Jak wypalić filtr cząstek stałych?

Filtr cząstek stałych DPF/FAP zapchał się w Twoim samochodzie? Z pewnością zastanawiasz się, jak go udrożnić. Jazda z zapchanym filtrem cząstek stałych jest niebezpieczna i może doprowadzić do uszkodzenia wielu podzespołów, a nawet do zatarcia silnika. Jak wypalić filtr cząstek stałych? Jak naprawić zapchany filtr cząstek stałych?

Coraz więcej samochodów, jeżdżących po europejskich drogach, jest wyposażonych w filtr cząstek stałych. W większości samochodów stosowane są filtry cząstek stałych DPF. W niektórych modelach (przede wszystkim francuskich) stosuje się mokre filtry cząstek stałych FAP. Różnica polega na tym, że w mokrych filtrach stosowany jest specjalny płyn katalityczny. Jego zadaniem jest obniżenie temperatury samozapłonu sadzy o ok. 100 st. Celsjusza. Po co? Żeby filtr mógł się łatwiej oczyszczać z sadzy.

No właśnie, dlaczego filtr DPF się zapycha?

Zapchany filtr DPF/FAP – dlaczego?

Filtr cząstek stałych ma za zadanie przechwytywać sadzę, która jest produktem ubocznym spalania mieszanki paliwowo – powietrznej. Sadze są wyrzucane z silnika, wraz z gazami wylotowymi.

We wnętrzu filtra cząstek stałych znajduje się specjalna struktura. Składa się ona z kanalików, z których połowa jest zablokowana od strony silnika, a druga połowa od strony wydechu. Na ściankach kanalików znajdują się mikrootwory, o specjalnie dobranej średnicy. Gazy „przecisną” się przez nie. Ale cząstki sadzy już nie.

Co się dzieje z zatrzymaną sadzą, które stopniowo zapycha filtr cząstek stałych?
Kiedy kierowca wyjeżdża poza miasto i jedzie z większą prędkością, gazy wylotowe osiągają bardzo wysoką temperaturę. To nawet 600 – 700 st. Celsjusza. Taka temperatura wystarczy, żeby wypalić cząsteczki sadzy.
Jeśli kierowca jeździ głównie po mieście i na krótkich trasach, sygnał o zapchaniu filtra przesyłany jest do sterownika silnika. Ten uruchamia wypalanie aktywne filtra cząstek stałych.
Na czym ono polega? Sterownik inicjalizuje dodatkowy wtrysk paliwa, a także podnosi obroty silnika.

Wnętrze filtra DPF Beef1980!, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

W przypadku filtrów FAP, jak wspomnieliśmy wcześniej, do filtra cząstek stałych wtryskiwany jest preparat katalityczny. Jego zadaniem jest obniżenie temperatury samozapłonu spalin.

Pomimo takich rozwiązań, filtry cząstek stałych ulegają zapchaniu.
Jest w tym wiele winy ze strony użytkowników samochodów.

Poza tym należy pamiętać, że na przyspieszone zapchanie filtra cząstek stałych wpływ ma serwisowanie i stan auta. Np. zużyte, lejące wtryskiwacze, znacząco przyspieszają zapchanie filtrów.

Zastanówmy się zatem, w jaki sposób udrożnić zapchany filtr cząstek stałych.

Jak wypalić filtr cząstek stałych?

Zapchany filtr cząstek stałych to problemy z uruchomieniem auta, dymienie, niższa moc silnika, zapalenie kontrolki check engine i możliwość zatarcia jednostki napędowej. Dlaczego? Bo sterownik stale inicjuje dopalanie filtra. Niespalone paliwo trafia do oleju silnikowego i rozrzedza go. Poza tym gazy wylotowe nie mogą „przecisnąć się” przez zapchany filtr. I powracają do silnika.

Zabrudzony filtr DPF – widoczna sadza Michael KR, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Jak wypalić zapchany filtr?

Od czego należy zacząć? Od zatankowania samochodu i wyjechania na trasę, poza miasto. Trzeba przejechać kilkadziesiąt kilometrów, z prędkością powyżej 70 km/h. Temperatura spalin osiągnie wysokie wartości. Dzięki temu powinna wypalić zalegającą w filtrze sadzę.
Czy wypali? W wielu przypadkach to zupełnie wystarczy.
Ale są sytuacje, w których się to nie uda.

Kolejna metoda to czyszczenie filtra cząstek stałych w warsztacie, bez demontażu.
Na czym to polega? Mechanicy odpinają węże silikonowe, łączące czujnik ciśnienia różnicowego z filtrem cząstek stałych. Potem w otwory wprowadzana jest pianka czyszcząca. Po kilkudziesięciu minutach z powrotem montuje się przewody silikonowe i uruchamia się silnik. Ta metoda też jest skuteczna.

Jednak również może nie pomóc, w przypadku bardzo silnie zapchanego filtra. Czy to koniec? Czy należy wymienić filtr cząstek stałych na nowy?
Nie, jest jeszcze jedna metoda.
Polega ona na demontażu filtra DPF albo FAP i czyszczeniu go w specjalnej maszynie. Filtr jest płukany pod ciśnieniem wodą z dodatkiem specjalnych środków czyszczących (mocnych chemicznych detergentów). Po długotrwałym płukaniu, filtr jest kontrolowany i montowany.

Jest jeszcze inna, skuteczna metoda czyszczenia filtra DPT. To wypalanie filtra w piecu indukcyjnym. Zamiast płukania wodą, filtr jest umieszczany w specjalnym piecu. Tam jest poddawany działaniu bardzo wysokiej temperatury. To wystarcza, aby wypalić zalegające w filtrze zanieczyszczenia.

Zarówno czyszczenie filtra w specjalnej maszynie wodą i detergentami, jak i wypalanie filtra w piecu indukcyjnym, pozwala na przywrócenie mu do 99 procent sprawności. A zatem filtr jest jak nowy.

Nie zaleca się korzystania z metody wypalania serwisowego filtra. To może doprowadzić do jego zapalenia. Powyższe metody są najlepsze.

Jeśli filtr cząstek stałych w Twoim samochodzie zapchał się, poszukaj profesjonalnej pomocy.
Dzięki FIX MY CAR znajdziesz najlepszy warsztat w swojej okolicy, który regeneruje filtry cząstek stałych. Wpisz swoje miasto i nazwę usługi (np. regeneracja filtra cząstek stałych). W ciągu kilku chwil otrzymasz listę warsztatów, z danymi teleadresowymi. Umów się na wizytę i nie ryzykuj zniszczenia jednostki napędowej w Twoim aucie.

...

...