Co ile kilometrów wymieniać rozrząd?

Porady
rozrząd

Wymiana rozrządu to bardzo ważna czynność, jaką należy wykonać po zakupie samochodu oraz po przejechaniu określonej ilości kilometrów. Warto dowiedzieć się czym właściwie jest rozrząd, jakie konsekwencje wiążą się z jego uszkodzeniem oraz jak często trzeba dokonywać jego wymiany.

Rozrząd to specjalny mechanizm, który steruje elementami jednostki napędowej.

Elementy rozrządu to pasek (albo łańcuch), koła pasowe (lub zębate), rolki prowadzące oraz napinacze. Budowa rozrządu może się od siebie różnić w zależności od typu i konstrukcji silnika. Mechanizm ten steruje układem zaworów. Wał korbowy napędza pasek albo łańcuch, który to z kolei napędza wałki rozrządu. Wałki te dzięki krzywkom mogą otwierać i zamykać zawory.

W niektórych jednostkach napędowych posiadających paski rozrządu, napędzane są również elementy, takie jak pompa oleju, pompa wody i aparat zapłonowy.

Zerwanie paska rozrządu – jakie są tego konsekwencje?

W przypadku zerwania paska rozrządu należy liczyć się z możliwością wystąpienia bardzo poważnej awarii. Synchronizacja pracy tłoków i zaworów zostaje w takim momencie zaburzona i prowadzi to do kolizji tych elementów.

Najczęstsze uszkodzenia powstałe w wyniku zerwania paska rozrządu to wygięcie zaworów, wybicie otworu w tłokach, złamanie wałka rozrządu, a w skrajnych przypadkach może dojść do rozsadzenia bloku silnika.

W takiej sytuacji jedynym rozwiązaniem problemu będzie kapitalny remont lub wymiana silnika i może się to wiązać z poniesieniem kosztów przewyższających wartość pojazdu. Dlatego właśnie zapobiegawczo zaleca się okresową wymianę rozrządu w czasie określonym przez producenta samochodu.

Warto dodać, że jeśli pasek jest zbyt luźny albo napotka dodatkowy opór (wynikający z uszkodzonej pompy wody lub zatartych łożysk) to może dojść do jego przeskoczenia i wspomnianej wyżej kolizji zaworów z tłokami. Warto więc udać się do mechanika jeśli słyszane będzie wycie łożyska – zostanie ono wymienione, a przy okazji fachowiec sprawdzi napięcie paska.

Kontrola stanu rozrządu

Czasami pasek, który jest zużyty może nie dawać żadnych objawów i będzie pracować cicho aż do momentu zerwania. Zużyty łańcuch rozrządu można wykryć znacznie łatwiej, ponieważ po przejechaniu odpowiedniej ilości kilometrów może on zacząć pracować głośniej.

Zarówno w przypadku paska jak i łańcucha trudno jest jednoznacznie określić stopień zużycia świadczący o konieczności wymiany – warto więc przestrzegać okresów wymiany rozrządu, nawet jeśli jego elementy wyglądają i działają prawidłowo.

Jeśli przed upływem terminu zalecanego przez producenta, pojawią się luzy, poszarpania i inne wady, wówczas pasek należy wymienić wcześniej.

Dodatkowo warto też wymieniać pozostałe elementy, takie jak rolki prowadzące, uszczelniacze, koła zębate oraz napinacze. Zęby rolek mogą być bowiem wytarte lub na łożyskach generowane będą luzy. Jeśli pompa wody jest napędzana przez pasek to jej wymiana również może być konieczna.

Jaka powinna być częstotliwość wymiany rozrządu?

Pasek oraz inne elementy rozrządu należy wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta określonymi w instrukcji. Najczęściej zalecenia te mówią o wymianie co 60-90 tysięcy kilometrów lub co 4 lata.

Inni producenci mówią, że paski są w stanie przejechać nawet 180 tysięcy kilometrów, jednak wartości te dotyczą optymalnych warunków, które nie zawsze można osiągnąć (rozruch na pych, zaduszenie silnika, usterki łożysk, itp.).

W związku z tym warto zachować krótki okres wymiany na poziomie 60-80 tysięcy kilometrów. Koszt takiej wymiany nie jest wysoki, a pozwoli uniknąć o wiele poważniejszych i znacznie droższych awarii. Łańcuchy zwykle są o wiele bardziej trwałe, jednak nie działają dożywotnio i po pewnym czasie mogą pojawić się luzy oraz inne wady.

Ponowne zakładanie paska rozrządu

W przypadku naprawy głowicy, wymiany pompy wody czy też wykonywania innych czynności, które wymagają zdjęcia paska rozrządu, absolutnie nie należy zakładać go ponownie.

Producenci pojazdów zalecają użycie nowego paska, który w odpowiedni sposób ułoży się na prowadnicach i kołach. Stary pasek może bowiem mieć jakieś słabe punkty, które dadzą o sobie znać po jego ponownym naciągnięciu. O wiele lepiej wydać niewielką kwotę na nowy pasek niż doprowadzić do poważnej i kosztownej awarii.


Sprawdź warsztaty samochodowe w których możesz wymienić rozrząd:

WarszawaKrakówŁódźWrocławPoznańGdańskSzczecinBydgoszczLublinBiałystokKatowiceGdyniaCzęstochowaRadomSosnowiecToruńKielce