Jak odpowietrzyć układ hamulcowy?

Porady
hamulce

Sprawne działanie układu hamulcowego ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia maksymalnego poziomu bezpieczeństwa jazdy. Warto więc pamiętać o regularnej wymianie tarcz, klocków oraz płynu hamulcowego na taki, który jest zalecany dla danego pojazdu. Kolejną istotną czynnością mającą ważny wpływ na sprawność hamulców jest odpowietrzanie układu hamulcowego.

Proces odpowietrzania hamulców nie jest skomplikowany i zwykle można go wykonać na własną rękę, szczególnie w przypadku starszych pojazdów, w których nie ma skomplikowanych układów elektronicznych. W większości aut odpowietrzanie wygląda podobnie, jednak należy w pierwszej kolejności upewnić się czy samochód posiada układ ABS lub czy jest go pozbawiony.

Kiedy należy odpowietrzać układ hamulcowy?

Hamulce są elementami, które muszą zostać odpowietrzone po każdej czynności wykonanej przy układzie hamulców. Należy więc pamiętać o odpowietrzaniu po wymianie pompy hamulcowej, płynu hamulcowego czy też przewodów hamulcowych.

Bąble powietrza, które mogły się dostać podczas wykonywania tych czynności powodują osłabienie siły hamowania, a nawet zagotowanie się płynu hamulcowego i przyspieszenie jego zużycia.

Odpowietrzanie jest też potrzebne w przypadku wykrycia i naprawienia nieszczelności, przez które do układu mogło się dostać powietrze. Zwykle objawem zużytego płynu i zapowietrzonych hamulców jest miękki pedał hamulca, który wpada w podłogę.

Odpowiednia kolejność odpowietrzania hamulców (od najdalszego od pompy paliwa do najbliższego) prezentuje się następująco:

  1. Cylinderek lub zacisk hamulcowy prawego tylnego koła.
  2. Cylinderek lub zacisk hamulcowy lewego tylnego koła.
  3. Zacisk hamulcowy prawego przedniego koła.
  4. Zacisk hamulcowy lewego przedniego koła.
  5. Odpowietrzanie hamulców w pojazdach bez układu ABS

 

Do odpowietrzania hamulców pojazdu bez ABS potrzebna będzie pomoc drugiej osoby oraz przestrzeganie prostej instrukcji:

  1. Demontaż koła i znalezienie zaworu odpowietrzającego.
  2. Zdjęcie kapturka ochronnego, oczyszczenie odpowietrznika i nałożenie przezroczystej rurki, której drugi koniec powinien znajdować się w zbiorniku do zbierania płynu (może to być słoik).
  3. Druga osoba musi kilka razy wcisnąć pedał hamulca aż stanie się on twardy, a następnie go przytrzymać.
  4. Przy pomocy klucza płaskiego o rozmiarze 9 lub 11 należy odkręcić nakrętkę zaworu odpowietrzającego, a następnie obserwować płyn i bąble powietrza w rurce.
  5. W przypadku ubytków należy uzupełnić poziom płynu hamulcowego zalecanego przez producenta pojazdu.
  6. Po zakręceniu zaworu druga osoba musi ponownie wcisnąć i przytrzymać pedał hamulca.
  7. Powyższe czynności należy powtarzać do momentu, w którym w rurce przestaną być widoczne bąble. Najczęściej hamulce są odpowietrzone po 6-10 powtórzeniach.
  8. Po wszystkim należy zakręcić i oczyścić odpowietrznik. Powyższe czynności należy powtórzyć w przypadku pozostałych kół.

Odpowietrzanie hamulców z układem ABS

W przypadku pojazdów z układem ABS procedura wygląda inaczej. Warto zapoznać się z zaleceniami producenta i stosować się do nich. Odpowietrzanie hamulców w autach z ABS jest trudniejsze, więc jeśli ktoś nie ma wprawy to o wiele lepiej jest zlecić to zadanie fachowcom.

 

Odpowietrzanie przednich hamulców z układem ABS:

  1. Wyłączenie zapłonu.
  2. Wielokrotne wciskanie pedału hamulca w celu zmniejszenia ciśnienia układu ABS.
  3. Dolanie płynu hamulcowego do górnej kreski zbiornika wyrównawczego.
  4. Na odpowietrznik należy nałożyć przezroczystą rurkę, a jej koniec trzeba zanurzyć w zbiorniku z płynem hamulcowym (w układzie panuje bardzo wysokie ciśnienie, więc jest to niezwykle istotne).
  5. Druga osoba musi wcisnąć do oporu pedał hamulca i pozostawić go wciśniętego.
  6. Należy obserwować uchodzące bąble powietrza po odkręceniu zaworu.
  7. Druga osoba powinna ponownie „napompować” układ po zakręceniu zaworu.
  8. Procedurę należy powtarzać do momentu całkowitego zniknięcia pęcherzyków powietrza.

 

Odpowietrzanie tylnych hamulców z układem ABS:

  1. Wyłączenie zapłonu.
  2. Wielokrotne wciskanie pedału hamulca w celu zmniejszenia ciśnienia układu ABS.
  3. Wciśnięcie i przytrzymanie pedału hamulca.
  4. Włączenie zapłonu i przeprowadzenie kompletnego odpowietrzania.
  5. Czynności należy powtórzyć dla drugiego koła.
  6. Po włączeniu zapłonu należy poczekać na uruchomienie się pompy ABS. Płyn hamulcowy w zbiorniczku wyrównawczym należy uzupełnić do maksymalnego poziomu.

Zestawy ułatwiające pracę

W celu ułatwienia sobie zadania, można skorzystać ze specjalnego zestawu do odpowietrzania układu hamulcowego. W zestawie takim znajduje się specjalna wysysarka pozwalająca na szybkie i łatwe pozbycie się starego płynu. Współpracuje ona z dobrymi, wydajnymi kompresorami olejowymi. Dzięki specjalnym adapterom dostępnym w zestawie, można dopasować go do różnych typów układów hamulcowych.

Kontrola układu hamulcowego po odpowietrzaniu

Po zakończeniu kompletnej procedury odpowietrzania konieczne jest zakręcenie zaworu odpowietrznika i ostrożne spuszczenie płynu hamulcowego do słoika lub innego pojemnika z zamknięciem.

Należy uważać, aby nie pobrudzić zacisków, tarcz hamulcowych oraz przewodów elektrycznych. Z końcówki odpowietrznika należy delikatnie zdjąć rurkę i wyczyścić końcówkę ścierką lub papierem.

Kolejną czynnością jest położenie arkusza papieru pod zaciskiem i wciśnięcie pedału hamulca kilka razy. Dzięki temu można się upewnić czy układ jest szczelny. Ostatnią czynnością jest nałożenie plastikowego kapturka na odpowietrznik.


Wymiana tarcz i klocków hamulcowych w Twoim mieście – sprawdź serwisy:

WarszawaKrakówŁódźWrocławPoznańGdańskSzczecinBydgoszczLublinBiałystokKatowiceGdyniaCzęstochowaRadomSosnowiecToruńKielce