Przepływomierz powietrza – objawy awarii, rola, czyszczenie i naprawa

Przepływomierz powietrza jest jednym z najważniejszych czujników, które mają wpływ na odpowiedni dobór mieszanki paliwowo – powietrznej w silnikach diesla oraz w silnikach benzynowych. Awaria przepływomierza powietrza może znacząco utrudnić korzystanie z samochodu, na skutek uciążliwego szarpania. Czy można wyczyścić przepływomierz powietrza, aby móc przywrócić mu sprawność? Jakie są objawy awarii przepływomierza powietrza? Ile czasu trwa wymiana i ile kosztuje nowy przepływomierz powietrza?

Przepływomierz powietrza to czujnik, który jest montowany w układzie dolotowym silnika. Układ dolotowy doprowadza powietrze do cylindrów, a w jednostkach turbodoładowanych, do turbosprężarki – i dalej do cylindrów.
Przepływomierz powietrza jest zamontowany pomiędzy filtrem powietrza a przepustnicą. W górnej części podzespołu znajduje się element elektroniczny w obudowie z tworzywa, a także gniazdko przyłączeniowe do przewodu. Przewód ten łączy przepływomierz powietrza ze sterownikiem silnika.
Dolna część przepływomierza powietrza jest zanurzona w strumieniu powietrza, zasysanego przez silnik samochodu. Składa się ona z elementu pomiarowego oraz jego osłony.

W roli elementu pomiarowego stosuje się elementy termoanemometryczne albo kalorymetryczne. Sygnał pomiarowy jest przekształcany w układzie elektronicznym przepływomierza. Następnie jest przesyłany, za pomocą przewodu do sterownika silnika.

http://de.wikipedia.org/wiki/Benutzer:-jha-Johann H. Addicks, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Po co stosuje się przepływomierz powietrza w samochodzie z silnikiem benzynowym?

Przepływomierz powietrza przesyła informacje do sterownika silnika o masie powietrza, jakie zostało zassane do układu dolotowego (ale jeszcze nie do silnika, gdyż na drodze do silnika znajduje się przepustnica). Na podstawie danych o ilości powietrza oraz o stopniu otwarcia przepustnicy, sterownik dobiera odpowiednią ilość paliwa, jaka ma zostać doprowadzona do cylindrów (wtrysk bezpośredni) albo do kolektora dolotowego (wtrysk pośredni, wielopunktowy).

W silnikach z LPG dane z przepływomierza są niezbędne do dawkowania odpowiedniej ilości gazu przez wtryskiwacze.

Po co stosuje się przepływomierz powietrza w samochodzie z silnikiem diesla?

W tym przypadku dane z przepływomierza powietrza są wykorzystywane do zoptymalizowania procesu spalania i dawkowania takiej ilości paliwa, jaka może zostać spalona w jak największym procencie. Dzięki temu zmniejsza się zużycie paliwa i ilość powstającej sadzy (która trafia do filtra cząstek stałych).
Poza tym dane z przepływomierza powietrza są niezbędne do sterowania pracą układu recyrkulacji spalin EGR. Jeśli oczywiście, występuje w danym aucie, albowiem w samochodach z układem selektywnej redukcji katalitycznej SCR nie stosuje się już układu recyrkulacji spalin EGR.

Przepływomierz powietrza objawy awarii – jak rozpoznać, że przepływomierz się psuje?

Kiedy przepływomierz powietrza ulega awarii, zaburzeniu ulega sposób doboru mieszanki paliwowo – powietrznej w benzyniakach, a także działanie systemu EGR w dieslach.
Ma to szereg poważnych następstw dla właściwej pracy jednostki napędowej.

Awaria przepływomierza powietrza powinna zostać odnotowana przez system diagnostyki pokładowej auta. Powinna zapalić się kontrolka check engine. Za pomocą urządzenia do diagnostyki pokładowej należy odczytać kod błędu.

Poza tym typowe objawy awarii przepływomierza powietrza w silniku benzynowym to:
• Szarpanie silnika podczas jazdy (może oznaczać awarię innego podzespołu, np. układu zapłonowego, albo zapchany filtr powietrza).
• Utrata mocy.
• Falowanie obrotów, zwłaszcza na biegu jałowym.
• Drgania silnika, przenoszące się na kabinę.
Każdy z wymienionych wyżej objawów może być spowodowany przez inny podzespół, dlatego kluczowa jest diagnostyka komputerowa.

Typowe objawy awarii przepływomierza powietrza w silniku diesla to:
• Znacząca utrata mocy na skutek zbyt małych ilości paliwa, dostarczanych do cylindrów.
• Możliwe są problemy z uruchomieniem silnika i duszenie się silnika, na skutek wadliwej pracy zaworu recyrkulacji spalin EGR.

Przed wymianą przepływomierza powietrza należy sprawdzić przewód, który łączy go ze sterownikiem silnika. Być może powodem awarii jest uszkodzenie przewodu albo zaśniedzenie pinów przyłączeniowych.

Mechanik może sprawdzić poprawność pracy przepływomierza, po podłączeniu oscyloskopu. Jednak rzadko jest to praktykowane. Po odczytaniu kodów błędów, które dodatkowo występują wraz z typowymi objawami awarii, przepływomierz wymienia się na nowy. Nie ma możliwości naprawy przepływomierza powietrza. Chyba, że…

Wapster, CC BY 2.0, via Wikimedia Commons

Zabrudzony element pomiarowy – jak wyczyścić przepływomierz powietrza?

Stosowanie filtra powietrza niskiej jakości może spowodować zabrudzenie elementu pomiarowego przez osady. Poza tym element pomiarowy może ulec zabrudzeniu na skutek osadów wprowadzanych do układu dolotowego przez zawór recyrkulacji spalin EGR.

Jak wyczyścić przepływomierz powietrza?

Do tego celu stosuje się specjalne środki w sprayu, do czyszczenia przepływomierza powietrza. Czujnik należy ostrożnie wymontować, a następnie oczyścić jego element pomiarowy (zaznaczony na zdjęciu powyżej) za pomocą strumienia środka chemicznego. Po wyschnięciu operację należy powtórzyć. A przepływomierz powietrza zamontować z powrotem. Nie należy dotykać elementu pomiarowego. Środek czyszczący odparuje sam.
Poza tym w wielu modelach przepływomierzy powietrza, dotknięcie elementu pomiarowego będzie niemożliwe ze względu na zastosowane kratki zabezpieczające.

Wymiana przepływomierza powietrza w warsztacie

Jeśli w Twoim samochodzie zapaliła się kontrolka check engine, auto zaczęło szarpać i znacznie osłabło – odwiedź warsztat samochodowy.
Uszkodzony przepływomierz powietrza skutecznie utrudnia jazdę samochodem.
Dlatego trzeba go wymienić jak najszybciej.

Poza tym objawy awarii są podobne do objawów awarii innych podzespołów. Dlatego niezbędna jest dokładna diagnostyka komputerowa.

Skorzystaj z FIX MY CAR, aby znaleźć warsztat samochodowy w swojej okolicy. Wpisz miejsce zamieszkania. Wpisz usługę, która Cię interesuje. Otrzymasz listę warsztatów wraz z danymi adresowymi. Umów wygodnie wizytę w warsztacie dzięki FIX MY CAR.

Uszkodzony przepływomierz powietrza możesz zakupić samodzielnie, albo zlecić to mechanikom z wybranego warsztatu. Wymiana przepływomierza to czynność prosta i nie potrwa dłużej, niż kilkanaście minut. W najlepszych warsztatach na dostawę części będzie trzeba czekać do 3 godzin.

...

...