egr z chłodnicą

Do czego służy zawór EGR?

Układ recyrkulacji spalin powstał z myślą o spełnianiu coraz bardziej rygorystycznych wymagań związanych z jakością i czystością gazów wydechowych wydostających się z pojazdów.

Zawory EGR montowane w dzisiejszych samochodach zostały zaprojektowane w taki sposób, aby ich działanie nie miało negatywnego wpływu na odczucia i wrażenia z jazdy. Problemy pojawiają się dopiero przy pierwszej usterce.

 Głównym zadaniem układu działającego w oparciu o zawór EGR jest dodawanie spalin do powietrza, które przepływa do cylindrów. Taki ponowny obieg (recyrkulacja) gazów wydechowych zmniejsza ilość tlenu w powietrzu, a efektem tego jest zmniejszony poziom spalania.

Za doprowadzenie spalin do powietrza (25% w silnikach benzynowych, 50% w dieslach) odpowiada właśnie zawór EGR, który jest umieszczony między kolektorem dolotowym, a wydechowym, w specjalnym kanale.

Co jeszcze warto wiedzieć o zaworze EGR?

Jeśli jednostka napędowa pracuje na biegu jałowym, wówczas zawór EGR jest zamknięty. Gdy temperatura spalania rośnie, wówczas zawór ten otwiera się. Dzięki temu elementowi spaliny są o wiele bardziej czyste w porównaniu ze standardowymi rozwiązaniami.

Jednym z głównych powodów montowania zaworów EGR we współczesnych pojazdach jest maksymalne ograniczenie emisji najbardziej szkodliwych związków, jakimi są tlenki azotu (NOx).

Czujniki temperatury i ich działanie

Układ recyrkulacji spalin EGR wymaga dokładnych informacji na temat aktualnej temperatury spalin. W związku z tym przed katalizatorem oraz przed filtrem DPF umieszczone są specjalne czujniki, które przekazują do sterownika silnika pomiar temperatury spalin. Sterownik z kolei zarządza pracą silnika i dopasowuje ilość zmieszanego paliwa, które dociera do cylindrów.

Przekłada się to na wyższą skuteczność działania oraz bezpieczeństwo i dłuższą żywotność katalizatora oraz filtra cząstek stałych DPF.

Nieprawidłowe działanie zaworu EGR

Do najczęstszych problemów i usterek zalicza się zacięcie się zaworu EGR spowodowane nagromadzeniem się nadmiernej ilości nagaru. Taki stan rzeczy sprawia, że zawór nie domyka się do końca lub jest cały czas otwarty. O usterce zaworu mogą świadczyć następujące objawy:

  • spadek mocy jednostki napędowej,
  • dławienie się silnika,
  • duża ilość dymu wydostająca się z wydechu,
  • nierówna praca silnika na biegu jałowym,
  • brak mocy albo nierówna praca przed rozgrzaniem się silnika,
  • słaba reakcja pojazdu na wciskanie pedału gazu,
  • powolne osiąganie wysokich obrotów przez silnik,
  • szarpanie podczas przyspieszania,
  • zapalona kontrolka „check engine”.

Czyszczenie zaworu EGR

W przypadku pojawienia się wspomnianych wyżej problemów, warto sprawdzić czy w zaworze nie nagromadził się nagar. Skuteczną metodą pozbycia się kłopotów jest dokładne wyczyszczenie tego elementu.

Na rynku motoryzacyjnym działa wiele firm oferujących usługi z zakresu czyszczenia zaworów EGR. Proces ten polega na zdrapaniu grubej warstwy nagaru, który uległ zapieczeniu. Pozostałości zostają z kolei rozpuszczone przy pomocy rozpuszczalnika lub benzyny ekstrakcyjnej.

Istnieje też możliwość korzystania ze specjalnych preparatów pozwalających na czyszczenie zaworów EGR bez ich demontażu. Należy jednak pamiętać, aby zanieczyszczenia nie przedostały się do silnika.

W skrajnych przypadkach silnego zabrudzenia lub innych awarii, jedynym rozwiązaniem może być wymiana zaworu, która również jest oferowana przez wiele firm.

Niektórzy usługodawcy oferują też „zaślepienie”, które jednak prowadzi do wzrostu emisji spalin i auto może mieć problemy z przejściem przeglądu technicznego.

Częste zapychanie się zaworu

Jeśli pomimo częstego czyszczenia lub wymiany, zawór zapycha się bardzo często to najprawdopodobniej problemem może być wyeksploatowany silnik spalający olej. W takim przypadku należy przemyśleć kapitalny remont jednostki napędowej, aby ochronić zawór EGR, turbosprężarkę czy też filtr DPF.

Fotografia: FreepikPremium


Sprawdź warsztaty samochodowe w których wymienisz zawór EGR:

...

...