Awaria rozrusznika. Objawy awarii rozrusznika. Naprawa rozrusznika

Rozrusznik samochodowy to kluczowy podzespół każdego silnika, zasilanego benzyną albo olejem napędowym. Awaria rozrusznika może zdarzyć się w starszym samochodzie, z dużym przebiegiem, albo w całkiem młodym aucie, intensywnie eksploatowanym na krótkich trasach. Kiedy będziesz potrzebować pomocy mechanika? Wyjaśnimy wszystkie najważniejsze kwestie, takie jak: działanie rozrusznika w samochodzie, budowa rozrusznika, objawy awarii rozrusznika, przyczyny awarii rozrusznika, cena rozrusznika i wiele innych.

Często mówi się, że rozrusznik (podobnie jak alternator) niemal zawsze psuje się w autach z przebiegiem powyżej 200 tys. kilometrów. Nie jest to prawdą.
Są samochody, które mają na liczniku ponad 300 tys. kilometrów przebiegu, a pod ich maską nadal pracuje oryginalny rozrusznik.
Są samochody, które jeszcze nie osiągnęły przebiegu 100 tys. kilometrów, a ich rozrusznik się zepsul i wymaga wymiany. Awaria rozrusznika może przydarzyć się przy jeszcze mniejszym przebiegu.
Od czego to zależy?

Rozrusznik silnika – co to jest za podzespół?

Rozrusznik to podzespół, który ma za zadanie pomóc w rozpoczęciu pracy przez jednostkę napędową. W dieslach stosuje się rozruszniki nieco mocniejsze, niż w silnikach benzynowych. Silnik diesla ma nieco inne wymagania co do uruchomienia.

Rozrusznik zazębia się z kołem zamachowym silnika (poprzez zębatki) i obraca nim, aby nadać mu odpowiednią prędkość obrotową. Rozrusznik jest zasilany prądem z akumulatora.
Równocześnie akumulator zasila także elektryczną pompę paliwa w zbiorniku albo na zbiorniku paliwa (podającą paliwo do silnika), sterownik silnika, czujniki i dodatkowe układy.
W silnikach benzynowych jest to układ zapłonowy (cewki zapłonowe i świece zapłonowe).
W silnikach wysokoprężnych jest to układ wspomagania rozruchu, czyli świece żarowe, rozgrzewające i dogrzewające komory spalania.

Po rozpędzeniu wału korbowego (poprzez obracanie kołem zamachowym), rozrusznik rozłącza się i przestaje pracować. Uruchomienie silnika nie powinno trwać dłużej, niż kilka minut.

Rozrusznik jest kluczowym podzespołem, pozwalającym uruchomić jednostkę napędową.
Jest on zamontowany pod maską, w okolicach koła zamachowego, czyli przy skrzyni biegów.

W niektórych autach hybrydowych nie stosuje się rozrusznika. Jego rolę przejmuje silnik, wspomagający jednostkę napędową.

Willdre 00:24, 8 February 2007 (UTC), CC BY-SA 3.0, Wikimedia Commons

 Rozrusznik silnika spalinowego

  1. Część obudowy – osłona 
  2. Sprzegło rozrusznika (bendiks)
  3. Silnik elektryczny
  4. Szczotkotrzymacz
  5. Elektromagnes załączający wraz z cięgłem widełek
  6. Automat 

Przyczyny awarii rozrusznika samochodowego. Co wpływa na przyspieszone zużycie rozrusznika?

Rozrusznik ulega zużyciu eksploatacyjnemu. To podstawowa przyczyna awarii tego podzespołu i nikt nie jest w stanie temu zapobiec. Rozrusznik psuje się po wykonaniu określonej ilości rozruchów silnika.

Dlaczego w jednych autach rozrusznik psuje się szybciej, a w innych działa znacznie dłużej?
Spójrzmy na specyfikę pracy trzech różnych, przykładowych aut.
W pierwszym, przykładowym aucie, kierowca jeździ połowę tras po mieście, a połowę poza miastem. Silnik samochodu jest uruchamiany od dwóch do sześciu razy na dobę. W
Drugie, przykładowe auto, jest wykorzystywane przede wszystkim w mieście, na krótkich trasach. Do tego w samochodzie jest stale uruchomiony system start – stop. Kierowca pokonuje kilka tras dziennie. Silnik jest uruchamiany nawet trzydzieści razy dziennie (także przez działanie systemu start – stop).
Trzecie przykładowe auto jest wykorzystywane do pracy przed kuriera, dowożącego paczki do klientów. Kurier musi odwiedzić do czterdziestu punktów dziennie, do tego jeszcze jedzie dwa razy do lokalnej sortowni. Silnik w aucie jest uruchamiany ponad czterdzieści razy dziennie. W którym aucie rozrusznik zepsuje się najszybciej? Oczywiście, w drugim i w trzecim. Powodem będzie zużycie eksploatacyjne.

Co jeszcze może wpłynąć na znaczące skrócenie eksploatacji rozrusznika?
Na pewno tak zwane „piłowanie” samochodu, czyli próby uruchamiania auta raz po razie. Kilkakrotne naciskanie przycisku START na desce rozdzielczej, albo kilkakrotne przekręcanie kluczyka w stacyjce, raz po razie.
Sercem rozrusznika jest silnik prądu stałego, przystosowany tylko do krótkotrwałej pracy.

Kolejne nieprawidłowe zachowanie, które bardzo szybko niszczy rozrusznik, to dodawanie gazu przy obracaniu kluczyka w stacyjce, albo podczas naciskania przycisku START. Jest to czasami praktykowane przez osoby, których auta uruchamiają się z trudem.
Tego typu zachowanie powoduje bardzo szybkie uszkodzenie bendiksu oraz koła zębatego na wale korbowym, czyli podzespołów, których zębatki muszą się w odpowiedni sposób połączyć i rozłączyć.
Zębatki się wykruszają.

Do przyspieszonego zużycia rozrusznika może się też przyczynić wilgoć, która wywołuje korozje. Parkowanie pojazdu w miejscu podatnym na korozję powoduje, że złącza zasilania mogą silnie korodować. A to z czasem doprowadzi do uszkodzenia rozrusznika.

Rozrusznik – budowa i działanie

Z jakich części składa się rozrusznik?
– Podstawowa część rozrusznika to silnik elektryczny prądu stałego, który składa się z wirnika i stojana, będącego równocześnie częścią obudowy.
– W tylnej części rozrusznika znajdują się szczotkotrzymacz, tylna obudowa zabezpieczająca i przyłącza zasilania.
– W przedniej części rozrusznika zamontowany jest mechanizm sprzęgający, czyli bendiks z przekładnią i automatem. Automat to nic innego, jak cewka, która powoduje załączanie i rozłączanie bendiksu z kołem zamachowym.

Jak działa rozrusznik?
– Kiedy kierowca przekręca kluczyk w stacyjce auta, albo naciska przycisk Start, prąd z akumulatora zaczyna płynąć do rozrusznika.
– Prąd płynie też do automatu rozrusznika, dzięki czemu bendiks wysuwa się i zazębia z kołem zamachowym.
– Silnik elektryczny obraca się, przekazując napęd na koło zamachowe silnika, za pośrednictwem przekładni.
– Kiedy silnik się uruchomi, prąd przestaje płynąć do automatu. Bendiks cofa się i rozłącza z kołem zamachowym. Rozrusznik przestaje pracować.

Rozrusznik nie zawsze jest winien temu, że nie można uruchomić jednostki napędowej

Warto o tym pamiętać. Winnych może być wielu, od rozładowanego akumulatora, po awarie elektroniki, immobiliser i uszkodzoną pompę paliwa.
Warto przeprowadzić dokładną diagnostykę w dobrym warsztacie.

Cjp24, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons

Rozrusznik – objawy awarii

W odpowiednio eksploatowanych autach, z dobrze naładowanym akumulatorem, rozrusznik może pracować nawet i przez 400 tys. km przebiegu. Ale (co pokazywaliśmy na wcześniejszych przykładach) są auta, gdzie rozrusznik może się zużyć już po 100 tys. km przebiegu. Albo może zostać zniszczony przez kierowcę, który nie ma dla niego litości i uruchamia silnik raz za razem.

Typowe objawy awarii to:

  • Zbliżającą się awarię rozrusznika zazwyczaj zwiastują hałasy podczas jego pracy: trzaski, tarcie, albo powodem jest brak prądu w akumulatorze.
  • Metaliczny hałas podczas pracy może oznaczać uszkodzenie zębów bendiksu, albo koła zamachowego.
  • Jeśli silnik uruchomił się, ale rozrusznik nie przerywa pracy, źródłem problemu jest automat. Jego awaria uniemożliwia rozłączenie się bendiksu.
  • Awaria przekładni powoduje, że rozrusznik szarpie silnikiem, bo nie może pracować regularnie. Przez to rozrusznik przyspiesza i zwalnia podczas pracy.
  • Rozrusznik wcale nie działa. Uszkodzeniu uległy przewody zasilające (na skutek korozji albo uszkodzeń mechanicznych) lub też rozrusznik spalił się.

Ile kosztuje rozrusznik? Czy rozrusznik można naprawić?

Rozrusznik kosztuje od 200 do 600 złotych, w zależności od producenta i silnika. Do diesli jest droższy. W przypadku aut z systemem start – stop cena rozrusznika może być kilkakrotnie wyższa.

Rozruszniki można naprawiać. Mechanik może wymienić np. sam automat, albo naprawić przewody przyłączeniowe. Są też firmy, które regenerują rozruszniki. Jednak trzeba sprawdzić, czy cena regeneracji nie jest taka sama, jak koszt zakupu nowego.

Wymień lub napraw rozrusznik dzięki FIX MY CAR

Nasza strona pozwoli Ci szybko znaleźć pomoc w przypadku uszkodzenia rozrusznika.
Wpisz nazwę swojej miejscowości, a w ciągu kilku chwil otrzymasz listę warsztatów, wraz z danymi kontaktowymi.
Nie zwlekaj z naprawą! Reaguj już przy pierwszych objawach awarii rozrusznika. W przeciwnym razie zepsuty rozrusznik całkowicie unieruchomi Twoje auto.

...

...