Czy opłaca się zamontować instalację LPG do samochodu?

Jakie są koszty zamontowania instalacji LPG? Jakie są oszczędności z tytułu jazdy na gazie LPG? Czy auto na gaz LPG wymaga dodatkowych czynności serwisowych? Na co należy uważać?

Wysokie ceny paliw sprawiają, że coraz więcej kierowców myśli o montażu instalacji gazowej LPG w swoim samochodzie. W zdecydowanej większości przypadków instalację gazową montuje się w samochodach z silnikami benzynowymi. Przede wszystkim w autach z jednostkami wolnossącymi. Jednak obecnie technologia pozwala na montaż instalacji gazowej w silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

W 2021 roku w naszym kraju działało 7441 punktów sprzedających gaz LPG (dane POGP), co sprawia, że nie ma najmniejszego problemu z zakupem gazu. Autem na gaz można bez problemu przejechać cały kraj. Sieć stacji LPG jest też całkiem niezła w innych krajach europejskich. Jednak w Polsce jest najbardziej rozbudowana na Starym Kontynencie.

Budowa instalacji gazowej – wszystkie elementy za wyjątkiem butli.  Dennis Schoone, LPGPARTS, Copyrighted free use, via Wikimedia Commons

Niedogodności, związane z montażem LPG w samochodzie osobowym

Kierowcy, którzy decydują się na montaż instalacji LPG w aucie, przede wszystkim liczą korzyści, związane z oszczędnościami na paliwie. Jednak montaż LPG wiąże się z szeregiem niegodności i wydatków, o których trzeba pamiętać.
Postaramy się je wszystkie wymienić.
Konieczność utrzymywania dużej ilości paliwa w zbiorniku. To, że auto jeździ na LPG, nie oznacza, że nie trzeba tankować paliwa. Samochód uruchamia się na benzynie. Dopiero później (po rozgrzaniu) kierowca przełącza go na zasilanie gazem. Utrzymywanie dużych ilości paliwa w baku jest konieczne. Po pierwsze, nie dojdzie do zatarcia pompy paliwa w baku. Po drugie, w baku z dużą ilością paliwa nie pojawi się woda, która może powodować korodowanie baku i degradować paliwo.
W autach z bezpośrednim wtryskiem paliwa, wyposażonych w instalację gazową LPG, samochód równocześnie zużywa gaz i paliwo. Co prawda, auto zużywa niewielkie ilości benzyny, jednak to już w pewnym stopniu podwyższa koszty. Jest to konieczne, aby nie doszło do uszkodzenia wtryskiwaczy bezpośredniego wtrysku paliwa. Są one chłodzone przez paliwo.
Mieszanka gazowo – powietrzna ma wyższą temperaturę spalania niż benzyna. Zatem grozi to np. wypalaniem gniazd zaworowych. Aby temu zapobiec, montuje się dodatkowy układ lubryfikacji silnika. Trzeba pamiętać o dolewaniu dodatkowej ilości oleju silnikowego.
• Skoro już jesteśmy przy oleju silnikowym. Spalanie gazu LPG zakwasza olej silnikowy. Dlatego zaleca się, aby wymieniać olej silnikowy wraz z filtrem co 10.000 km przebiegu (standardowo – co 15.000 km).
• Wyższa temperatura spalania gazu sprawia, że tym bardziej należy zadbać o sprawność układu chłodzenia. To jest zresztą ważne w każdym samochodzie. Bez względu na rodzaj paliwa, jakim silnik jest zasilany.
Homologacja butli gazowej, którą trzeba wykonać 10 lat od chwili zamontowania instalacji gazowej. Kosztuje ok. 250 zł. Stara butla może też nie otrzymać homologacji. Wówczas będzie trzeba ją wymienić na nową, za ok. 750 zł.
Bardzo drogie świece zapłonowe. Są nawet 10 – krotnie droższe, niż standardowe świece zapłonowe. Dobre świece zapłonowe do LPG kosztują ponad 100 zł za sztukę.
Brak miejsca w bagażniku. Nie w każdym aucie uda się zamontować butlę gazową w miejscu po kole zapasowym. W niektórych trzeba ją zamontować z boku bagażnika. Butla zajmuje dużo miejsca.
• Kilka razy zdarzyły się wypadki, związane z wybuchem gazu z instalacji samochodu. Dlatego należy zwracać szczególną uwagę na nieszczelności i woń gazu. Poza tym nigdy nie należy samodzielnie naprawiać nieszczelnej instalacji gazowej, albo wykonywać jakichkolwiek prac w aucie z nieszczelną instalacją gazową.
Częste problemy techniczne. Niestety, w wielu autach montaż LPG powoduje szereg problemów technicznych. Jest to najczęściej związane ze złym stanem jednostki napędowej, albo źle dobraną (starą) instalacją gazową.
Wyższy koszt corocznego badania technicznego – 162 złote wobec 99 zł przy standardowym badaniu.
Konieczność przeprowadzania dodatkowych czynności serwisowych, takich jak wymiana filtrów instalacji gazowej. Niekiedy potrzebne są dodatkowe czynności regulacyjne.
W trakcie podróży za granicę należy zabrać ze sobą specjalne adaptery, umożliwiające korzystanie ze stacji. Obowiązuje kilka rodzajów końcówek w różnych krajach europejskich.
Czasami użytkownicy instalacji LPG mówią, że zatankowali do auta „słaby gaz”. I tak często jest. Na niektórych stacjach gaz jest niskiej jakości. To sprawia, że pojazd jadący na takim paliwie traci nieco mocy.

Kontrollstellekundl, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Ile trzeba zapłacić za instalację LPG?

Firmy określają cenę dopiero po sprawdzeniu silnika i konkretnego modelu auta. Jednak można przyjąć, że dobra instalacja LPG do auta z pośrednim wtryskiem paliwa kosztuje od 2000 do 3000 zł.
W przypadku samochodów z bezpośrednim wtryskiem paliwa, koszt jest znacznie wyższy. Taka instalacja może kosztować 5000 zł albo więcej. Wysoka cena związana jest z tym, że trzeba wiercić specjalne otwory do montażu wtryskiwaczy gazu, tak, aby wtryskiwały gaz bezpośrednio do komór spalania.

Nasza rada. Warto wybierać takie instalacje gazowe, w których sterownik jest dostosowany specjalne do konkretnego modelu silnika samochodu.

Czy opłaca się instalować LPG w samochodzie?

W sieci można znaleźć szereg kalkulatorów, które pozwalają na wyliczenie, kiedy dana instalacja LPG się spłaci. Wszystko zależy od kosztu instalacji, a także od tego, jaką ilość kilometrów kierowca pokonuje.

Warto pamiętać, że auto spala o ok. 30 proc. więcej gazu niż paliwa.
Druga sprawa: czasami trzeba wymienić kilka rzeczy w aucie, żeby mogło sprostać pracy z LPG. Np. elementy układu zapłonowego (świece, cewki).

Załóżmy, że kierowca posiada auto kompaktowe, z silnikiem 1.4 litra (benzynowym) o mocy od 90 do 120 KM. Silnik ma pośredni wtrysk paliwa.
Kierowca standardowo pokonuje ok. 15000 km rocznie.
Auto standardowo zużywa średnio w cyklu mieszanym 8 l benzyny. Po zamontowaniu LPG będzie zużywać średnio 9,2 l gazu na 100km.

Przy obecnej cenie paliwa (6,35 zł / litr PB95) i obecnej cenie LPG (2,97 litr) koszt instalacji gazowej zwróci się po 9 miesiącach jazdy. Przyjęliśmy, że koszt instalacji to 2500 zł.

Po spłaceniu instalacji gazowej kierowca, przejeżdżający miesięcznie 1200km, będzie wydawał miesięcznie na gaz 321 złotych. Gdyby dalej jeździł na paliwie PB95, musiałby wydać za przejechanie takiej samej ilości kilometrów 609 złotych.

To oczywiście przykład. Wszystkie wyliczenia stale się zmieniają, na skutek wahań ceń paliw. Poza tym trzeba wziąć pod uwagę własne wartości: ilość przejeżdżanych kilometrów, zużycie paliwa w aucie itd. To pozwoli wyliczyć oszczędności. Bo to, że montaż LPG zapewni oszczędności, jest pewne.

Kreuzschnabel, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Jeśli szukasz profesjonalnego warsztatu do montażu LPG – znajdziesz go na FIX MY CAR

Skorzystaj z naszej wyszukiwarki, aby znaleźć odpowiedni warsztat w swojej okolicy. Wpisz nazwę swojej miejscowości, a następnie słowa kluczowe. Na przykład „montaż LPG”. W ciągu kilku chwil otrzymasz listę warsztatów w Twojej okolicy.

Jeśli masz auto z LPG i chcesz je serwisować, wyregulować, albo usunąć problemy – znajdź warsztat na FIX MY CAR

Auto z LPG wymaga odpowiedniego serwisu. Jeśli Twój samochód wymaga serwisowania, albo regulacji – znajdź warsztat na FIX MY CAR. Wpisz nazwę swojej miejscowości, a następnie słowa kluczowe. Na przykład „serwis LPG” albo „serwis instalacji gazowej„. W ciągu kilku chwil otrzymasz listę warsztatów w Twojej okolicy.