Jak działa AdBlue? Po co stosować AdBlue? Czy muszę dolewać AdBlue do swojego diesla?

Jeśli masz samochód z silnikiem diesla (silnikiem wysokoprężnym), wyprodukowany po 2014 roku – musisz używać płynu AdBlue. W niniejszym artykule odpowiemy na szereg najważniejszych pytań, dotyczących AdBlue. Dowiesz się między innymi: dlaczego musisz stosować AdBlue, po co stosuje się AdBlue i jak działa ten płyn eksploatacyjny.

W trakcie pracy silnika benzynowego i silnika wysokoprężnego (diesla) powstają spaliny. Gazy wydechowe zawierają szkodliwe składniki. Na przestrzeni lat inżynierowie starają się ograniczyć ich emisję, stosując coraz bardziej zaawansowane systemy oczyszczania spalin. Równocześnie wprowadzane są także normy emisji spalin. Każdy nowy samochód musi przejść badania homologacyjne, aby mógł być sprzedawany na terenie Europy, USA i wielu innych krajów.

USEPA Environmental-Protection-Agency, Public domain, via Wikimedia Commons

Dlaczego zaczęto stosować AdBlue?

Najbardziej szkodliwym składnikiem spalin są tlenki azotu. Powstaje ich bardzo dużo zwłaszcza podczas pracy silników diesla.
Tlenki azotu powstają w bardzo wysokiej temperaturze i przy bardzo dużej ilości tlenu. Pierwszym podzespołem do walki z tlenkami azotu jest katalizator trójdrożny. Zobojętnia on tlenki na skutek reakcji chemicznych. Jest on skuteczny przede wszystkim w silnikach benzynowych.
Drugim podzespołem, który zaczęto stosować do neutralizacji tlenków azotu, był zawór recyrkulacji spalin EGR. Jego zadaniem jest cofanie części spalin z powrotem do cylindrów (przy odpowiednich warunkach), dzięki czemu w komorach spalania jest mniej tlenu i panuje niższa temperatura. Jest to jednak podzespół mało efektywny. Bardziej kłopotliwy, niż efektywny.

W 2014 roku wdrożono normę emisji spalin Euro6, która ograniczała maksymalną ilość emitowanych tlenków azotu do 0,08g/km (z 0,18g/km przy normie Euro5). Konieczne stało się zastosowanie nowego rozwiązania technicznego. Inżynierowie zaadoptowali do samochodu znany od kilkudziesięciu lat (z zastosowań przemysłowych) układ selektywnej redukcji katalitycznej SCR.
Układ ten wykorzystuje płyn AdBlue do redukcji toksycznych tlenków azotu do nieszkodliwego azotu i tlenu, czyli składników powietrza.

AdBlue potrafi zneutralizować do 90 procent szkodliwych tlenków azotu.

Jak działa układ selektywnej redukcji katalitycznej SCR?

Układ selektywnej redukcji katalitycznej jest sterowany przez komputer, sterujący pracą jednostki napędowej.
Układ składa się ze zbiornika płynu AdBlue, wlewu płynu AdBlue, pompy z tworzywa płynu AdBlue, przewodu doprowadzającego AdBlue do wtryskiwacza, wtryskiwacza, tzw. mieszalnika, zamontowanego na rurze wydechowej, czujnika poziomu AdBlue i elektrycznych przewodów zasilających. Pomimo tego, że budowa wydaje się prosta, układ jest bardzo drogi.

Jak działa SCR? Spaliny trafiają najpierw do filtra cząstek stałych (gdzie są pozbawiane sadzy), a potem do mieszalnika SCR. Tutaj do spalin wtryskiwana jest odpowiednia ilość AdBlue. Składniki płynu wchodzą w reakcję chemiczną z tlenkami azotu w spalinach. Efektem reakcji chemicznej jest rozbicie tlenków azotu na tlen i azot.
SCR jest na tyle skuteczny, że w większości aut zaczęto rezygnować z układów EGR.

Alexander Noé, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Co to jest AdBlue?

AdBlue to syntetyczny płyn eksploatacyjny, produkowany w zakładach chemicznych. Jest stosowany w samochodach osobowych, maszynach rolniczych, samochodach ciężarowych, autobusach, lokomotywnach i maszynach przemysłowych, z silnikami diesla i układem SCR.

AdBlue składa się tylko z dwóch składników. To mocznik syntetyczny (32,5% składu AdBlue) w formie granulatu, produkowany z CO2 i NH3. Granulat ten rozpuszczany jest w wodzie zdemineralizowanej, która stanowi 67,5% składu.

Jak sprawdzić, czy Twoje auto musi tankować AdBlue?

Sprawdź w instrukcji samochodu.
Otwórz wlew paliwa. Obok wlewu oleju napędowej powinien znajdować się drugi wlew, w kolorze niebieskim. To wlew do AdBlue. Może też znajdować się we wnętrzu bagażnika, przy ściance auta.
Na desce rozdzielczej Twojego auta i na ekranie komputera pokładowego będzie wyświetlać się komunikat o konieczności uzupełnienia poziomu AdBlue.

Jeśli masz auto z silnikiem diesla, wyprodukowane po 2014 roku – na pewno ma ono układ SCR i potrzebuje AdBlue.

ECUFLASH, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Czy muszę tankować AdBlue?

Musisz. Jeśli nie będziesz tankować AdBlue i nie będziesz reagować na ostrzeżenia komputera pokładowego, ten początkowo zmniejszy moc silnika. Jeśli poziom płynu AdBlue nie zostanie uzupełniony – komputer unieruchomi auto, uniemożliwiając włączenie silnika.

Pierwsze ostrzeżenie o niskim poziomie AdBlue pojawia się zazwyczaj wtedy, gdy jeszcze możesz przejechać ok. 1000 kilometrów. Zatem nie musisz się spieszyć.

AdBlue możesz kupić na stacjach benzynowych, możesz zatankować go z dystrybutora. Taniej będzie, jeśli kupisz go w motoryzacyjnych sklepach internetowych.
Oczywiście, możesz też zlecić uzupełnienie poziomu AdBlue w warsztacie samochodowym.

Płyn AdBlue ma białą barwę, bardzo nieprzyjemną woń i jest bardzo silnie korozyjny. Dlatego trzeba bardzo uważać, gdy uzupełnia się jego poziom. Opakowania mają specjalne rozkładane lejki, umożliwiające nalanie płynu bez obaw o jego rozlanie.

Samochód osobowy zużywa od 1 do 4 litrów AdBlue na 1000 kilometrów.

Problemy z układem SCR

Niestety, układ SCR jest kłopotliwy. Zdarzają się jego awarie. Może dojść do skrystalizowania płynu AdBlue na skutek mrozu. Wtedy dochodzi do uszkodzenia pompy i wtryskiwacza. Są też inne powody awarii.

Jeśli Twoje auto potrzebuje AdBlue, a samodzielnie nie chcesz uzupełniać jego poziomu – wyszukaj warsztat w swojej okolicy za pomocą FIX MY CAR.
Jeśli w Twoim aucie doszło do problemów z właściwym działaniem układu SCR – znajdź warsztat w okolicy, dzięki FIX MY CAR.
Wpisz nazwę miejscowości. Otrzymasz listę warsztatów w okolicy, wraz z danymi kontaktowymi.