Samochód z automatyczną skrzynią biegów, jak nim jeździć?

Dla kierowców
maserati

Samochód z automatyczną skrzynią biegów to bez wątpienia wygoda i komfort.  Niektórzy twierdzą, że jeśli ktoś raz zasiądzie za kierownicą takiego pojazdu i się nim przejedzie to nie będzie już chciał wracać do rozwiązania z manualną skrzynią biegów.

Jest w tym z pewnością trochę przesady. Dużą rolę odgrywa tu przyzwyczajenie. Jednak beż wątpienia auto z automatyczną skrzynią biegów jest łatwiejsze w prowadzeniu. Jak wobec tego powinno poprawnie użytkować taki samochód? Jak uniknąć awarii?

Jak ruszyć z miejsca? Jak tym się jeździ?

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Ktoś kto wcześniej nie jeździł automatem, siada w samochodzie tego typu i widzi że pod nogami ma tylko dwa pedały zamiast trzech. Drążek zmiany biegów ma jakieś inne oznaczenia. Jak tutaj ruszyć? Jak jechać?

W praktyce lepiej zapoznać się z kilkom informacjami zanim wsiądzie się do takiego auta.

Dwa pedały pod nogami to gaz i hamulec. Dźwignia zmiany biegów ma oznaczenia: P-parking (można spokojnie wyjąć kluczyki ze stacyjki, koła są zblokowane), N-pozycja neutralna (Nie da rady wyciągnąć kluczyków ze stacyjki, samochód można pchać bo koła są odblokowane), R-jazda do tyłu (przed włączeniem tej pozycji i jechaniem do tyłu, należy całkowicie zatrzymać auto), D (pozycja do jazdy, a także do zatrzymywania się w korku, na światłach itd.), oznaczenia cyfrowe: skrzynia używa jedynie pierwszego biegu (np. przy wyjeżdżaniu z błota), dwóch biegów (przy jeździe z dużymi obciążeniami), trzech biegów (przy jeździe w trudnym terenie np. w górach).

Jak więc ruszyć? Należy ustawić drążek zmiany biegów w pozycji D i nacisnąć pedał gazu. Proste, prawda? Przy dojeżdżaniu do miejsca gdzie należy na chwilę się zatrzymać wystarczy wcisnąć hamulec i nie puszczać go dopóki się ponownie nie rusza.

Jeżeli samochód ulegnie awarii to najlepszym sposobem jego transportu jest przewiezienie go na lawecie. Najlepiej go nie holować. Prawdopodobnie poważnie zepsuje to dodatkowo samochód. Trzeba też pamiętać by podczas jazdy nie zmienić pozycji skrzyni biegów w sposób nieodpowiedni (np. na parking), tak można bowiem łatwo uszkodzić auto.

samochód z automatem

Jak serwisować takie auto?

Naprawa samochodu z automatyczną skrzynią biegów to duży wydatek. Od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. Warto więc przestrzegać pewnych zasad i regularnie serwisować taki pojazd.

Zazwyczaj producenci takich aut określają co ile kilometrów przebiegu należy je serwisować. Zwykle to 30, 50 , lub 90 tysięcy kilometrów. Należy wówczas udać się do warsztatu i wymienić olej przekładniowy, a także filtr oleju skrzyni biegów. Sposobem wymiany, który jest zdecydowanie najlepszy i najbardziej optymalny jest wymiana dynamiczna. Oznacza to że dokonuje się usunięcia całego starego oleju, a następnie wlewa się nowy olej. Koszt wymiany oleju szacuje się w granicach 700-1000 zł .

W zależności od modelu samochodu koszt filtra waha się od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Zdarzają się i droższe filtry, ale to tylko w rzadkich przypadkach.

Jeżdżąc autem z automatyczną skrzynią biegów należy kontrolować poziom oleju przekładniowego. Niektórzy producenci polecają dolewanie oleju zamiast jego wymiany.

Najczęstszymi awariami tego rodzaju skrzyń biegów są: utrata szczelności, awaria oprogramowania lub uszkodzenie podzespołów. W niektórych rodzajach skrzyń, mogą się zepsuć łańcuchy lub pasy.

Należy też pamiętać, że zbyt agresywna jazda może spowodować przegrzanie się skrzyni biegów. Ciągnięcie ciężkiej przyczepy też może przegrzać skrzynię. W takiej sytuacji trzeba zatrzymać samochód i poczekać aż olej wystygnie. Skąd jednak wiedzieć że do czegoś takiego dochodzi? Na desce rozdzielczej powinna zapalić się odpowiednia lampka która o tym informuje.

Różne rodzaje skrzyń biegów

Im nowszy samochód tym technika zastosowana w skrzyni biegów jest bardziej zaawansowana. Starsze skrzynie, miały mniejszą ilość biegów co było przyczyną dużego zużycia paliwa. W nowych autach biegów jest znacznie więcej. Nowe modele mają też możliwość przełączania i dostosowywania skrzyni do stylu jazdy kierowcy. Zmiana pracy silnika powoduje w niektórych samochodach automatyczną zmianę stylu funkcjonowania skrzyni, by była ona bardzie wydolna i mniej podatna na awarie.

Można spotkać też skrzynie dwusprzęgłowe. Taka skrzynia bardzo szybko zmienia biegi. Dzięki temu oszczędza się paliwo.

Skrzynie bezstopniowe czyli tak zwane CVT umożliwiają nieskończoną ilość przełożeń, które to zależne są od ułożenia łańcucha lub pasa. Takie skrzynie często stosuje się samochodach hybrydowych.

Polecamy inny wpis na temat rodzajów skrzyni biegów

Czy warto mieć taki samochód?

Jeśli ceni się wygodę jazdy, to samochód z automatyczną skrzynią biegów będzie dobrym wyborem. Należy pamiętać o poprawnej eksploatacji i serwisowaniu takiego auta. Wtedy długo będzie można się cieszyć bezawaryjną jazdą. Taki samochód jest zazwyczaj droższy niż wersja ze skrzynią manualną. Trzeba więc przekalkulować swój wydatek. Najprawdopodobniej jednak po zakupie będzie się zadowolonym. Samochód z automatyczna skrzynią biegów może okazać się świetnym wyborem.