Silnik 1,4 MPI / 1,4 FSI VAG – wymiana rozrządu, serwisowanie i typowe awarie

Silnik 1,4 MPI / 1,4 FSI z grupy VAG to jedna z najpopularniejszych jednostek silnikowych, jaką można spotkać pod maskami aut używanych, spotykanych na polskich drogach. Z racji dość dużego wieku, silniki te mogą już cierpieć na różne problemy. Jakie typowe awarie dotyczą silników z rodziny 1,4 MPI / 1,4 FSI z grupy VAG? Jak serwisować silniki 1,4 MPI i 1,4 FSI? Kiedy wymieniać rozrząd w 1,4 MPI i 1,4 FSI? Ile kosztuje wymiana rozrządu w 1,4 MPI i 1,4 FSI?

Samochody produkowane przez koncern Volkswagen i należące do niego marki (SEAT, Skoda itd.) są bardzo popularne na drogach naszego kraju. Są to w większości auta starsze, ponad 10 – letnie. Pod maskami wielu z nich, przede wszystkim modeli miejskich i kompaktowych, można znaleźć silniki benzynowe 1,4 MPI i 1,4 FSI.

To jednostki całkiem udane, a przy odpowiednim serwisowaniu – trwałe i niezbyt awaryjne.

Silniki 1,4 MPI / 1,4 FSI z grupy Volkswagen – historia

Pierwszy silnik benzynowy 1,4 MPI zadebiutował w 1995 roku.
Oznaczenie MPI oznacza, że jednostka korzystała z wielopunktowego wtrysku paliwa (do kolektora dolotowego).
W kolejnych latach zwiększano liczbę zaworów (z 8 do 16, stosując dwa wałki rozrządu zamiast jednego) i moc jednostek. Albowiem pierwszy silnik z 1995 roku generował zaledwie 60 KM mocy.
W 2001 roku do sprzedaży trafiła pierwsza jednostka FSI. Był to ten sam silnik, różnił się jedynie tym, że zamiast wtrysku pośredniego wielopunktowego MPI, zastosowano w nim wtrysk bezpośredni. Wymagało to zastosowania nie tylko listwy wtryskiwaczy, ale i pompy wysokiego ciśnienia.

Silniki 1,4 MPI / 1,4 FSI z grupy Volkswagen – poszczególne modele i zastosowanie

Jakie wersje silników oferowano w poszczególnych latach?
– 1,4 MPI – 60 KM, wtrysk pośredni, R4 – 8V, lata produkcji 1995 – 2005
– 1,4 MPI – 75 KM, wtrysk pośredni, R4 – 16V, lata produkcji 1996 – 2010
– 1,4 MPI – 80 KM, wtrysk pośredni, R4 – 16V, lata produkcji 2006 – 2012
– 1,4 MPI – 86 KM, wtrysk pośredni, R4 – 16V, lata produkcji 2006 – 2012
– 1,4 MPI – 101 KM, wtrysk pośredni, R4 – 16V, lata produkcji 1996 – 2007
– 1,4 FSI – 85KM, wtrysk bezpośredni, R4 – 16V, lata produkcji 2002 – 2006
– 1,4 FSI – 90KM, wtrysk bezpośredni, R4 – 16V, lata produkcji 2003 – 2006
– 1,4 FSI – 105 KM, wtrysk bezpośredni, R4 – 16V, lata produkcji 2001 – 2005

R4 – cztery cylindry
8V – osiem zaworów, 16V – szesnaście zaworów

Silniki były montowane w takich autach jak:
• Skoda: modele Fabia I, Fabia II, Octavia I, Octavia II, Roomster,
• Volkswagen: Fox, Lupo, Polo III, Polo IV, Polo V, Golf III, Golf IV, Golf V, Golf VI, New Beetle
• SEAT: Cordoba I, Cordoba II, Leon I, Leon II, Toledo II, Arosa
• Audi: A2

M 93, Attribution, via Wikimedia Commons

Silniki 1,4 MPI / 1,4 FSI z grupy Volkswagen – wymiana rozrządu

W silnikach benzynowych 1,4 MPI producent stosował pasek rozrządu.
• Co ile wymiana paska rozrządu w 1,4 MPI Volkswagen? Producent zaleca, aby wymieniać pasek rozrządu co 90 tys. km przebiegu.
• Poza paskiem rozrządu, należy wymienić także wszystkie rolki paska a także, rolkę napinającą.
• Zaleca się także wymianę pompy cieczy chłodzącej.
• Kompletny zestaw rozrządu (obejmujący pasek, pompę cieczy chłodzącej i rolki, w rym rolkę napinającą) kosztuje od 200 do 400 zł.

W silnikach FSI (za wyjątkiem jednostki o mocy 105KM, w której jest pasek, jak w jednostkach MPI) producent zastosował łańcuch rozrządu.
• Łańcuch należy wymienić przy objawach awarii. Należą do nich przede wszystkim grzechotanie na zimnym silniku i przy większych prędkościach obrotowych.
• Kompletny zestaw łańcucha rozrządu kosztuje od 460 do 2000 zł, w zależności od producenta.
• Wymiana łańcucha rozrządu jest oczywiście, droższa, niż paska.

Silniki 1,4 MPI / 1,4 FSI z grupy Volkswagen – serwisowanie

Producent zaleca stosowanie w silnikach oleju silnikowego syntetycznego o specyfikacji SAE 5W30, który spełnia normy VW 501.01 i VW 502.02. Informacje o tym, czy olej spełnia daną normę, można znaleźć na jego opakowaniu.

Zaleca się wymieniać olej wraz z filtrem oleju co 15 tys. km przebiegu.
W przypadku częstej jazdy miejskiej i zamontowanej instalacji LPG, zaleca się wymieniać olej co 10 tys. km przebiegu.
Do wymiany potrzeba od 3,2 do 3,5 l oleju (czyli wystarczy opakowanie 4l).

Poza tym producent zaleca:
• Wymieniać filtr powietrza co 30 tys. km przebiegu
• Wymieniać filtr paliwa co 60 tys. km przebiegu
• Wymieniać pasek osprzętu co 120 tys. km (pasek wieloklinowy)
• Wymieniać świece zapłonowe co 30 tys. km przebiegu
• Sprawdzać stan paska rozrządu co 30 tys. km przebiegu

Rudolf Stricker, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Silniki 1,4 MPI / 1,4 FSI z grupy Volkswagen – typowe problemy

Z jakimi problemami najczęściej stykają się kierowcy, posiadający auta z silnikami 1,4 MPI albo 1,4 FSI? Z racji wieku większość jednostek ma za sobą już bardzo duże przebiegi. Stan silnika zależy od jakości serwisowania (np. od częstotliwości wymian oleju i jego jakości) jak również od sposobu eksploatacji pojazdu przez kierowcę. A także od przebiegu.

Typowe usterki silników 1,4 MPI i 1,4 FSI Volskwagena to:
• Duże zużycie oleju silnikowego, spowodowane zużyciem eksploatacyjnym pierścieni tłokowych. Silnik może zużywać nawet ponad 1l oleju na 1000 km.
• Problemy z luzem zaworowym
• Problemy z odmą
• Uszkodzenia modułu zapłonowego
• Awarie poszczególnych czujników w autach z większymi przebiegami
• Uszkodzone uszczelki w miskach olejowych i pod pokrywą zaworów, powodujące wycieki oleju
• Nagar na zaworach silników FSI – warto stosować płukanki do silnika, aby pomóc jednostce napędowej w usuwaniu nagaru.\
Jeśli jesteś posiadaczem Volkswagena, Audi, Skody albo SEATA z silnikiem benzynowym 1,4 MPI albo 1,4 FSI i potrzebujesz pomocy w serwisowaniu, albo naprawie tej jednostki napędowej – skorzystaj z FIX MY CAR!

Wpisz nazwę usługi (wymiana oleju silnikowego, wymiana rozrządu, naprawa układu zapłonowego) oraz nazwę swojej miejscowości.
W ciągu kilku chwil otrzymasz listę warsztatów w Twojej okolicy, wraz z danymi teleadresowymi.

...

...