Niemiła woń z auta – zapach wilgoci, stęchlizny, benzyny, oleju napędowego, spalonej elektryki, gazu i spalin – kiedy odwiedzić mechanika?

Niemiła woń, która pojawia się w kabinie auta, albo w jego pobliżu, może być oznaką poważnej awarii, a nawet zagrożenia dla zdrowia i życia kierowcy i pasażerów. Co może oznaczać: zapach wilgoci w samochodzie, zapach stęchlizny, zapach benzyny w samochodzie, zapach gazu w autach z LPG, czy tez zapach spalin we wnętrzu kabiny? Co może być przyczyną? Jak usunąć te problemy?

Sprawny samochód nie wydaje niemiłych zapachów. Wyjątkiem są auta z instalacją gazową LPG, w których spaliny nieprzyjemnie śmierdzą.
Drugi wyjątek to woń papierosów we wnętrzu samochodu. Nie jest ona spowodowana przez awarię, tylko przez to, że poprzedni właściciel był palaczem. Co ważne, woń papierosów można bez problemu usunąć. W jaki sposób? Samo pranie tapicerki to zbyt mało. Tkaniny będą pachnieć, ale woń papierosów i tak będzie się utrzymywać we wnętrzu pojazdu. Co zatem należy zrobić, aby ją usunąć? Wnętrze pojazdu należy poddać ozonowaniu. Ozon skutecznie usunie woń papierosów. Gdzie znaleźć specjalistę, który posługuje się ozonatorem? W warsztatach, które oferują usługi dezynfekcji klimatyzacji samochodowej.

Wymienimy teraz najczęściej występujące niemiłe wonie w samochodach, we wnętrzu kabiny, albo w jego najbliższym otoczeniu. Postaramy się wymienić najczęstsze powody ich powstawania. Warto pamiętać, że to najczęściej występujące przyczyny. Do każdego auta należy podejść w sposób indywidualny. 

Woń spalenizny we wnętrzu samochodu – zapach spalenizny w kabinie

Najczęstszy powód: spalona tarcza sprzęgła, która została przegrzana podczas wyjeżdżania ze śliskiego miejsca, albo jazdy pod górę.
Czy trzeba odwiedzić mechanika? Smród spalenizny może być chwilowy, albowiem mogło dojść do chwilowego przegrzania tarczy sprzęgła. Trzeba odczekać, aż sprzęgło ostygnie (do pół godziny postoju). Jeśli pojawią się problemy z właściwym działaniem sprzęgła, trzeba odwiedzić mechanika, bo może dojść do awarii sprzęgła w trasie.

Smród spalonej tarczy sprzęgła określany jest często jako woń spalenizny. Ale może on bardziej przypominać smród rozgrzanego asfaltu. Warto pamiętać, że nie warto wymieniać samej tarczy sprzęgła, to nieopłacalne. Wymienia się całe sprzęgło (komplet).

dave_7 from Lethbridge, Canada, CC BY-SA 2.0, Wikimedia Commons

Woń spalenizny na zewnątrz auta – zapach spalenizny

Najczęstszy powód: przegrzane okładziny klocków hamulcowych. Może być spowodowane ostrym hamowaniem, agresywną jazdą, jazdą w górach itd.
Drugi powód: zatarty zacisk hamulca w jednym z kół, co powoduje zablokowanie tłoczka i jego tarcie o felgę. W tym przypadku felga jest gorąca, albo traci moc.
Czy trzeba odwiedzić mechanika? W przypadku zatartego zacisku – jak najszybciej.
W przypadku przegrzanych klocków, należy pozwolić im ostygnąć. Następnie należy sprawdzić w trakcie jazdy na bocznej drodze, czy skuteczność hamowania się nie obniżyła. Jeśli tak, to należy odwiedzić mechanika.

Woń stęchlizny i wilgoci we wnętrzu auta.

Woń stęchlizny (albo woń octu) w samochodzie wywołuje zanieczyszczona klimatyzacja (parownik) i zanieczyszczony układ wentylacji.
Zagrożenie dla zdrowia: zanieczyszczona klimatyzacja wywołuje objawy podobne do alergii i przeziębienia. W skrajnych przypadkach może też być powodem bardzo poważnych schorzeń.
Jak usunąć? W warsztacie samochodowym trzeba przeprowadzić czyszczenie klimatyzacji. Można wykorzystać dwie metody: ozonowanie klimatyzacji albo suchą mgłę ze środkiem czyszczącym, bakteriobójczym.

Woń wilgoci w samochodzie może być spowodowana przez to, że do wnętrza samochodu dostaje się woda (na przykład częsty problem to woda pod przednimi dywanikami samochodu). Powodem tego stanu są nieszczelności: uszkodzone uszczelki drzwi, uszkodzone (zużyte) uszczelki w grodzi oddzielającej kabinę auta od silnika (na przykład uszczelka sterownika silnika), uszkodzone uszczelki okien, niedomykające się okna, a w najgorszym wypadku dziury w podwoziu, będące pokłosiem ataków korozji.
W tym przypadku najważniejsza jest diagnostyka. Mechanik musi sprawdzić, jak woda dostaje się do wnętrza samochodu. Następnie nieszczelność musi zostać usunięta. Czasami wystarcza montaż nowych uszczelek. Co dalej? Wnętrze trzeba dokładnie wyprać, aby usunąć woń wilgoci i pleśń, jaka może osadzać się na wykładzinie auta.

The Car Spy, CC BY 2.0, Wikimedia Commons

Woń paliwa we wnętrzu samochodu (zapach benzyny w kabinie, zapach oleju napędowego w kabinie) albo woń paliwa w pobliżu samochodu

Woń paliwa, wyczuwalna we wnętrzu auta to niebezpieczny sygnał ostrzegawczy.
Zagrożenie dla zdrowia: bardzo duże. Paliwo jest skrajnie łatwopalne. Zatem może dojść do pożaru samochodu. Wystarczy, że pojawi się iskra, albo paliwo będzie cieknąć na
Warto jak najszybciej odwiedzić warsztat samochodowy i nie korzystać z auta do czasu usunięcia awarii.
Co może być powodem?

  • Nieszczelności w układzie paliwowym na linii pompa paliwa – listwa wtryskowa. Nieszczelne mogą być przewody paliwowe, przyłącza przewodów (króćce), uszczelnienie filtra paliwa, przewody powrotne (niskociśnieniowe) paliwa.
  • Nieszczelny bak paliwa.
  • Skorodowany wlew paliwa.
  • Uszkodzony filtr oparów paliwa.

Woń gazu w kabinie auta (zapach gazu w kabinie) albo zapach gazu w pobliżu auta

Woń gazu (zapach gazu) w samochodach z instalacją gazową LPG to kolejny sygnał ostrzegawczy, który nakazuje jak najszybciej odwiedzić warsztat. Trzeba być szczególnie ostrożnym. Wyciekający gaz może gromadzić się we wnętrzu kabiny, albo w garażu. W przypadku stwierdzenia wycieków gazu (co nie jest trudne, bo gaz LPG bardzo śmierdzi, tak jak domowy w kuchence) najlepiej przewietrzyć garaż i wnętrze auta, a potem zadzwonić po lawetę.
Należy szczególnie uważać, aby nie doprowadzić do powstania iskry, która może być powodem wybuchu. W naszym kraju doszło już do kilku wybuchów, spowodowanych nieszczelną instalacją gazową w samochodach i próbami samodzielnych napraw.

Co może być powodem woni gazu wyczuwalnej w aucie, albo w jego bliskości?

  • Zatankowanie zbyt dużej ilości gazu do zbiornika. Wtedy do akcji wkracza zawór bezpieczeństwa.
  • Zła praca instalacji gazowej – niewłaściwa regulacja, która powoduje, że do kolektora dolotowego (w instalacjach mieszalnikowych, stosowanych w silnikach MPI) trafia zbyt wiele gazu.
  • Awaria elektrozaworu LPG, który zablokował się w pozycji otwartej. Gaz stale płynie do silnika.
  • Nieszczelności na linii zbiornik paliwa – reduktor. Dotyczą w szczególności przewodów z gazem oraz ich przyłączy.
  • Nieszczelności na linii reduktor – wtryskiwacze. Dotyczą w szczególności przyłączy przewodów z gazem.

Awaria musi być jak najszybciej usunięta przez specjalistę. Mechanik przeprowadzi diagnostykę, sprawdzając, w którym miejscu dochodzi do wycieku. Do kontroli stosuje się elektroniczny czujnik gazu, albo piankę.

Kreuzschnabel, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Woń spalonego oleju (zapach oleju silnikowego w kabinie) wyczuwalna przy masce, w kabinie, albo przy rurze wydechowej

Woń spalonego oleju silnikowego (kwaśna, niemiła woń spalenizny) jest zazwyczaj wywoływana przez wycieki oleju silnikowego, który spływa na gorący blok silnika, albo trafia na rozgrzany kolektor wydechowy. Olej silnikowy ulega wówczas spaleniu, a efektem ubocznym jest niemiła woń.

To mogą być oznaki awarii. Olej silnikowy może wyciekać spod uszczelki pod pokrywą zaworów, z uszkodzonych uszczelek wału korbowego i wału rozrządu (simmeringów), z uszczelki przy bagnecie, albo z uszkodzonej uszczelki pod głowicą. Powodem smrodu może być też nieostrożne dolewanie oleju. Jeśli olej rozleje się na głowicy a potem spłynie na blok silnika, także będzie śmierdzieć po nagrzaniu silnika. Można to usunąć, myjąc silnik za pomocą środka do czyszczenia silnika.
Olej może wyciekać też na kolektor wydechowy, kiedy np. uszkodzona jest uszczelka pod pokrywą zaworów w tylnej części silnika.

Warto jak najszybciej odwiedzić warsztat samochodowy, albowiem wycieki oleju silnikowego są bardzo niebezpieczne. Jeśli poziom oleju osiągnie niski poziom, dojdzie do przyspieszonego zużycia jednostki napędowej. Może też dojść do uszkodzenia turbosprężarki. Jeśli poziom oleju spadnie jeszcze bardziej, dojdzie do zatarcia silnika. Czyli jego całkowitego zniszczenia.

FreepikPremium/@kuprevich

Woń spalonej elektryki w samochodzie

Woń spalonej elektroniki albo spalonej elektryki jest najczęściej wyczuwalna we wnętrzu kabiny auta. Może być wyczuwalna po uruchomieniu jakiegoś elementu wyposażenia pojazdu: ogrzewania kabiny, wentylatora kabiny (bez ogrzewania), wycieraczek, elektrycznie sterowanych szyb albo elementu wyposażenia komfortowego: na przykład elektrycznie podgrzewanych lub wentylowanych foteli.
Co powoduje woń spalonej elektroniki?
Przez jakiś przewód płynie prąd o zbyt dużych parametrach, przez co przewód elektryczny grzeje się, a jego izolacja z tworzywa lub gumy zaczyna się topić.
Jakiś podzespół elektryczny, np. silnik, zaczyna się mocno zużywać. Przykładem może być spalony silnik wycieraczek, który może zużywać się na skutek zbyt dużych oporów ze strony zatartego mechanizmu wycieraczek.
Gdzieś w układzie elektrycznym samochodu występuje zwarcie.
Powód prozaiczny: przegrzała się ładowarka lub inne urządzenie (np. transmiter FM) podłączone do gniazdka zapalniczki samochodowej.

Problem tego rodzaju warto jak najszybciej rozwiązać w wybranym warsztacie, który specjalizuje się w naprawach elektroniki. Zwarcie może doprowadzić do wyłączenia ważnego układu (kiedy przepaleniu ulegnie zabezpieczający układ bezpiecznik), a nawet do pożaru samochodu.

W. Bader, CC BY-SA 3.0 DE, Wikimedia Commons

Woń spalin w kabinie albo wyczuwalna przy samochodzie

Układ wydechowy samochodu musi być w stu procentach szczelny. Jego zadaniem jest odprowadzanie spalin z silnika poza obręb auta. Poza tym układ wydechowy ma za zadanie oczyszczenie spalin z trujących składników.
Woń spalin w kabinie albo zapach spalin wyczuwalny przy samochodzie świadczą o nieszczelnościach w układzie wydechowym auta. Co mogło je spowodować? Najczęściej korozja, która jest powodem powstawania dziur w rurze wydechowej, albo w tłumikach. Mogło też dojść do mechanicznego uszkodzenia elastycznego łącznika pomiędzy kolektorem wydechowym a katalizatorem, uszczelki kolektora wydechowego, czy też skorodowana samego kolektora wydechowego.
Warto jak najszybciej odwiedzić warsztat.

Problem z niemiłymi zapachami w aucie? Znajdź pomoc na FIX MY CAR

Dzięki FIX MY CAR znajdziesz szybko profesjonalną pomoc – profesjonalny warsztat w Twojej okolicy. Wpisz nazwę usługi i nazwę Twojej miejscowości. W ciągu kilku chwil otrzymasz listę warsztatów, wraz z danymi adresowymi. Wystarczy skontaktować się, opisać problem i umówić się na diagnostykę i naprawę pojazdu.

...

...