Najczęstsze problemy z automatyczną skrzynią biegów

Dla kierowców
automatyczna skrzynia biegów

Skrzynia biegów to jeden z głównych elementów samochodu, bez którego poruszanie się byłoby niemożliwe. Automatyczne skrzynie biegów charakteryzują się wyższym poziomem komfortu oraz większymi możliwościami w porównaniu do manualnych przekładni. Niestety, ich naprawy są kosztowniejsze.

Pierwsze znaki uszkodzeń automatycznej skrzyni biegów

Pierwszym objawem, który powinien wzbudzić podejrzenia o nieprawidłowościach zachodzących w skrzyni biegów, jest wyciek oleju. Może wskazywać na defekt uszczelki lub mechaniczne uszkodzenie obudowy.

Niewielkie wycieki oleju są bardzo popularną usterka w samochodach, która długo może pozostawać niewidoczna. Jest bardzo niebezpieczna, ponieważ nawet mały wyciek rozciągnięty w czasie grozi całkowitym zniszczeniem przekładni.

Prawidłowo działająca skrzynia biegów charakteryzuje się płynną zmianą biegów zarówno podczas dynamicznej, jak i spokojnej jazdy. Wszelkie odstępstwa od takiego stanu rzeczy mogą wskazywać na awarię. W przypadku zaobserwowania gwałtownych zmian przełożenia czy wstrząsów podczas zmiany biegów należy natychmiast zatrzymać auto oraz wezwać pomoc drogową. Na tym etapie ciężko określić, co może być przyczyną takiego stanu rzeczy, jednakże pewne jest, że dalsza jazda prawdopodobnie doprowadzi do całkowitego zniszczenia przekładni.

Oczywiście trzeba też zwracać uwagę na kontrolki deski rozdzielczej. Czerwona dioda informująca o uszkodzeniu silnika może wskazywać na problem ze skrzynią biegów.

Awarie klasycznych automatycznych skrzyń biegów

Najczęstszym problemem występującym w tego typu skrzyniach, jest awaria sprzęgła sterowanego przez specjalny silniczek oraz sterownik.  Usterka tego elementu bardzo często wymaga wymiany całej skrzyni biegów oraz jest ekonomicznie nieopłacalna.

Sterowniki sprzęgła również ulegają awarii, na szczęście ich wymiana nie jest tak problematyczna, jak wymiana sprzęgła.

Awarie skrzyń bezstopniowych CVT

Automatyczne skrzynie CVT składają się z kilku stożkowych elementów połączonych łańcuchem. Taka konstrukcja umożliwia płynną, praktycznie niezauważalną zmianę biegów co stanowi największą zaletę tego typu konstrukcji.

Niestety, największą wadą skrzyni CVT jest jej trwałość. Stożkowe elementy składniowe szybko się zużywają, co w połączeniu z zazwyczaj awaryjnymi sterownikami, powoduje wyższe niż średnie koszty utrzymania skrzyni. Ponadto, warto pamiętać o konieczności wymiany łańcucha co 200 tysięcy kilometrów, ponieważ jego awaria całkowicie uszkadza skrzynię biegów.

Awarie automatycznych skrzyń biegów DSG

Awarię tego typu mechanizmu są wysoce specyficzne i nie można ich jednoznacznie kategoryzować. Skrzynię DSG możemy podzielić na:

  • Skrzynię bazującą na wielotarczowym sprzęgle mokrym
  • Skrzynie bazującą na sprzęgle suchym

Skrzynie pracujące sprzęgle mokrym  są nieco bardziej awaryjne, ponieważ ich mechatronika wykorzystuje do pracy wspólny olej. Nie sprzyja to żywotności skrzyni, ze względu na wrażliwość elektrozaworów na opiłki metali. Odwlekanie wymiany oleju zwiększa stężenie opiłków, co prowadzi do uszkodzenia zaworów oraz konieczności wymiany całej mechatroniki.

Regularne przeglądy zapobiegają awarii

W medycynie istnieje powiedzenie, że profilaktyka jest tańsza oraz lepsza od leczenia. Ta sama filozofia ma zastosowanie jeśli chodzi o samochody.

Częste serwisowanie samochodu oraz przeglądy techniczne pomagają zdiagnozować dany problem odpowiednio wcześnie, co pomaga w uniknięciu kosztownych wymian. Co więcej, stosowanie się do zaleceń producenta w kwestii wymiany oleju i poszczególnych części eksploatacyjnych jest kluczowe, aby zapewnić długowieczność naszego pojazdu.


Znajdź serwis naprawiający automatyczne skrzynie biegów:

WarszawaKrakówŁódźWrocławPoznańGdańskSzczecinBydgoszczLublinBiałystokKatowiceGdyniaCzęstochowaRadomSosnowiecToruńKielceRzeszówOpoleKaliszZabrzeZielona GóraGliwice