Objawy awarii koła dwumasowego. Co wybrać zamiennik czy oryginalną dwumas ?

Dla kierowców
koło dwumasowe

Wielu kierowców obawia się zakupu auta z kołem dwumasowych? Czy warto się przejmować? Czy naprawa jest faktycznie tak droga? Sprawdź poniżej.

Oto najczęstsze objawy zużycia koła dwumasowego:

  • utrudnienia ze zmianą biegów
  • głośne stuknięcia i hałasy podczas odpalania i gaszenia silnika 
  • dziwne drgania i odgłosy dochodzące z okolic skrzyni biegów podczas postoju na biegu jałowym
  • stukanie oraz nierówna praca silnika podczas dynamicznego przyspieszenia z niskich obrotów
  • szarpanie samochodem podczas ruszania 

Również wygląd koła dwumasowego, może pozwolić na ocenienie jego stanu. Jeżeli powierzchnia robocza dwumasy, czyli obszar, w którym styka się ona z tarczą sprzęgła, pokryta jest pęknięciami lub zarysowaniami oraz przebarwieniami, może oznaczać konieczność wymiany koła dwumasowego. Warto również sprawdzić stan przekładni łożyska ślizgowego, pierścień oraz ilość smaru, którego nadmierna utrata może oznaczać przegrzewanie dwumasy.

Koło dwumasowe charakteryzuje się niestety wysoką awaryjnością. Konieczność wymiany koła dwumasowego zachodzi przy przeciętnym przebiegu auta, które wynosi 160 000- 200 000 km. Zdarzają się również przypadki, gdzie konieczność wymiany tego elementu układu napędowego, zachodzi przy 60 000 lub 70 000. Uszkodzone koło dwumasowe może zniszczyć układ napędowy.

Jednym z czynników szybszego się zużycia koła dwumasowego może być częsta jazda z maksymalną prędkością obrotową silnika. Kolejną przyczyną zużycia tego elementu może być praktyka oszczędzania paliwa, polegająca na jeździe na nieprawidłowym biegu. Następną przyczyną awarii tego elementu może być sytuacja niewypału silnika na biegu jałowym, jak i podczas jazdy oraz niewypały cylindrów, którego przyczyną może być niskie ciśnienie w jednym z cylindrów.

Naprawa koła dwumasowego – oryginał czy zamiennik?

Wymiana uszkodzonego koła dwumasowego to duże koszty. Ponadto wymiana samego koła, nie ma najmniejszego sensu, gdyż doprowadzi to do jego ponownego szybszego zużycia. Najlepszym wyjściem w tej sytuacji jest wymiana innych elementów, takich jak:

  • sprzęgła – ponieważ po wymianie dwumasy a zachowaniu starego sprzęgła, istnieje duże prawdopodobieństwo szybszej awarii dwumasy i dodatkowych kosztów
  • łożyska, które najczęściej jest już w zestawie ze sprzęgłem
  • wysprzęglika, wymiana tego elementu jest uzależniona od jego stanu, jeżeli jest on dobry, lecz jeżeli koszt wymiany nie jest wielki, to i tak zaleca się wymianę

Odpowiadając na najważniejsze pytanie, czy przy wymianie koła dwumasowego wybrać oryginał, czy zamiennik, zdecydowanie poleca się wybrać zamiennik części oryginalnych, gdyż nie dość, że są wierną kopią oryginału to są też o wiele tańsze. Oto lista popularnych producentów tych zamienników: Exedy, LUK, Aisin, Valeo, Sachs.

Istnieje jeszcze jedno rozwiązanie w przypadku naprawy sprzęgła i koła dwumasowego, mianowicie można również rozważyć ofertę zakładów, które zajmują się regeneracją tych elementów. Takie usługi są często zdecydowanie tańsze.

WarszawaKrakówŁódźPoznańGdańsk
SzczecinBydgoszczLublinBiałystokKatowice
GdyniaCzęstochowaRadomSosnowiecToruń
KielceRzeszówOpoleKaliszZabrze
Zielona GóraGliwiceOlsztynBielsko-BiałaTychy