amortyzator samochodowy

Jak sprawdzić żywotność amortyzatorów?

Jeżeli chcemy sprawdzić żywotność amortyzatorów w naszym aucie, nie musimy korzystać z usług Stacji Obsługi Pojazdów. Możemy sami zbadać, czy nadają się one do dalszej eksploatacji, czy też należy je zastąpić nowymi. Są różne sposoby na sprawdzenie stanu zużycia tych istotnych mechanizmów samochodowym. Pomimo że wstępną ocenę stanu technicznego amortyzatorów możemy przeprowadzić we własnym zakresie, to profesjonalną uzyskamy tylko w specjalistycznym warsztacie samochodowym.

Samodzielne sprawdzanie żywotności amortyzatorów

W celu samodzielnego sprawdzenia stanu technicznego amortyzatorów w aucie, wystarczy mocniej nacisnąć na karoserię nad resorem. Możemy to zrobić sami albo z pomocą drugiej osoby, by nacisk był większy. Trzeba jednak uważać, by nie wgnieść sobie karoserii.

Należy to zrobić umiejętnie i z wyczuciem, nie uciskając słabszych (plastikowych) elementów. Po energicznym naciśnięciu miejsca nad amortyzatorem, szybko się odsuwamy i obserwujemy zachowanie naszego samochodu.

Jeżeli błyskawicznie, niemal od razu auto powraca do pierwotnego położenia przed uciskiem, to dobry znak, amortyzator nie jest zużyty, jego stan techniczny nie budzi zastrzeżeń. W przypadku, kiedy auto zaczyna się kołysać, można przypuszczać, że amortyzator jest wypracowany. Trzeba to dokładnie sprawdzić w profesjonalnie wyposażonym warsztacie samochodowym.

Dla upewnienia się, czy resor jest sprawny czy nie, dobrze jest też sprawdzić płyn, który się znajduje w amortyzatorze. Jeżeli resor jest suchy, to znaczy, że działa prawidłowo, płyn jest na swoim miejscu.

Stwierdzenie, że amortyzator mokry i do tego jeszcze lepki prowadzi do wniosku, że doszło do wycieku oleju, resor nie działa prawidłowo i prawdopodobnie trzeba go wymienić na nowy. Dobrze jest potwierdzić ten stan rzeczy u specjalisty w warsztacie.

Specjalistyczne sprawdzanie żywotności amortyzatorów

Samodzielne sprawdzanie stanu zużycia amortyzatorów co prawda nie daje 100 procentowej pewności, że prawidłowo określiliśmy stan techniczny auta pod tym względem. Pełną wiedzę w tym zakresie uzyskamy dopiero po oględzinach auta w warsztacie samochodowym wyposażonym w niezbędne specjalistyczne narzędzia do zbadania stanu technicznego pojazdu.

Specjalistyczne sprawdzanie żywotności amortyzatorów w samochodzie polega na wprowadzeniu koła w drgania, które są większe od częstotliwości rezonansowej. Po wyłączeniu drgań, stopniowo zaczynają one zanikać, wywołując rezonans. Obserwacja jego amplitudy pozwala przekonać się, w jakim stanie (sprawny albo zużyty) jest amortyzator.

Do precyzyjnego określenia skuteczności tłumienia amortyzatorów wykorzystywana jest metoda Boge, polegającą na analizie drgań w funkcji czasu. W ramach drugiej metody Eusama dokonuje się analizy nacisku koła na płytę stanowiska.

Badając żywotność amortyzatorów metodą Boge, porównuje się wykresy drgań ze standardowymi parametrami, które są przewidziane dla konkretnego auta. Ważne są tutaj takie parametry, jak: różnica pomiędzy drganiami analizowana w funkcji czasu, maksymalna amplituda oraz różnica pomiędzy amplitudami.

Z kolei w ramach metody Eusama bierze się pod uwagę pomiary nacisku dynamicznego i statycznego koła i porównuje ze sobą.

Po zbadaniu stanu technicznego amortyzatorów w specjalistycznym warsztacie lub Stacji Kontroli Pojazdów będziemy wiedzieli, czy amortyzatory  w naszym samochodzie są sprawne i bezpieczne, czy należy zamienić je na nowe. Muszą one spełniać standardowe wymogi opracowane przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Amortyzatorów.

Fotografia: FreepikPremium


Jeśli poszukujesz serwisu samochodowego wymieniającego amortyzatory spójrz tutaj:

...

...