Objawy uszkodzonej maglownicy – jak je rozpoznać?

Maglownica to popularne określenie przekładni kierowniczej. Przekładnia kierownicza to najważniejszy podzespół układu kierowniczego. Co oczywiste, ma on duży wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Jakie są objawy uszkodzonej maglownicy i jak kierowca może je rozpoznać? Czy trzeba kupować nową maglownicę, czy też można ją naprawić? Podpowiemy też, jak wygodnie znaleźć warsztat, w którym można naprawić albo zamontować nową maglownicę (przekładnię kierowniczą).

Awaria przekładni kierowniczej (awaria maglownicy) dotyczy najczęściej aut z dużymi przebiegami, mających powyżej 10 lub 15 lat. I w większości przypadków jest powodem paniki u właściciela pojazdu. Dlaczego? Nowa maglownica jest droga. Często podaje się jej cenę razem z układem wspomagania (np. zblokowanego układu elektrycznego wspomagania kierownicy EPS lub EPAS) i wówczas maglownica może kosztować nawet 10.000 – 12.000 zł.
Tymczasem w przypadku uszkodzenia maglownicy (awarii przekładni kierowniczej) wymienia się samą maglownicę, a nie wspomaganie. I wówczas ceny są już diametralnie inne.

Są też metody, które pozwalają znacząco obniżyć cenę naprawy.
– Można kupić nowy zamiennik porównywalnej jakości.
– Można kupić maglownicę zregenerowaną. W tym przypadku maglownica do popularnego auta kosztuje od 400 do 600 zł.
– Można oddać własną maglownicę do regeneracji. Koszt regeneracji nie przekracza kilkuset złotych. Jest on zależny od skali uszkodzeń.
– Najdroższe są oczywiście części oryginalne, jak na pierwszy montaż.

Co to jest maglownica? Co to jest przekładnia kierownicza?

Maglownica/przekładnia kierownicza to kluczowy podzespół układu kierowniczego. Jego zadaniem jest zamiana ruchu obrotowego, wykonywanego przez kierownicę, na ruch posuwisty, wykonywany przez listwę zębatą.
Listwa zębata (na skutek obrotów kierownicy) wychyla się raz w prawą, raz w lewą stronę. Dzięki temu porusza drążkami kierowniczymi. Drążki z kolei powodują ruch zwrotnic przednich kół. Przez to koła samochodu mogą skręcać.

W niemal każdym współczesnym aucie stosuje się wspomaganie kierownicy. Sprawia ono, że kierowca może wykonywać lekkie ruchy kierownicą (bez używania siły) a układ wspomaga wychylanie się listwy zębatej. Stosuje się wspomaganie elektryczne albo elektrohydrauliczne.

Maglownica/przekładnia kierownicza jest zamontowana pod maską samochodu, w jego dolnej części, na wysokości przednich kół.

Михаил Дугин, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons

Maglownica/przekładnia kierownicza – objawy awarii

Awaria maglownicy prowadzi do problemów z precyzyjnym prowadzeniem samochodu. A to ma wpływ na bezpieczeństwo jazdy.
Trzeba też wziąć pod uwagę to, że konieczność ciągłego korygowania toru jazdy jest męcząca dla kierowcy.

Typowe objawy awarii maglownicy to:
– wyczuwalne luzy na kierownicy. Co to znaczy? Kierowca obraca kołem kierownicy, a układ kierowniczy reaguje dopiero po pewnym czasie.
– podczas obracania kołem kierownicy słyszalne są metaliczne hałasy. Mogą to być stuki.
– możliwe są wycieki płynu wspomagania (w autach ze wspomaganiem hydraulicznym/elektrohydraulicznym). Efektem tego jest niewłaściwe działanie układu wspomagania (brak wspomagania, zacinanie się), obniżanie się poziomu płynu wspomagania i plamy z płynu i smaru (z maglownicy) pod samochodem.

Maglownica zużywa się w trakcie jazdy. Jest narażona na drgania i na ciężką pracę, a także na szereg przeciążeń.
Czasami powodem uszkodzenia maglownicy jest kierowca, który często jeździ po dziurawych drogach, podjeżdża z impetem pod wysokie krawężniki itd.
Częstym powodem uszkodzenia maglownicy jest zużycie uszczelnień gumowych i ochronnej, gumowej harmonijki. Guma starzeje się i może zacząć się wykruszać. Przez to podzespół traci szczelność i dochodzi do wycieków płynu wspomagania oraz smaru z wnętrza maglownicy. Do maglownicy z kolei dostaje się woda, powodując jej korozję.
Guma może też zostać uszkodzona podczas jazdy po dziurawych drogach, w terenie, albo od uderzeń ostrych, małych kamieni, wyrzucanych w powietrze przez koła.
Uszkodzenia maglownicy przyspiesza sportowa eksploatacja auta (agresywna jazda).

Maglownica/przekładnia kierownicza może zostać również uszkodzona w trakcie wypadku/kolizji.

User Sav127 on en.wikipedia, CC BY-SA 3.0, Wikimedia Commons

Uszkodzenia maglownicy narastają. Widać to najlepiej na przykładzie, kiedy dochodzi do uszkodzenia uszczelnień gumowych i do wnętrza podzespołu zaczyna dostawać się woda. Im prędzej kierowca zareaguje, tym lepiej. Koszty naprawy będą niższe.
Jeśli kierowca będzie zwlekać, korozja będzie niszczyć elementy metalowe, w tym listwę zębatą. Koszty regeneracji będą wyższe.

Jeśli zauważyłeś/aś w swoich samochodzie objawy awarii maglownicy – zgłoś się do wybranego warsztatu samochodowego. Specjaliści sprawdzą stan maglownicy i ustalą, czy to ona jest źródłem problemów. Skorzystaj z FIXMYCAR.PL i znajdź warsztat w swojej okolicy.