turbosprężarka

Czy warto kupić regenerowaną turbosprężarkę?

Właściciele pojazdów wyposażonych w moduł turbosprężarki niestety dosyć często spotykają się z awarią lub zużyciem tego modułu. Trudno się dziwić – Jest to część, która wykonuje pracę setki tysięcy razy na minutę, zatem jak każdy mechanizm ulega wyeksploatowaniu. Rodzi się wtedy zasadnicze pytanie, czy powinniśmy regenerować turbo czy zdecydować się na nowe.

Po pierwsze – koszty

Cena nowej turbosprężarki wahają się od kilku, do nawet kilkunastu tysięcy złotych. To bardzo wysoka kwota, która niestety często przekracza budżet, jaki chcemy przeznaczyć na naprawę samochodu nawet wtedy, gdy prowadzimy działalność gospodarczą, a co dopiero, gdy koszty musielibyśmy pokryć z pensji. O ile wymiana turbiny w nowym samochodzie może się jeszcze opłacać, o tyle w samochodzie używanym już niekoniecznie. Tym bardziej, że cena turbosprężarki, której osiągi zostały przywrócone do wyjściowego poziomu dzięki regeneracji, czyszczeniu, wyważeniu i regulacji oscylują w okolicach kilkuset złotych, jeżeli szukamy prostej turbiny lub nieco powyżej tysiąca złotych, jeżeli chodzi nam o turbosprężarkę ze zmienną geometrią.

Jeżeli nadal cena zbyt wysoka, możemy spróbować wymienić w swojej turbinie jedynie niektóre, regenerowane części, aczkolwiek ze względu na ryzyko niedopasowania elementów raczej jest to ostateczność.

Dlaczego jeszcze warto kupić regenerowaną turbosprężarkę?

Argumentem przemawiającym przeciwko zakupowi regenerowanej turbosprężarki może być to, że nie wiemy do końca, skąd pochodzi sprzęt. Pamiętajmy jednak o tym, że sprzedawca powinien dysponować świadectwem wykonania usługi regeneracji wystawionym przez specjalistyczną pracownię i na życzenie powinien nam je okazać. Dodatkowo, regenerowana turbosprężarka powinna posiadać plomby, które dają rękojmię rzetelnego wykonania usługi. Często także sprzedawca udziela reklamacji na regenerowaną turbinę (i to w dodatku na taki termin, jakim często są objęte części fabrycznie nowe).

Jeżeli jednak sprzedawca nie jest w stanie pokazać nam świadectwa lub zabezpieczeń, w głowie powinna zapalić się nam czerwona lampka, że coś jest nie tak.

Warto także pamiętać, że w regenerowanym module turbo najczęściej elementy, które podlegają największemu obciążeniu i tak są wymieniane na nowe i w zasadzie, jeżeli chodzi o osiągi, turbiny używane nie powinny ustępować nowym na żadnym polu.

Niewątpliwie decydując się na nową turbosprężarką mamy stuprocentową pewność, że moduł jest dopasowany technicznie do określonego modelu samochodu.

Z drugiej jednak strony, nie tylko za nową turbosprężarkę zapłacimy kilkukrotnie więcej, niż za regenerowaną, ale także nigdy nie dowiemy się, czy przyczyną awarii było wyeksploatowanie się części turbosprężarki czy tez przyczyna leżąca na zewnątrz.

Pamiętajmy, że zakłady zajmujące się regeneracją turbosprężarek wykonują to przy użyciu profesjonalnego sprzętu i po uprzedniej diagnozie, która pozwala ustalić zakres i przyczynę zużycia części.

Kupując używaną turbosprężarkę korzystajmy z zaufanego źródła. Jeżeli nie będziemy zwracali szczególnej uwagi na diagnozę i przeznaczenie sprzętu, możemy doprowadzić do znacznie poważniejszej awarii całej jednostki napędowej.

Fotografia: FreepikPremium


Serwisy regenerujące turbosprężarki w całej Polsce:

...

...