Zawór EGR – do czego służy? Zawór EGR objawy awarii

Zawór recyrkulacji spalin EGR to jeden z bardziej kłopotliwych podzespołów. Dlaczego? Bo pracuje w bardzo ciężkich warunkach (ze spalinami, w bardzo wysokich temperaturach). Do czego służy zawór EGR? Jak rozpoznać, że doszło do jego awarii? Jak naprawić zawór EGR?

Dlaczego powstał zawór recyrkulacji spalin EGR? Zaprojektowano go w odpowiedzi na zaostrzanie norm emisji spalin. Zawór EGR miał być sposobem na znaczące (do ok. 60%) ograniczenie emisji najbardziej szkodliwych składników spalin, jakimi są tlenki azotu.

Czy to się udało? Dziś, wiele lat po jego wprowadzeniu do produkcji, można powiedzieć, że nie. Podzespół okazał się kłopotliwy w użytkowaniu i niezbyt skuteczny. Jego działanie powodowało także przyspieszone zużycie innych elementów osprzętu silnika.

To dlatego, we współczesnych silnikach diesla, nie ma już zaworu EGR. Zamiast niego stosuje się wydajny i skuteczny system SCR (selektywnej redukcji katalitycznej) z płynem AdBlue. A to, że SCR jest jeszcze bardziej kłopotliwy od EGR, to już temat na inny artykuł.

Zawory EGR były i są stosowane w samochodach z silnikami benzynowymi oraz diesla.

Zawór EGR – jak działa? Co to jest EGR?

Jak pracuje standardowy silnik spalinowy? Układ dolotowy dostarcza do silnika powietrze. Układ paliwowy dostarcza do silnika paliwo. W cylindrach silnika mieszanka paliwowo – powietrzna jest spalana. Produktem ubocznym procesu spalania są spaliny. Są one usuwane z silnika przez układ wydechowy.

Zawór recyrkulacji spalin EGR komplikuje ten proces. Po zaistnieniu odpowiednich warunków (odpowiednia prędkość obrotowa i stopień rozgrzania silnika) do komór spalania zawracana jest pewna ilość spalin.

Po co? Tlenki azotu powstają wtedy, gdy w komorach spalania jest bardzo wysoka temperatura i bardzo duża ilość tlenu. Częściowe wypełnienie komór spalania spalinami sprawia, że jest w nich mniejsza ilość tlenu i niższa temperatura. Dzięki temu nie ma warunków do powstania tlenków azotu, najbardziej szkodliwych składników spalin.

Mohamed Gomaa, CC BY-SA 4.0 , Wikimedia Commons

Zawór EGR – jak jest zbudowany?

Pierwsze zawory EGR miały dość prostą budowę. Zawór składał się z rurki metalowej, która łączyła układ wydechowy (kolektor wylotowy) z układem dolotowym (przed przepustnicą, za przepływomierzem powietrza). Na rurce tej zamontowano zawór. Jego pracą kierował sterownik silnika.

Po kilku latach budowę EGR nieco skomplikowano. Pojawiła się np. chłodnica przez którą przepływają zawracane do silnika spaliny. Chłodnica jest otoczona płaszczem wodnym, zapewnianym przez czynnik chłodniczy, z układu chłodzenia samochodu.

Objawy awarii zaworu EGR

Typowe awarie zaworu EGR to:

– Zablokowanie zaworu w pozycji otwartej.

Objawy: szarpanie silnika, spadek mocy, problemy z uruchomieniem silnika, dławienie silnika, bardzo silne dymienie z rury wydechowej, które może przyspieszyć zapchanie filtra cząstek stałych, zapalony check engine. Dlaczego tak się dzieje? Do silnika przez cały czas zawracane są spaliny, przez co sterownik nie jest w stanie optymalnie dobrać mieszanki paliwowo – powietrznej.

Zablokowanie zaworu w pozycji zamkniętej.

Objawy: zapalony check engine, możliwe wyższe zużycie paliwa. Zawór jest zamknięty, do silnika w ogóle nie są zawracane spaliny.

– Awaria chłodnicy zaworu EGR (jeśli występuje w danym aucie):

Objawy: przedostawanie się spalin do płynu chłodniczego lub odwrotnie – objawy podobne do awarii uszczelki pod głowicą.

Zablokowanie zaworu jest najczęściej powodowane przez osadzające się na nim zanieczyszczenia. Zawór EGR przyspiesza także zabrudzenie innych podzespołów, np. przepustnicy i kolektora dolotowego. Osadzają się w nich zanieczyszczenia ze spalin.

Moosealope, CC BY 2.0, Wikimedia Commons

Naprawa zaworu EGR

Jeśli zawór EGR został zablokowany na skutek zanieczyszczeń, można go wyczyścić po demontażu, za pomocą specjalnych preparatów chemicznych do czyszczenia EGR. Poradzi sobie z tym każdy warsztat.
Niekiedy uszkodzenia są tak duże (np. tak duże osady nagaru), że zawór trzeba wymienić na nowy.
Podobnie jest z chłodnicą zaworu EGR – zazwyczaj wymienia się ją na nową.

Napraw lub wymień zawór EGR dzięki FIX MY CAR!

Jeśli w Twoim samochodzie pojawiły się objawy awarii zaworu EGR – nie zwlekaj. Odwiedź warsztat samochodowy, który przeprowadzi odpowiednią diagnostykę i zaproponuje Ci sposób naprawy. Mechanik może bez problemy sprawdzić, czy działa EGR i czy działa we właściwy sposób.

Skorzystaj z FIX MY CAR, żeby szybko wyszukać odpowiedni warsztat w okolicy.