Check engine czy to zawsze powód do niepokoju albo paniki?

Popularne jest powiedzenie, zgodnie z którym prawdziwy kierowca boi się tylko awarii uszczelki pod głowicą i zapalonej kontrolki check engine na desce rozdzielczej. To prawda, zapalona kontrolka check engine na desce rozdzielczej wywołuje panikę u wielu kierowców. Zwłaszcza wtedy, gdy check engine zaświeci się podczas jazdy. Czy warto panikować? Czy można jechać z zapalonym check engine?

Check engine to kontrolka ostrzegawcza, która ma kolor pomarańczowy albo żółty i świeci się na desce rozdzielczej auta. Check engine to sygnał ostrzegawczy systemu diagnostyki samochodowej OBD2.

Co to jest OBD2?

Każdy samochód, wyprodukowany po 2001 roku i sprzedawany w Europie (a także w USA i innych krajach świata) ma na swoim wyposażeniu system diagnostyki pokładowej OBD2. System diagnostyki pokładowej OBD2 składa się z komputera, specjalnego oprogramowania a także złącza diagnostycznego, o standardowym układzie (takim samym dla wszystkich aut z OBD2) umieszczonego w okolicy kierownicy auta (najczęściej pod deską rozdzielczą).
System diagnostyki komputerowej sprawdza stan szeregu sterowników i czujników, będących na wyposażeniu auta. W razie wykrycia nieprawidłowości w działaniu jakiegoś sterownika albo czujnika, na desce rozdzielczej wyświetla się kontrolka check engine. Każde nieprawidłowe działanie określonego sterownika albo czujnika ma swój kod. Taki kod błędu jest też zapisywany w pamięci głównego komputera.

Dodatkowo, w niektórych nowszych autach, może zostać wyświetlony komunikat na ekranie komputera pokładowego. Może on bardziej przybliżać źródło błędu. Ale nie musi. Komunikat może mieć na celu zwiększenie zainteresowania kierowcy zapaloną kontrolką check engine

Gniazdko OBD2 Saitobesho, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Check engine pali się i gaśnie, albo miga i gaśnie

Kontrolka check engine może się zapalić na stałe. Ale check engine może też migać albo może zapalić się i zgasnąć. Oznacza to, że problem z czujnikiem lub sterownikiem był krótkotrwały, albo jest to początek awarii i problem będzie narastać. Z czasem check engine będzie się zapalać coraz częściej.

Jak odczytać, co spowodowało zapalenie kontrolki check engine?

Aby poznać powód, dla którego check engine się zapalił, trzeba użyć odpowiedniego urządzenia do diagnostyki samochodowej, wyposażonego w złącze OBD2.

Jakie urządzenia można wykorzystać do odczytania kodu błędu?

  • Profesjonalny komputer diagnostyczny, wykorzystywany w nowoczesnych warsztatach mechanicznych. Pozwala on na głęboką diagnostykę oprogramowania auta i na wykrycie szeregu problemów.
  • Skaner diagnostyczny, wykorzystywany w warsztatach samochodowych i przez amatorów (proste do własnego użytku można kupić za mniej niż 100 zł). Pozwala on jedynie na odczytanie kodów błędów.
  • Końcówka ELM327, najczęściej bezprzewodowa i odpowiednie oprogramowanie na smartfonie albo na tablecie, przeznaczone do obsługi urządzenia. Taki prosty sprzęt pozwala na odczytanie kodów błędów, usunięcie ich z pamięci sterownika, a także sprawdzanie wielu parametrów silnika i innych podzespołów.
Losch, CC BY 3.0, via Wikimedia Commons

Po podłączeniu urządzenia diagnostycznego do gniazda OBD2, połączeniu go ze sterownikiem silnika (albo głównym komputerem samochodu), można odczytać kody błędów, które spowodowały zapalenie kontrolki.

Zdecydowana większość kodów błędów ma znormalizowane oznaczenia, które są takie same dla wszystkich aut na świecie (zgodne z normami SAE/ISO), mających na wyposażeniu system OBD2. Mniejsza ilość kodów błędów ma oznaczenia tylko i wyłącznie konkretnych producentów aut.

Jak to wygląda w praktyce?
Pierwsza litera oznacza miejsce, w którym doszło do błędu.
P – błąd dotyczy układu napędowego
B – błąd dotyczy karoserii auta (czujników i sterowników, zamontowanych w karoserii)
C – błąd dotyczy czujników i sterowników układu jezdnego
U – błąd dotyczy komunikacji sieciowej (magistrali CAN i innego przesyłu danych).

Przykłady błędów:
P0137 – „Czujnik O2 – (Bank 1 Czujnik 2) – niskie napięcie” – błąd dotyczy sondy lambda
P0401 – „Układ recyrkulacji spalin – wykryty niewystarczający przepływ” – błąd dotyczy zaworu EGR
B0107 – „Poduszka powietrzna pasażera – niski sygnał wejściowy” – problem z instalacją poduszki, samą poduszką, albo… zbyt niskim poziomem naładowania akumulatora

User:trnsz, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Czy check engine oznacza poważny problem?

Zapalenie się kontrolki check engine nie zawsze oznacza poważny problem. W wielu przypadkach można dalej jechać do domu, bez zagrożenia bezpieczeństwa.
-> Przykład: błąd oznaczający niską wydajność katalizatora trójdrożnego w benzyniakach. Zapala się zazwyczaj przy przekroczeniu określonej prędkości.
Auto może stracić moc ale można jechać dalej.
-> Przykład: zablokowana geometria łopatek w turbosprężarce.

Awaria poduszki powietrznej także nie unieruchomi auta. Jednak poziom bezpieczeństwa kierowcy albo pasażera drastycznie spada. Teoretycznie, można jechać dalej.

W wielu przypadkach jednak zapalenie się check engine może oznaczać problem, który spowoduje, że dalsza jazda będzie utrudniona.
-> Awaria czujnika temperatury cieczy chłodzącej będzie powodować wyłączanie silnika. Awaria czujnika położenia wału korbowego będzie oznaczać wyłączanie silnika i problemy z jego uruchomieniem.

Może się też zdarzyć, że po zapaleniu check engine jazda będzie tak utrudniona, że jej kontynuacja nie będzie możliwa.
-> Przykład: uszkodzenie układu zapłonowego w silniku benzynowym (cewka zapłonowa – świeca, albo cewka zapłonowa – przewód wysokiego napięcia – świeca) będzie powodować coraz silniejsze szarpanie, które może uniemożliwić jazdę.
-> Podobnie będzie z awarią przepływomierza powietrza, która będzie powodować szarpanie.

Ahsanriaz6157, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Czy można jechać z zapalonym check engine?

Wszystko zależy od tego, jaka awaria spowodowała zapalenie się check engine. W większości przypadków można jechać. Jednak warto jak najszybciej odczytać kod błędu – samodzielnie albo w warsztacie samochodowym.

Ahsanriaz6157, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Odczytanie kodu błędu check engine nie jest jednoznaczne z ustaleniem przyczyny awarii

Samo odczytanie kodu błędu nie zawsze jest tożsame z ustaleniem przyczyny awarii. W większości przypadków potrzebna może być wiedza specjalisty.

Przykład – wypadanie zapłonu. Kod błędu określa, na którym cylindrze dochodzi do wypadania zapłonu. Przyczyna wypadania zapłonu może być różna: może to być wina cewki zapłonowej, świecy zapłonowej, przewodu wysokiego napięcia (jeśli występuje), przewodów zasilających cewkę zapłonowa, a nawet wtryskiwacza, który nie podaje paliwa do określonego cylindra.

Warto odwiedzić mechanika, który ustali przyczynę awarii.

Jeśli w Twoim aucie zapalił się check engine i nie potrafisz samodzielnie odczytać kodu, ani precyzyjnie ustalić przyczyny awarii – znajdź szybko mechanika w swojej okolicy.
Skorzystaj z FIX MY CAR, a zajmie Ci to kilka chwil.
Pamiętaj – dzięki FIX MY CAR umówisz wizytę na konkretny termin, nie wychodząc z domu i nie marnując czasu na odwiedzanie warsztatów samochodowych w okolicy.

...

...