Kontrolki w aucie, na które musisz natychmiast zareagować

Na desce rozdzielczej samochodów, zapalają się różne kontrolki, o różnych kolorach podświetlenia. Część z nich pełni funkcje informacyjne, a część ostrzegawcze. Kiedy na desce rozdzielczej samochodu zapali się kontrolka ostrzegawcza (przede wszystkim czerwona) kierowca powinien jak najszybciej zareagować. Które kontrolki w aucie ostrzegają o poważnej awarii? Czy po zapaleniu się czerwonej (albo pomarańczowej) kontrolki ostrzegawczej, jazda samochodem jest bezpieczna?

Kontrolki w aucie zapalają się na desce rozdzielczej samochodu. W większości aut deska rozdzielcza wygląda podobnie. Znajdują się na niej dwa duże zegary (prędkościomierz i obrotomierz), dwa mniejsze zegary (wskaźnik poziomu paliwa i wskaźnik temperatury płynu chłodniczego), a także całe mnóstwo kontrolek. Na przestrzeli lat niektórzy producenci samochodów zmieniali nieco wygląd deski rozdzielczej. Na przykład prędkościomierz miał formę cyfrowego licznika, zamiast standardowego zegara. Poza tym, coraz częściej zaczęto montować na desce rozdzielczej mały ekran komputera pokładowego.
W najnowszych samochodach coraz częściej stosuje się kolorowe wyświetlacze LED, zastępujące analogową deskę rozdzielczą. Ma to swoje plusy i minusy, jednak nie to jest tematem naszego poradnika. Na wyświetlaczach LED także stosuje się standardowe kontrolki.

Kształt kontrolek i kolory podświetlenia są standardowe i obowiązują na całym świecie. Są stosowane we wszystkich samochodach, niezależnie od producenta pojazdu.

Kontrolki na desce rozdzielczej
Schumi4ever, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Kontrolki w aucie – rodzaje kontrolek

Kierowca musi zwracać uwagę na wszystkie kontrolki, jakie zapalają (podświetlają) się na desce rozdzielczej auta. To ważne. Szczególną uwagę należy zwrócić na kontrolki w kolorze czerwonym (podświetlane na czerwono).

Kontrolki w kolorze czerwonym ostrzegają o poważnych awariach. Ale nie tylko (o tym dalej), bo np. informują o niezapięciu pasów bezpieczeństwa, czy też o otwartych drzwiach albo klapie bagażnika.
Kontrolki w kolorze pomarańczowym i żółtym pełnią funkcję ostrzegawczą.
Kontrolki w kolorze żółtym, zielonym i niebieskim informują o uruchomieniu różnych funkcji przez kierowcę auta.

Przykładem pomarańczowej kontrolki ostrzegawczej jest słynny „check engine”.
– Przeczytaj: Czy zapalony check engine to zawsze powód do niepokoju?

Czerwone kontrolki w aucie – co zrobić po ich zapaleniu?

Jak wspomnieliśmy wcześniej, czerwone kontrolki ostrzegawcze (nie wszystkie) ostrzegają o poważnych awariach auta. Zapalone czerwone kontrolki na desce rozdzielczej to sygnał ostrzegawczy dla kierowcy. Jak należy się zachować po zapaleniu czerwonych kontrolek na desce rozdzielczej pojazdu?

Czerwona kontrolka ostrzegawcza: kierownica z kluczem – kontrolka blokady kierownicy. Powinna gasnąć po włożeniu kluczyka do stacyjki, albo kluczyka elektronicznego.
Jeśli czerwona kierownica z kluczem zapala się w trakcie jazdy, należy zatrzymać się i wezwać lawetę, a następnie skierować auto do warsztatu.
Dlaczego? W trakcie jazdy może dojść do zablokowania kierownicy. Czym się to może skończyć? Nietrudno się domyślić.

Czerwona kontrolka ostrzegawcza z kluczykiem samochodowym i znajdującym się nad nim znaczkiem. Co oznacza? Ostrzega ona o problemach z sygnałem pomiędzy nadajnikiem w kluczyku, a immobiliserem. Problem może dotyczyć zbyt słabej baterii w kluczyku. Od tego należy zacząć i zamontować nową baterię. Jeśli to nie pomoże, należy odwiedzić warsztat, albowiem pojawią się problemy z uruchomieniem silnika.

Czerwona kontrolka ostrzegawcza poduszek powietrznych. Oznacza problemy z układem SRS, które mogą obejmować awarie czujników zderzenia, samych poduszek powietrznych, albo napinaczy pasów. Od czego zacząć? Od doładowania akumulatora samochodowego. Jeśli to nie pomoże, należy odwiedzić warsztat. Źródło problemu może być błahe: rozłączenie przewodu, awaria czujnika pod siedzeniem (informującego o zajęciu miejsca siedzącego itd.).

Czerwona kontrolka ostrzegawcza z wykrzyknikiem w kółku. Informuje o awarii układu hamulcowego. Najlepiej wezwać lawetę i odstawić auto do warsztatu.

Czerwona kontrolka ostrzegawcza ze strzałką, umieszczoną na środku auta i skierowaną w dół. Ostrzega o awarii zawieszenia pneumatycznego w pojazdach, które są w nie wyposażone. Powodem może być awaria kompresora, nieszczelność miecha albo awaria czujników. W tym przypadku warto wezwać lawetę. Jeśli auto jest w stanie utrzymać odpowiedni prześwit (kompresor stale pracuje), można zaryzykować samodzielny dojazd do warsztatu, który znajduje się w pobliżu.

Ruben de Rijcke, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Czerwona kontrolka ostrzegawcza akumulatora. Oznacza, że doszło do awarii alternatora i auto korzysta tylko i wyłącznie z energii, zgromadzonej w akumulatorze. Powodem awarii może być uszkodzony alternator albo pasek wieloklinowy. Należy jak najszybciej dojechać do najbliższego warsztatu, albo zjechać z drogi i wezwać lawetę.

akumulator
This file is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported license.

Czerwona kontrolka ostrzegawcza z widokiem drogi. Działa w autach, które są wyposażone w układ ostrzegający o opuszczeniu pasa ruchu. Jeśli kierowca utrzymuje pas ruchu, a kontrolka się pali, może oznaczać awarię czujników (np. kamery w górnej części szyby), zabrudzenie górnej części szyby, albo brak kalibracji systemów ADAS.

Czerwona kontrolka ostrzegawcza ze zbiornikiem, nad którym unoszą się trzy faliste linie. Oznacza przegrzany katalizator. Co należy zrobić? Trzeba się zatrzymać w bezpiecznym miejscu (w miarę szybko, jeśli sytuacja na drodze na to pozwala) i wyłączyć silnik. Należy odczekać do 30 minut z wyłączonym silnikiem. Potem należy kontynuować jazdę. Jeśli problem powróci, należy operację powtórzyć, a potem dojechać do warsztatu.

Czerwona kontrolka ostrzegawcza niezapiętych pasów bezpieczeństwa. Zazwyczaj miga, a do tego pojawia się ostrzegawczy sygnał dźwiękowy. Jeśli zapięcie pasów nie spowodowało wyłączenia kontrolki, należy odwiedzić warsztat. Powodem może być awaria układu, kontrolującego zapięcie pasów.

parking
By Soupeurfaive – Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=23124448

Czerwona kontrolka ostrzegawcza z literą P (Parking) w czerwonym kole. Oznacza zaciągnięty hamulec ręczny albo uruchomiony hamulec postojowy. Kontrolka powinna zgasnąć po opuszczeniu dźwigni hamulca, albo po wciśnięciu przycisku, zwalniającego hamulec postojowy. Jeśli tak się nie dzieje – doszło do zablokowania hamulca. Należy wezwać lawetę. Jazda z zablokowanym hamulcem ręcznym może spowodować szereg uszkodzeń.

kontrolka check
This file is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported license.

Czerwona kontrolka ostrzegawcza z termometrem. Oznacza zbyt wysoką temperaturę płynu chłodzącego. Co należy zrobić? Jak najszybciej zatrzymać się, wyłączyć silnik i odczekać minimum 30 minut, aż płyn chłodniczy ostygnie. Następnie należy sprawdzić poziom płynu chłodzącego. Jeśli jest zbyt niski – uzupełnić go. Powodem awarii może być wyciek płynu chłodniczego, awaria wentylatora chłodnicy itd. Rekomendujemy odwiedzenie warsztatu, albowiem awarie układu chłodzenia prowadzą do przegrzania i zatarcia jednostki napędowej.

Czerwona kontrolka ostrzegawcza z literami ABS w czerwonym kole. Oznacza awarię zaawansowanych systemów bezpieczeństwa aktywnego, takich jak ABS, ASR, ESP i inne. Oznacza to znaczące zmniejszenie bezpieczeństwa jazdy samochodem. Można jechać, ale z mniejszą prędkością. Warto odwiedzić warsztat. Najczęstszy powód tej awarii to uszkodzenie czujnika prędkości obrotowej koła.

Czerwone kontrolki ostrzegawcze z otwartymi drzwiami, albo uniesioną klapą auta. Należy zatrzymać się i dokładnie zamknąć drzwi. Jeśli pomimo zamknięcia drzwi albo klapy, kontrolka nadal się świeci, oznacza to, że doszło do uszkodzenia czujnika. Należy odwiedzić warsztat.

Kontrolka oleju silnikowego
This file is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported license.

Czerwona kontrolka ostrzegawcza oleju, tzw. lampa Alladyna. Oznacza problemy ze zbyt małą ilością oleju silnikowego. Należy jak najszybciej zatrzymać auto i wyłączyć silnik. Może dojść do zatarcia jednostki napędowej. Po ostygnięciu silnika (do 30 minut) należy sprawdzić poziom oleju. Jeśli jest zbyt niski, należy go uzupełnić, stosując olej o właściwej specyfikacji.
Jeśli kontrolka włączy się ponownie, oznacza to, że w silniku są wycieki, dochodzi do przegrzania silnika, albo uszkodzeniu uległ jeden z czujników (np. czujnik poziomu oleju lub czujnik ciśnienia oleju).
Należy pamiętać, że jazda z zapaloną kontrolką oleju może doprowadzić do zatarcia silnika.

By Soupeurfaive – Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=23124462

Czerwona kontrolka ostrzegawcza z symbolem wnętrza opony. Stosuje się ją w samochodach z czujnikami ciśnienia w oponach TPMS (system bezpośredni –z nadajnikami w wentylach) oraz w pojazdach z oponami typu run – flat. Jeśli auto nie ma opon run flat – należy dopompować oponę. Jeśli kontrolka znów się zapali – należy odwiedzić warsztat wulkanizacyjny. Jeśli kontrolka pali się w aucie z oponami run-flat, należy odwiedzić warsztat wulkanizacyjny (kierowca może przejechać do 70 km, z prędkością do 70 km/h).

Czerwona kontrolka ostrzegawcza? Umów wizytę w warsztacie

Jeśli w Twoim samochodzie zapaliła się czerwona kontrolka, albo pojawił się inny problem – nie czekaj, aż poważna awaria doprowadzi do bardzo drogich szkód.

Umów wizytę w warsztacie samochodowym. Często powodem awarii są błahe problemy, np. niewielka nieszczelność, która powoduje wycieki płynów eksploatacyjnych. Mechanik łatwo ją znajdzie i usunie. Jeśli jednak sprawa zostanie zaniedbana – może dojść do poważnych szkód.

Skorzystaj z wyszukiwarki warsztatów na FIXMYCAR.PL
Tutaj łatwo znajdziesz warsztat samochodowy w swojej okolicy.

...

...