bezpieczeństwo jazdy. W jego przypadku najczęściej dochodzi do zerwanej lub zatartej linki. Gdy zdecydujemy się na zakup nowej, musimy liczyć się z kosztem rzędu 20-50 zł, co trzeba przyznać, nie jest wysoką cena. Podobnie niewielki koszt poniesiemy za założenie linki w warsztacie.

Układ hamulcowy – zaciski hamulcowe

Zaciski hamulcowe to kolejny bardzo ważny, a zarazem eksploatowany element układu hamulcowego. Bezpośrednim powodem niszczenia gumowych elementów uszczelniających są mocne tarcia oraz zabrudzenia. Zadaniem gumowego pierścienia jest doprowadzać w równomierny sposób płyn do obu tłuczków zacisku. W przypadku, gdy nie działa to poprawnie, droga hamowania wydłuża się znacznie, a przód samochodu będzie ściągany w trakcie hamowania do strony zacisku, który nie pracuje prawidłowo. Nie pozostaje nic innego w takich sytuacjach jak wymiana zacisku bądź jego regeneracja.

Regeneracja zacisków hamulcowych

Zawsze warto na początek przeszlifować zacisk, jeśli ten ma ślady korozji. Wyposażenie się w zestaw do regeneracji również będzie korzystnym rozwiązaniem. Cena takiego zestawu zaczyna się od 20 złotych, ale składa się on ze wszystkich potrzebnych uszczelek, które w zupełności powinny wystarczyć do naprawienia usterki. W przypadku, gdy tłoczek jest mocno uszkodzony, warto wyposażyć się w taki zestaw, który zawiera nowy tłoczek. Należy pamiętać o tym, że oszczędzanie za wszelką cenę nie popłaca się w dłuższej perspektywie dlatego, gdy zacisk i jego podzespoły nie wzbudzają naszego zaufania, lepiej jest wymienić cały komplet, niż później tego żałować.

Układ hamulcowy – tarcze hamulcowe

Warto również sprawdzić stan tarcz. Jeśli tarcza posiada dużą ilość płytkich rowków, to można ją przetoczyć, a koszt w takim przypadku wyniesie nas kilkadziesiąt złotych. W sytuacji, gdy rowki są głębokie albo tarcze już były przetaczane, lepiej jest je po prostu wymienić na nowe.

Czym jest przetoczenie? To zeszlifowanie warstwy tarcz w taki sposób, aby były one ponownie gładkie i równe, a co najważniejsze równoległe. W takim przypadku lepiej jest skorzystać z usług tokarza lub ewentualnie z własnej tokarki, pod warunkiem, że ją posiadamy. Bez wątpienia jest to czasochłonna metoda, ale efekty są zdecydowanie widoczne.

To jednak niejedyny sposób na regenerację, gdyż istnieje metoda, która ma coraz więcej zwolenników, gdyż pozwala znacznie zaoszczędzić czas. Ową metodą jest przetoczenie tarcz, które są wciąż zamontowane w samochodzie. Cena zależy między innymi od wielkości tarczy, ale waha się w granicach 100 złotych.

Jakie tarcze hamulcowe wybrać?

Istnieją producenci tarcz hamulcowych, którzy gwarantują wysoką jakość i niezawodność przez bardzo długi czas. Do takich producentów możemy zaliczyć: Brembo, Bosch, ATE, Zimmermann, Textar, TRW, Mikoda czy Jurid. Wybór pomiędzy tymi markami jest kwestią indywidualną.

Cena, jaką trzeba zapłacić za zamienniki tarcz do popularnych aut, waha się w granicy 50-70 zł, natomiast ceny tarcz do droższych modeli mogą wynieść nawet 200-300 zł. Za elementy firmowe trzeba zapłacić dwa albo trzy razy więcej.

Układ hamulcowy – bębny hamulcowe

Bębny hamulcowe są znacznie twardsze od tarcz. Za wymianę szczęk trzeba zapłacić praktycznie tyle samo, co za wymianę klocków, natomiast bębny kosztują zwykle ok. 100 złotych za komplet. Hamulcowe bębnowe są w większości wyposażone w automatyczny mechanizm, który zapewnia odpowiednie zbliżenie szczęk do bębna. Czasami zdarza się, że cylinderki hamulcowe, które mają za zadanie rozpierać szczęki w bębnach, stracą szczelność lub mają zapieczone tłoczki. W takich przypadkach konieczna jest wymiana. Koszt wynosi 50 złotych za cylinderek.

Wymieniając cylinderek, należy odpowietrzyć układ hamulcowy. Można przy okazji sprawdzić stan płynu hamulcowego. Płyn łatwo i szybko traci swoje właściwości, dlatego robi się to, co 2 lata.

Znaczenie amortyzatorów dla układu hamulcowego

Amortyzatory są bardzo ważną i zapracowaną częścią zawieszenia samochodu. Jeśli nie są sprawne, nawet najlepsze hamulce nie zadziałają. Na dystansie 1000 km każdy z amortyzatorów wykonuje około 0,5 mln cykli roboczych. Pracują one poza tym w bardzo niesprzyjających warunkach, gdyż z jezdni bez przerwy podnosi się kurz, woda i błoto. Dodatkowo muszą sobie radzić z dużymi wahaniami temperatur.

Amortyzatory mają ogromne znaczenie dla komfortu, a także bezpieczeństwa jazdy. Gdy nie działają w prawidłowy sposób, nie mogą wytłumić tak zwanego bujania, czyli pionowych ruchów nadwozia. Skutkiem tego jest między innymi oślepianie po zmroku reflektorami innych kierowców. Poza tym wydłużają one drogę hamowania, gdy są zużyte, a także sprawiają, że praca układu przeciwpoślizgowego ABS nie przebiega w satysfakcjonujący sposób. To samo dotyczy stabilizacji toru jazdy ESP. Warto również wspomnieć o przyspieszonych zużyciu innych elementów auta.

Co jaki czas wymieniać amortyzatory?

Amortyzatory mogą stracić swoją sprawność już po 30-40 tys. km, ale zwykle potrafią wytrzymać 60-70 tys. km. Przede wszystkim jest to zależne od stylu jazdy kierowcy oraz jakości podzespołów. Bardzo ważny jest również fakt, w jakich warunkach są one eksploatowane. Warto sprawdzać je regularnie, tak co 20 tys. km, czyli mniej więcej co rok.

Problemy z amortyzatorami diagnozuje się na specjalnym stanowisku warsztatowym, ale można je zauważyć nawet samodzielnie. Zużycie części można zaobserwować, gdy auto się buja i nie ma wytłumionych drgań. Gdy jesteśmy na postoju, możemy docisnąć mocno narożnik karoserii, a następnie szybko go puścić. Wtedy nadwozie powinno wrócić jednym ruchem do normalnego poziomu. W przypadku, gdy tak się nie stanie, mamy pewność, że amortyzator ma usterkę.