Alternator: objawy – uszkodzenia – sprawdź!

Dla kierowców
alternator

Najczęstszymi przyczynami niedziałającego alternatora jest: uszkodzenie diody, szczotek, łożysk bądź pęknięcie obudowy. Jakie mogą być objawy tych usterek?

Alternator odpowiada za to, że akumulator samochodu lub motocyklu jest cały czas doładowywany w trakcie jazdy.

Konstrukcja alternatora jest stosunkowo prosta, dzięki czemu jest on elementem bardzo trwałym i może działać bezproblemowo przez bardzo długi okres czasu. Natomiast wewnątrz urządzenia można zauważyć ruchome części oraz łożyska, podlegające naturalnemu zużyciu.

Często mówi się o defektach elektroniki lub nagminnym pękaniu obudowy w przypadku niektórych modeli jak Fiat bądź Alfa Romeo.

Pęknięcia obudowy są najłatwiejsze do zauważenia, gdyż widać je gołym okiem. Mogą również pojawić się inne objawy jak zanik prądu ładowania, który prowadzi do wyświetlenia kontrolki ostrzegawczej, a także hałasy.

W przypadku samochodów Fiata, w którym często dochodzi do pękania obudowy akumulatora, źródłem tych problemów jest zazwyczaj woda z drogi i kałuż. Przedostaje się ona do komory silnika i w gwałtowny sposób chłodzi obudowę alternatora i powoduje jej pęknięcie. Zaradzić temu może montaż dolnej osłony silnika.

W przypadku, gdy alternator, powoduje wielki i nasilający się z obrotami hałas, przyczyną problemu może być zużycie łożysk wałka wirnika.

alternator

Diagnostykę problemu można potwierdzić w sposób następujący: zdemontować pasek i sprawdzić, czy hałas będzie wciąż słyszalny, a koło zapasowe będzie stawiało nierównomierny opór. Jeśli tak, to diagnoza zostanie potwierdzona. Uszkodzone łożyska alternatora są problemem, którego nie wolno lekceważyć, gdyż jeśli łożysko się rozleci, alternator może ulec zablokowaniu. W konsekwencji auto straci ładowanie i obowiązkowa będzie wizyta w serwisie. Poza tym zerwany zostanie również pasek klinowy, co sprawi, że osprzęt zostanie unieruchomiony.

W niektórych modelach może dojść do najczarniejszego scenariusza, jakim jest wkręcenie się paska klinowego w pasek rozrządu i jego zerwanie.

W nowoczesnych samochodach źródłem nieprzyjemnych hałasów może być koło pasowe alternatora. Może ono posiadać sprzęgiełko i w celu poprawienia kultury pracy zespołu napędowego, a także ograniczenia drgań nie posiada jednolitej konstrukcji, a jedynie ma budowę metalowo-gumową, podobnie jak tuleje zawieszenia.

W przypadku spadku lub zaniku prądu ładowania powodem takiego stanu rzeczy może być zużycie szczotek bądź uszkodzenie regulatora napięcia, w którym szwankują diody. Poprawność działania alternatora można sprawdzić poprzez zbadanie prądu ładowania na klemach akumulatora przy pomocy multimetru bądź woltomierza. Napięcie powinno oscylować w granicach 12,8-14,8.

Te dane dotyczą jednak tylko starszych aut, które nie posiadają systemu start-stop, a także inteligentnych alternatorów.

Alternator. Naprawa czy regeneracja?

O naprawie można pomyśleć, jeśli awarii uległa jedynie jedna część alternatora. W innym przypadku lepszą opcją będzie regeneracja. Gdy uda się ją przeprowadzić, o alternatorze będzie można zapomnieć na kilka lat. Można go oddać do regeneracji lub kupić regenerowany, a w zamian odesłać zdemontowany z pojazdu.

W przypadku naprawy wymienia się tylko jeden element, natomiast w przypadku regeneracji, alternator jest rozkładany na części pierwsze, a następnie przywracany do stanu fabrycznego. Montowane są nowe łożyska oraz szczotki, a sama obudowa jest szkiełkowana albo piaskowana.

Czy zakup używanego alternatora ma sens?

Zakup używanego alternatora może być alternatywą dla jego regeneracji. Czy jednak ma to sens? Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Do popularnego samochodu można kupić alternator już za kilkadziesiąt złotych. W przypadku gdy komora nie jest zbudowana ciasno, wymiana nie sprawia trudności i umiemy to zrobić samodzielnie, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby zaryzykować. W innym przypadku nie ma to raczej sensu.

Jaki alternator wybrać?

Wiele osób zastanawia się pewnie przed zakupem, jaki alternator wybrać. Trzeba przyznać, że w kwestii ceny, mogą się od siebie mocno różnić. Te najtańsze to modele używane bądź będące po naprawie. Z kolei średnia półka to zamienniki o wątpliwej jakości (dość często pochodzące z Chin) albo alternatory po budżetowej regeneracji, wykorzystujące np. tanie łożyska. Aby kupić markowe zamienniki oraz oryginalne alternatory trzeba głębiej sięgnąć do kieszeni.

Koszt regeneracji oscyluje zazwyczaj w granicach 300-800 zł, natomiast koszt nowego alternatora to 500-1500 zł.

W przypadku tych rzadki modeli, koszt nawet używanego alternatora może osiągać zawrotne ceny jak np. Maybach. Jego koszt to ok. kilkunastu tysięcy złotych.


Nasz serwis FixMyCar oferuje możliwość wyszukania firmy, która zregeneruje Twój alternator – sprawdź tutaj