Planowanie głowicy – co powinieneś wiedzieć

Dla kierowców
głowica silnika

Planowanie głowicy jest terminem, który od razu kojarzy się z czymś naprawdę skomplikowanym. Pokrywa się to z rzeczywistością, gdyż jest to proces, który wymaga ogromnej precyzji i wykonuje się go z dwóch powodów. Nie miej wątpliwości, że należy ów proces przeprowadzić, gdy zakomunikuje ci to mechanik. W tym artykule powiemy sobie, dlaczego należy ów proces przeprowadzać i jakie przynosi on korzyści.

Czym jest planowanie głowicy?

Planowanie głowicy jest procesem, który polega na wyrównaniu powierzchni stykowej, znajdującej się pomiędzy głowicą silnika, a jego blokiem. Wykonywany on jest przy użyciu szlifierek magnetycznych oraz frezarek. To, jakie urządzenie wybierzemy, zależy głównie od jednostki napędowej oraz wykorzystanego do produkcji materiału. Cały proces wymaga ogromnej dokładności i precyzji, gdyż komora spalana musi cały czas pozostać szczelna i płyn chłodniczy nie mógł przedostawać się do medium smarującego.

Dlaczego ów proces jest konieczny?

Na powierzchni stykowej prawdopodobnie będą zauważalne jakieś niedoskonałości, gdy głowica zostanie zdjęta, a uszczelki zostaną usunięte. Z powstaniem odkształceń wiąże się demontaż tej części, ale należy próbować to zniwelować. Materiał pomiędzy blokiem a głowicą zapewnia szczelność połączenia, ale silnik potrzebuje dodatkowego szlifowania głowicy, aby działał całkowicie sprawnie. W przypadku, gdy planowanie głowicy nie jest wykonywane, może dojść do przedostawania się płynu chłodniczego do oleju.

Kiedy przeprowadzany jest proces planowanie głowicy?

Zazwyczaj planuje się szlifowanie głowicy przy remoncie jednostki. Często jest to wykonywane, gdy przeprowadzana jest wymiana uszczelki między blokiem a głowicą, związana z zauważalnym ubytkiem płynu chłodniczego i powstaniem nieszczelności. Kierowcy czasami decydują się na planowanie głowicy w sytuacji, gdy przeprowadzają gruntowne modyfikacje jednostki napędowej, aby zwiększyć jej moc.

Ze zdjęciem większej warstwy materiału z głowicy związane jest zwiększenie ciśnienia sprężonego powietrza, co przekłada się na podniesienie mocy silnika. Istotne jest, aby nie wykonywać przy tym samego planowania, które może spowodować jedynie powstanie zjawiska spalania stukowego, ale jeszcze dokonać innych niezbędnych modyfikacji w trakcie całego zabiegu.

Jak wygląda cały proces planowania głowicy?

Mechanik, wykonujący dla ciebie usługę serwisową oddaje głowicę do specjalistycznego zakładu obróbczego w przypadku, gdy nie posiada on odpowiednich narzędzi. Głowica jest wtedy dokładnie czyszczona, a także precyzyjnie szlifowana przy użyciu specjalnej maszyny do obróbki metalowych płaszczyzn. Montowana jest ona następnie na stole roboczym, gdzie po uprzednim naniesieniu właściwych parametrów, zdejmowana jest odpowiednia warstwa materiału. Cały proces jest przeprowadzony prawidłowo, dzięki wykorzystaniu urządzeń automatycznych.

Domowe metody w planowaniu głowicy

Czy tak skomplikowany proces, jak planowanie głowicy można samodzielnie wykonać? Cóż, nie jest to zalecane, gdy nie posiadasz odpowiednich urządzeń szlifierskich. Proces poza tym wymaga ogromnej dokładności. Konieczne jest również zdjęcie uszczelniaczy oraz zaworów. Dlatego nie bierz na siebie przeprowadzenia tego procesu, gdy jedyną rzeczą, którą masz do dyspozycji jest papier ścierny.

W zakładzie obróbczym za taki zabieg zapłacisz przynajmniej 100 zł, ale masz pewność, że wszystko zostanie dobrze wykonane. W zależności od rodzaju elementu oraz liczby części, które są potrzebne do zeszlifowania, owa cena może wzrosnąć. Z pewnością koszt będzie większy w przypadku oddania do planowania większych głowic bądź dwóch, które pochodzą z silnika widlastego.

Warto jednak powierzyć przeprowadzenie tego procesu fachowcowi, bez względu na koszt, jakie przyjdzie nam ponieść. Wykonanie roboty w niewłaściwy sposób może skutkować tym, że będzie konieczne ponowne podniesienie głowicy i wymiana uszczelki.