Czujnik położenia wału korbowego – działanie i objawy awarii

Czujnik położenia wału korbowego to niewielki podzespół elektroniczny, stosowany w każdym silniku benzynowym i wysokoprężnym. Czujnik ten pełni niezwykle ważne zadanie, przesyłając dla sterownika silnika. Dlatego też awaria czujnika położenia wału korbowego jest bardzo kłopotliwa i powoduje uciążliwe objawy awarii. Czujnika położenia wału korbowego nie da się w żaden sposób oszukać – ale nie zawsze trzeba go wymieniać.

Posiadacze współczesnych samochodów powinni być przygotowani na to, że w ich autach jest całe mnóstwo czujników. Część z tych czujników pełni rolę drugorzędną i nie ma wpływu na pracę układu napędowego, ani na bezpieczeństwo jazdy. Część czujników jest jednak niezwykle ważna dla bezpieczeństwa jazdy, albo dla właściwej pracy układu napędowego. Takim właśnie czujnikiem jest podzespół, o którym mówi nasz artykuł. Czyli czujnik położenia wału korbowego.

Rola czujnika położenia wału korbowego

Rola czujnika wyjaśniona jest w jego nazwie. Czujnik przekazuje informacje o położeniu wału korbowego do sterownika jednostki napędowej (sterownika ECU).
Do czego potrzebne są te dane? Dane o położeniu wału korbowego są jedną z informacji, które sterownik silnika wykorzystuje do sterowania momentem otwarcia wtryskiwaczy i czasem otwarcia wtryskiwaczy.
Poza informacjami o położeniu wału korbowego, czujnik przekazuje także dane o prędkości obrotowej wału korbowego.

Czym jest wał korbowy? To najważniejsza, mechaniczna część silnika. Do wału korbowego zamontowane są tłoki, poprzez korbowody. Wybuchy mieszanki paliwowo – powietrznej w poszczególnych cylindrach powodują ruch tłoków. Ten ruch z kolei napędza wał korbowy. A sam wał korbowy obraca kołem zamachowym silnika. Z koła zamachowego napęd przekazywany jest do skrzyni biegów, za pośrednictwem sprzęgła.

NASA, Public domain, via Wikimedia Commons

Jak działa czujnik położenia wału korbowego?

Czujnik położenia wału korbowego jest zamontowany przy kole zamachowym, czyli w okolicach sprzęgła. Tak można go najłatwiej znaleźć.

Jak wygląda? Jest niewielki, ale ma bardzo charakterystyczną budowę. Składa się z korpusu z tworzywa sztucznego, a także srebrnej głowicy, która jest skierowana w stronę koła zamachowego. W korpusie z tworzywa sztucznego znajduje się gniazdko do przewodu zasilająco – sygnałowego. Przewód ten łączy czujnik z komputerem, sterującym pracą jednostki napędowej.

Jak działa czujnik położenia wału korbowego? Na kole zamachowym silnika zamontowane jest koło sygnałowe. Może mieć ono różne formy. Na przykład może się w nim znajdować osiem wyciętych kół, rozmieszczonych równomiernie, plus jedno dodatkowe, pomiędzy nimi. Ruch metalowego koła, zamocowanego do koła zamachowego silnika, wywołuje zmiany pola magnetycznego. Zmiany te są wychwytywane przez element pomiarowy czujnika położenia wału korbowego. Dodatkowe wycięcie powoduje dodatkową zmianę pola – i wskazuje na położenie wału korbowego.
Zmiany pola magnetycznego, rejestrowane przez element pomiarowy czujnika, są przetwarzane na sygnały elektryczne, przez układ elektroniczny, znajdujący się wewnątrz obudowy czujnika. Sygnały te są przesyłane do sterownika jednostki napędowej za pomocą przewodu zasilająco – sygnałowego.

Czujnik położenia wału korbowego – dlaczego dochodzi do jego awarii?

Powodem awarii czujnika położenia wału korbowego może być:
• uszkodzenie mechaniczne przewodu zasilająco – sygnałowego;
• mechaniczne uszkodzenie czujnika;
• przesunięcie czujnika na skutek wypadku albo uszkodzenia mechanicznego;
• zwarcie wewnętrzne w czujniku, uszkadzające jego cały układ elektroniczny, przetwarzający sygnał.
W każdym z wymieniowych wyżej przypadków czujnik położenia wału korbowego należy wymienić na nowy.

Są też inne powody awarii czujnika położenia wału korbowego. Są to:
• rozłączenie przewodu zasilająco – sygnałowego;
• zaśniedzenie (skorodowanie) gniazdka w czujniku;
• zabrudzenie elementu pomiarowego czujnika, np. olejem silnikowym, wyciekającym z jednostki napędowej.
W tych przypadkach wystarczy odpowiednio wyczyścić styki w gniazdku (preparatem tylu contact cleaner), podłączyć przewód albo wyczyścić dokładnie element pomiarowy czujnika.

Uwaga! Czasami czujnik położenia wału korbowego jest sprawny. Powodem awarii jest uszkodzone koło sygnałowe. Jednak dzieje się to znacznie rzadziej, niż awaria samego czujnika.

Czujnik położenia wału korbowego
Tamasflex, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Objawy awarii czujnika położenia wału korbowego

Jak rozpoznać, że doszło do uszkodzenia czujnika położenia wału korbowego?
Jakie są typowe objawy awarii czujnika położenia wału korbowego?
• Gaśnięcie silnika podczas jazdy;
• Przerywana praca jednostki napędowej;
• Problemy z uruchamianiem silnika;
• Zaświecenie się kontrolki check engine i zapisanie kodu błędu w pamięci sterownika.

Skorzystaj z pomocy warsztatu samochodowego i wymień uszkodzony czujnik położenia wału korbowego w krótkim czasie!

Jazda z uszkodzonym czujnikiem położenia wału korbowego to męczarnia. Poza tym jest to niebezpieczne. Dlatego wymień czujnik jak najszybciej.

Dlaczego warto zlecić wymianę czujnika położenia wału korbowego warsztatowi? Bo warsztat wykona ją w szybkim czasie – nawet do 30 minut. Dostęp do czujnika jest utrudniony. Poza tym sam czujnik trzeba odpowiednio ustawić. Złe ustawienie spowoduje niewłaściwe działanie czujnika.
Przede wszystkim jednak trzeba przeprowadzić profesjonalną diagnostykę, żeby mieć pewność, że powodem uszkodzenia auta jest czujnik.

Skorzystaj z FIX MY CAR – umów wizytę w wybranym warsztacie!
Dzięki nam znajdziesz dobry warsztat w pobliżu swojego miejsca zamieszkania.