Co to jest łącznik stabilizatora – kiedy trzeba go wymienić?

Dla kierowców
łącznik stabilizatora

W samochodach osobowych i ciężarowych zastosuje się wiele różnych elementów w konstrukcji zawieszenia; od amortyzatorów i sprężyn po stabilizatory i wahacze. Istnieje również wiele tulejek, śrub i łączników. Kiedy samochód jest nowy i wszystko jest w świetnym stanie, wynikiem jest gładka, stabilna i komfortowa jazda. Jednak z czasem części i podzespoły mogą zacząć się zużywać, co oznacza, że jazda może nie być tak przyjemna, jak było to wcześniej. Części, które mogą się zużywać, to między innymi linki stabilizatora.

Czym są łączniki i jaka jest ich rola?

Zawieszenie pojazdu składa się z wielu różnych elementów, z których wszystkie współpracują ze sobą, aby zapewnić bezpieczną obsługę pojazdu i odizolować pasażerów od nierówności drogi, takich jak wyboje i spadki. Elementy zawieszenia obejmują między innymi drążki kierownicze, łączniki drążków kierowniczych, amortyzatory, sprężyny i wahacze. Stabilizator i jego łączniki są ważną częścią zawieszenia pojazdu.

Łączniki są używane do połączenia stabilizatora do zawieszenia, tak aby mógł on utrzymać stabilność i komfort jazdy, szczególnie podczas skręcania. Większość ogniw posiada dwa małe przeguby kulowe na każdym z ich dwóch końców. Jeden z nich łączy się ze stabilizatorem, a drugi z zawieszeniem samochodu. Tak długo, jak długo łączniki są w stanie utrzymać te połączenia nie natkniemy się na żadne problemy.

Objawy zużycia

Linki zużywają się po pewnym czasie i mogą powodować luzy w ogólnym sterowaniu, a także być przyczyną całej gammy niepokojących odgłosów wydobywających się z przedniej części samochodu. Stopień trudności w ich wymianie zależy od typu pojazdu i umiejscowienia tulei.

Pierwszy znak, który wskazuje zużycie łączników to pukanie i inny hałas z zawieszenia podczas wolnej jazdy lub podczas pokonywania wybojów drogowych. W rzadkich przypadkach, jeśli smar wewnątrz przegubów wysycha, może to również spowodować skrzypienie, gdy zawieszenie porusza się w górę i w dół. Twój mechanik może sprawdzić łączniki podczas wykonywania regularnych usług i wizytą nad kanałem w warsztacie. Zużyte ogniwo będzie wykazywało swobodne, luźne ruchy pracy zawieszenie. Bardzo zużyte łączniki mogą się nawet rozdzielić. Spowoduje to, że samochód będzie się nadmiernie pochylał na zakrętach i sprawiał wrażenie mniej stabilnego i bezpiecznego na drodze. Zużyty łącznik należy wymienić w celu zapewnienia bezpieczeństwa pojazdu.

Wymiana łącznika stabilizatora nie jest czymś, co trzeba będzie robić bardzo często. W rzeczywistości, taka naprawa może być potrzebna tylko przez cały okres użytkowania samochodu w normalnych warunkach. Nie warto ignorować pojawiających się symptomów, ponieważ może to poskutkować znacznie poważniejszą awarią i większymi kosztami.

Czy konieczna jest wymiana obu łączników jeśli tylko jeden z nich jest zły?

Odpowiedź brzmi – nie. Jednak Twój mechanik może zalecić wymianę obu ogniw, ponieważ zwykle zużywają się one w tym samym tempie, a jeśli jedno z nich jest uszkodzone, to drugie może się równie szybko poluzować.

Czy łączniki stabilizatora muszą być wymieniane zawsze, gdy wymieniane są wahacze?

Również nie. Choć w wielu samochodach stare łączniki mogą być bardzo trudne do usunięcia bez ich uszkodzenia, ponieważ gwinty mogą być zardzewiałe. Z tego powodu, łączniki są często wymieniane za każdym razem, gdy wymieniany jest inny element zawieszenia, do którego łącznik jest podłączony.

Czy ogniwa kołyszące się muszą być wymieniane z określonym przebiegiem?

Nie ma potrzeby wymiany ogniwa kołyszącego się, jeśli działa ono prawidłowo i nie jest zużyte. Wymiana ogniwa kołyszącego się nie jest bardzo kosztowna.