Ile kosztuje naprawa układu paliwowego? Wtryskiwacze, pompy paliwa, pompy wtryskowe, filtry.

Układ paliwowy (układ zasilania silnika spalinowego) to kluczowy element silników benzynowych i diesla oraz napędów hybrydowych, spalinowo-elektrycznych. W skład układu paliwowego wchodzi wiele elementów, które mogą się zepsuć. Ile kosztuje naprawa układu paliwowego w samochodzie? Sprawdźmy!

Układ paliwowy ma za zadanie dostarczanie paliwa z baku auta do silnika. Jest też drugie zadanie: niespalone paliwo musi wrócić do baku z powrotem. Układ paliwowy musi też paliwo oczyścić, a w wielu silnikach podać je do cylindrów pod odpowiednim ciśnieniem.

Wtryskiwacz paliwa Panoha, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Układ paliwowy z pośrednim wtryskiem paliwa – serwisowanie i naprawy

Standardowy układ zasilania w silniku benzynowym z pośrednim wielopunktowym wtryskiem paliwa składa się z następujących elementów:
– baku (zbiornika paliwa) z wlewem paliwa;
– elektrycznej pompy paliwa w baku, najczęściej zanurzeniowej;
– przewodów paliwowych;
– wymiennego filtra paliwa albo stałej siateczki (smoka);
– elektronicznie sterowanych wtryskiwaczy, zamontowanych w głowicy silnika, które rozpylają paliwo na grzybki zaworów dolotowych;
– przewodów powrotnych.
Taki układ stosowany jest w silnikach benzynowych.

Jakie czynności serwisowe powinno się robić przy takim układzie zasilania?
– Regularna wymiana filtra paliwa – co rok/co dwa lata. Koszt filtra od 10 do 50 zł, koszt wymiany ok. 50 zł.
– Czyszczenie baku z wody, czyszczenie całego układu z zanieczyszczeń – kilka razy w roku.
Koszt specjalnego środka, który wlewa się do układu paliwowego: od 7 do 20 zł. Można to robić samodzielnie, pamiętając o odpowiednim stosunku środka do ilości paliwa (informacje znajdują się na opakowaniu środka).

Co się psuje w takim układzie?
– Pompa paliwa, elektrycznie napędzana. Może ulegać zużyciu eksploatacyjnemu. Może ulec uszkodzeniu na skutek zabrudzeń lub przegrzania (kłania się tu ciągła jazda z pustym bakiem). Pompa paliwa kosztuje od 300 do 1800 zł. Jej wymiana może kosztować od 100 do 200 zł.
– Przewody paliwowe mogą ulec rozszczelnieniu albo mechanicznemu uszkodzeniu. Wymiana kosztuje zazwyczaj kilkadziesiąt złotych.
– W starszych samochodach może skorodować bak albo może dojść do jego uszkodzenia mechanicznego. Bak zazwyczaj kosztuje od kilkuset zł do 2000 zł.

Pompa paliwa w baku Sutanandika, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Układ paliwowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa – serwisowanie i naprawy

Typowy układ zasilania w silnikach z bezpośrednim wielopunktowym wtryskiem paliwa składa się z następujących elementów:
– baku (zbiornika paliwa) z wlewem paliwa;
– elektrycznej pompy paliwa w baku, najczęściej zanurzeniowej;
– przewodów paliwowych niskiego ciśnienia;
– wymiennego filtra paliwa;
– pompy wtryskowej wysokiego ciśnienia, napędzanej od silnika;
– przewodów paliwowych wysokiego ciśnienia;
– listwy wtryskowej z czujnikami:
– elektronicznie sterowanych wtryskiwaczy zamontowanych w głowicy, które dawkują paliwo bezpośrednio do komór spalania;
– przewodów powrotnych paliwa.
Taki układ stosowany jest w silnikach benzynowych (np. GDI, EcoBoost, TCe, TSI, EcoTSI itd.) i diesla (wszystkie jednostki z listwą Common Rail).

Jakie czynności serwisowe powinno się robić przy takim układzie zasilania?
– Regularna wymiana filtra paliwa – co rok/co dwa lata. Koszt filtra od 10 do 50 zł, koszt wymiany ok. 50 zł.
– Czyszczenie baku z wody, czyszczenie całego układu z zanieczyszczeń – kilka razy w roku.
Koszt specjalnego środka, który wlewa się do układu paliwowego: od 7 do 20 zł. Można to robić samodzielnie, pamiętając o odpowiednim stosunku środka do ilości paliwa (informacje znajdują się na opakowaniu środka).
– Czyszczenie układu paliwowego za pomocą specjalnego środka, po podłączeniu silnika pod specjalną maszynę. Kosztuje to średnio 200 zł. Pozwala na bieżąco oczyszczać wtryskiwacze.

Co się psuje w takim układzie paliwowym?
– Wtryskiwacze wtrysku bezpośredniego. Ich trwałość w dobrych warunkach dochodzi do 200 tys. km przebiegu. Stosowanie paliwa niskiej jakości i rzadka wymiana filtra paliwa może doprowadzić do przedwczesnego zużycia.
Cena wtryskiwaczy w silnikach diesla zależna jest od rodzaju, zazwyczaj jedna sztuka kosztuje od 1200 do 2500 złotych. Do tego dochodzi koszt montażu i adaptacji w oprogramowaniu sterownika (od 200 do 400 zł za wtryskiwacz). Wtryskiwacze do silników benzynowych są na szczęście tańsze.
Większość wtryskiwaczy można regenerować. Wyspecjalizowane firmy czyszczą je, następnie demontują z nich uszkodzone części (np. głowice rozpylające, uszczelnienia), wymieniając je na nowe. Po zakończonej pracy wtryskiwacz jest testowany. Cena regeneracji to zazwyczaj 600 zł za jeden wtryskiwacz. Do tego dochodzi koszt montażu i adaptacji, jak w przypadku nowego wtryskiwacza.
– Pompy wtryskowe wysokiego ciśnienia. Zużywają się eksploatacyjne albo ulegają uszkodzeniom mechanicznym, na skutek dostania się do nich kawałka korozji. Nowa pompa wtryskowa może kosztować kilka tysięcy złotych. Plus koszt montażu, który wyniesie minimum kilkaset złotych. Dlaczego? Bo przy montażu nowej pompy albo zregenerowanej niezbędna jest wymiana rozrządu (napędu rozrządu wraz z pompą cieczy chłodzącej).
Wiele modeli pomp wtryskowych także można regenerować – ceny zaczynają się od kilkuset złotych, w zależności od rodzaju uszkodzenia.
– Pompy paliwa, elektrycznie napędzane. Mogą ulegać zużyciu eksploatacyjnemu. Mogą ulec uszkodzeniu na skutek zabrudzeń lub przegrzania (kłania się tu ciągła jazda z pustym bakiem). Pompa paliwa kosztuje od 300 do 1800 zł. Jej wymiana może kosztować od 100 do 200 zł.
– Przewody paliwowe mogą ulec rozszczelnieniu albo mechanicznemu uszkodzeniu. Wymiana kosztuje zazwyczaj kilkadziesiąt złotych.
– W starszych samochodach może skorodować bak albo może dojść do jego uszkodzenia mechanicznego. Bak zazwyczaj kosztuje od kilkuset zł do 2000 zł.

Naprawa układu paliwowego nie należy do tanich. W przypadku nowoczesnych silników diesla kompleksowa naprawa układu paliwowego, obejmująca wymianę wtryskiwaczy i pompy wtryskowej wysokiego ciśnienia, może pochłonąć ponad 12 000 złotych. A często więcej.
Dlatego tak ważne jest dbanie o układ paliwowy, polegające na tankowaniu paliwa z pewnego źródła, stosowaniu środków do czyszczenia układu i regularnej wymianie filtra paliwa.

Filtr paliwa Diego Torres Silvestre from Sao Paulo, Brazil, CC BY 2.0, via Wikimedia Commons

Naprawa układu paliwowego dzięki FIX MY CAR

Jeśli w Twoim samochodzie pojawiły się problemy z działaniem układu paliwowego (opisane w wielu artykułach na naszym blogu), nie zwlekaj. Jak najszybciej znajdź warsztat, który dokona profesjonalnej naprawy. Pamiętaj, nie zawsze trzeba wydawać kilkanaście tysięcy złotych. Znajdź firmę, która regeneruje części układu paliwowego, takie jak wtryskiwacze i pompy wtryskowe wysokiego ciśnienia. Pamiętaj, że bak też można naprawić. Każdy układ paliwowy można najpierw oczyścić w profesjonalny sposób, co w wielu przypadkach może pomóc. Nie musisz też kupować najdroższych pomp paliwa – na rynku jest bardzo wiele tańszych zamienników.

Znajdź warsztat w swojej okolicy. Wpisz w wyszukiwarce „naprawa układu paliwowego” a następnie wpis nazwę swojej miejscowości. Po kilku chwilach dostaniesz listę warsztatów w Twojej okolicy, które naprawią albo zregenerują układ paliwowy w Twoim silniku.

...

...