Jak rozpoznać zużyty pasek rozrządu?

Porady
pasek rozrządu

Użytkowanie samochodu dla wielu ludzi to po prostu wsiadanie do niego, od czasu do czasu zatankowanie i umycie. Dla laika, to, co kryje się pod maską jest zupełnie nieznane. Warto jednak poznać budowę i działanie mechanizmu chociaż w podstawowym zakresie, aby móc poradzić sobie w awaryjnej sytuacji. Jedną w ważniejszych kwestii jest pasek rozrządu, którego awaria podczas jazdy może mieć bardzo kosztowne konsekwencje.

Pasek rozrządu. Co to jest i do czego służy?

Pasek rozrządu to niepozorny kawałek gumy, od którego jednak zależy prawidłowe działanie silnika. Bez niego cały układ nie działał by płynnie – dość wspomnieć, że synchronizuje on układ rozrządu umożliwiający pracę wału korbowego i odpowiednie otwieranie i zamykanie się cylindrów w silniku. Na pierwszy rzut oka trudno zdiagnozować czy jest z nim wszystko w porządku. Nawet fachowcom na pierwszy rzut oka trudno stwierdzić, że jest z nim coś nie tak.

Skutkiem awarii paska rozrządu i jego zerwania może być poważne uszkodzenie silnika pociągające za sobą ogromne koszta i stres. Lepiej, zatem, jest zapobiegać ewentualnej katastrofie niż biernie na nią czekać.

Jak poznać, że z paskiem dziej się coś niedobrego?

Laikowi niezmiernie trudno poznać zużycie się paska rozrządu. Niewątpliwą oznaką są dziwne odgłosy, jakie zaczyna wydawać silnik. Jeśli zamiast znajomego warczenia i szumu zaczną spod maski dochodzić jakieś inne dźwięki najlepiej od razu się zatrzymać. Silnik może zatrzymać się także samoistnie. Lepiej go wtedy ponownie nie uruchamiać, aby nie powiększać stopnia ewentualnych uszkodzeń. Ważne jest, aby regularnie kontrolować pasek. Choć nie jest to łatwe można zaobserwować niewielkie przetarcia, mikrorysy czy uszkodzenia brzegów. Na ogół, gdy stwierdzimy brak ząbków mogło już dojść do uszkodzeń części silnika.

Należy dokładnie kontrolować wszystkie podzespoły połączone z paskiem oraz plastikową osłonę, gdyż ich wady wpłyną na kondycję paska. Jeśli zauważymy na pasku plamy oleju lub innych płynów, nawet niewielkie, lepiej profilaktycznie go wymienić. Działają one bardzo niszcząco na tę część, zmieniają jej strukturę i osłabiają materiał. Taki pasek znacznie łatwiej ulega awariom. Do zerwania paska dochodzi często podczas próby uruchomienia silnika podczas holowania. Nie wolno tego robić!

Jak właściwie dbać o pasek rozrządu?

Każdy producent podaje przebieg kilometrów, po których pasek rozrządu nadaje się do wymiany i należy tego bezwzględnie przestrzegać. Dobrze jest wiedzieć, że założenia producentów często są korygowane przez warunki pogodowe i drogowe.

Żywotność paska skraca także agresywna jazda, korzystanie z całego zapasu mocy silnika. Dlatego niezbędna jest regularna kontrola i wzrokowa próba oceny kondycji paska, choć nie jest to łatwe. W przypadku zakupu samochodu używanego wskazana jest profilaktyczna wymiana paska. Dla własnego spokoju lepiej ponieść koszt wymiany tej części niż ryzykować awarią i uszkodzeniem silnika.

Warto pamiętać, że im większy przebieg samochodu, tym częściej należy wymieniać pasek na nowy. W celu zachowania go w dobrej kondycji należy dbać, aby nie było żadnych wycieków oleju czy płynu chłodzącego. Wymianę paska na nowy warto zlecić bardzo doświadczonym mechanikom ponieważ niewłaściwe jego założenie – zbyt ciasne lub zbyt luźne skraca jego żywotność. Należy też pamiętać, że razem z paskiem należy wymienić wszystkie towarzyszące mu podzespoły.

Zdecydowanie nie opłaca się zwlekać z wymianą paska rozrządu. Może okazać, że kolejne zakładane 1000 kilometrów mogą być ostatnimi dla silnika i przysporzą mnóstwo kłopotów, niepotrzebnego stresu i dużych kosztów.


Szukaj warsztatów wymieniających paski rozrządu: