Poduszka silnika – objawy i przyczyny zużycia

Poduszka silnika to jeden z wielu elementów wyposażenia samochodu, który ma na celu eliminację drgań i hałasów. W niniejszym artykule sprawdzimy, jakie są objawy awarii poduszki silnika, a także co wpływa na zużycie poduszek silnika. Sprawdzimy też, jakie są rodzaje poduszek silnika, stosowane we współczesnych samochodach.

Poduszki silnika to elementy metalowo – gumowe, które można łatwo zobaczyć po otwarciu maski silnika. Poduszki silnika łączą zespół napędowy (silnik połączony ze skrzynią biegów) z nadwoziem. Utrzymują ciężar silnika oraz skrzyni biegów, a także eliminują drgania.

Poduszki silnika i poduszki skrzyni biegów to jeden i ten sam element.

Po co stosuje się poduszki silnika?

Poduszki silnika chronią samochód i zespół napędowy przed drganiami, a pasażerów samochodów przed hałasem.
Silnik generuje cały szereg drgań o niskiej częstotliwości (wibracje) oraz o wysokiej częstotliwości (hałas). Poduszki eliminują te drgania. Gdyby nie poduszki silnika, drżałoby wnętrze kabiny auta, a także wszystkie podzespoły przymocowane do karoserii auta. Nietrudno się domyślić, że komfort jazdy byłby wyjątkowo słaby. A do tego ustawiczne drgania powodowałyby przyspieszone zużycie wszystkich podzespołów, które są przymocowane do podwozia i nadwozia auta.

Podczas jazdy samochód narażony jest na drgania, generowane przede wszystkim przez nierówności drogi. Przed tymi drganiami chronią pasażerów amortyzatory, sprężyny i tuleje metalowo gumowe. Zespół napędowy jest chroniony przed drganiami przez poduszki silnika.
Zatem pełnią one podwójną, bardzo ważną rolę.

Poduszka silnika, autor Michał Lisiak

Jak są zbudowane poduszki silnika?

Standardowe, najbardziej popularne i rozpowszechnione poduszki silnika to elementy metalowo – gumowe. Mogą mieć one różne kształty. Twarda guma jest elementem tłumiącym drgania.
Tego typu poduszki silnika znajdziemy w zdecydowanej większości samochodów, jakie spotkamy na naszych drogach.

Ale są też wyjątki. Stosowano także odmienne, bardziej zaawansowane rozwiązania.
Jakie? Hydrauliczne poduszki silnika. W tym przypadku za tłumienie drgań odpowiada specjalny płyn, albo olej (np. glikol), zamknięty wewnątrz metalowej puszki, w której dodatkowo znajdują się membrany, utrudniające przepływ oleju. Takie rozwiązania stosowano już nawet 30 lat temu. Jednak było ono drogie i mniej trwałe, niż standardowe poduszki silnika. Mimo to dalej rozwijano hydrauliczne poduszki silnika. Obecnie najbardziej zaawansowana forma hydraulicznej poduszki silnika to połączenie olejowych elementów tłumiących ze sterownikiem elektronicznym . To poduszki silnika z aktywnym tłumieniem drgań.

Czy poduszki silnika są trwałe?

To jeden z najtrwalszych elementów wyposażenia samochodu.
Bez problemu można znaleźć auta, w których poduszki silnika pracują dalej, pomimo przekroczenia przebiegu rzędu 300 – 400 tys. kilometrów.
Ale są też auta, w których poduszki silnika trzeba wymienić znacznie wcześniej, już po przekroczeniu 150 – 200 tys. km.
Co ciekawe, w nowych autach, wyposażonych w tzw. downsizingowe silnika (małolitrażowe jednostki z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa) producenci zalecają kontrolę i wymianę poduszek już po 150 tys. km przebiegu.

Co wpływa na zużycie poduszek silnika?
Oczywiście, ważna jest jakość części, zastosowanych przez producenta pojazdu na pierwszym montażu. Ale poza tam na trwałość poduszek wpływa oczywiście obciążenie ich drganiami.
To właśnie dlatego w nowoczesnych silnikach małolitrażowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa poduszki mogą ulegać przedwczesnemu zużyciu, już po 150 tys. km przebiegu. Albowiem te jednostki napędowej generują cały szereg drgań.
Na zużycie poduszek wpływa też stan silnika – uszkodzenia, powodujące podwyższone drgania (np. uszkodzone świece żarowe w dieslach lub układ zapłonowy w benzyniakach) przyspieszają zużycie poduszek.
Częsta jazda po nierównościach także negatywnie wpływa na trwałość poduszek silnika.
Poduszki silnika niszczy także agresywna jazda, która powoduje silne przeciążenia poduszek.

Uszkodzone poduszki silnika mogą być też efektem kolizji.

Poduszka silnika – autor Michał Lisiak

Uszkodzone poduszki silnika – objawy awarii

Jakie objawy generują uszkodzone / zużyte poduszki silnika?
W przypadku standardowych poduszek są to:
• Hałas i wibracje podczas jazdy;
• Hałaśliwa praca jednostki napędowej;
• Hałas i wibracje po naciśnięciu gazu;
• Stuki podczas ruszania z miejsca;
• Stuki podczas hamowania;
• Szarpanie podczas uruchamiania i gaszenia silnika;
• Stuki podczas uruchamiania i gaszenia jednostki napędowej;
• Drgania odczuwalne na kierownicy, podczas pracy silnika na biegu jałowym;
• Wycieki oleju w przypadku poduszek hydraulicznych;
• Zapalona kontrolka na desce rozdzielczej i zapisany błąd w pamięci sterownika w przypadku poduszek o zmiennej charakterystyce tłumienia.

Powyższe objawy mogą być generowane także przez inne elementy wyposażenia auta. Dlatego należy przeprowadzić profesjonalną diagnostykę w warsztacie samochodowym.

Naprawa uszkodzonej poduszki silnika

Poduszek silnika się nie naprawia. Trzeba je wymienić na nowe.
Zaleca się, aby podczas jednej naprawy wymienić wszystkie. Jeśli uszkodzeniu uległa jedna z nich, to zapewne będzie trzeba niebawem wymienić kolejne.

Ile kosztuje nowa poduszka silnika? Od 70 do 200 zł, w zależności od modelu auta. Warto kupować zamienniki średniej jakości. Kupno najtańszych części to ryzyko zastosowania podzespołów o bardzo niskiej trwałości i jakości. Z kolei stosowanie najdroższych części OEM (jak na pierwszy montaż) jest nieopłacalne w używanym, ponad 10 letnim aucie.

Ile kosztuje wymiana poduszki silnika? Średni koszt wymiany jednej poduszki to 100 – 150 zł. Cena może być wyższa, jeśli dostęp do danej poduszki będzie skomplikowany.

Wymiana poduszki silnika – znajdź warsztat z FIX MY CAR

Czy zauważyłaś/eś objawy awarii, które mogą świadczyć o tym, że w Twoim aucie doszło do uszkodzenia poduszki silnika? Nie zwlekaj. Znajdź warsztat na FIX MY CAR i zleć przeprowadzenie diagnostyki.

Chcesz wymienić poduszkę silnika w swoim aucie? Znajdź warsztat na FIX MY CAR i zleć wymianę.
Pamiętaj, że w wielu warsztatach możesz zlecić także zakup części przez mechanika. Wówczas będziesz mieć pewność, że podzespół będzie idealnie pasować.

...

...