uszczelka pod głowicą

Ile kosztuje wymiana uszczelki pod głowicą w samochodzie?

Uszczelka pod głowicą silnika znajduje się pomiędzy głowicą a blokiem silnika. Do jej najważniejszych funkcji należy zaliczyć: uszczelnienie cylindra, kanału olejowego i kanału chłodniczego.

Jej podatność na usterki spowodowana jest przede wszystkim pracą pod wysokim ciśnieniem i w skrajnych temperaturach. Choć nie jest zalecana jej systematyczna wymiana, to zwlekanie z wymianą nie jest najlepszym pomysłem.

Awaria uszczelki pod głowicą – przyczyna

Do wytworzenia uszczelki pod głowicą wykorzystuje się kilka warstw odpornych materiałów. Tryb jej pracy charakteryzuje się pozostaniem pod ciśnieniem 2 tysięcy Barów i przy skrajnych temperaturach, od kilku stopni poniżej zera aż po kilkaset stopni Celsjusza. Zazwyczaj jej awaria zdarza się raz na kilka lat, choć ciężko określić dokładny przebieg czy okres czasu. Rozpoznanie symptomów uszkodzonej uszczelki pozwala zapobiec bardzo poważnym awariom jednostki napędowej.

Najczęściej spotykaną przyczyną uszkodzenia uszczelki pod głowicą silnika jest przegrzanie. Zazwyczaj jest to skutek awarii, np. nieszczelność układu chłodzenia, uszkodzenie termostatu, czy też awaria wtryskiwacza. Kolejnymi z przyczyn może być niewłaściwy skład mieszanki paliwowej w silniku benzynowym lub nieprawidłowy montaż instalacji LPG. W wielu przypadkach przyczyniają się do tego kierowcy, którzy mają nawyk jazdy na wysokich obrotach, kiedy silnik nie jest jeszcze rozgrzany.

Objawy zużycia uszczelki pod głowicą

Pierwszym aspektem, który umożliwia rozpoznanie usterki uszczelki pod głowicą silnika jest biały i gęsty dym z rury wydechowej. Jednocześnie należy pamiętać, że zdarza się to również w sprawnych samochodach, w szczególności w chłodniejszych porach roku.

Zdiagnozowanie ułatwi identyfikacja innych symptomów. Zaliczamy do nich: zawyżoną temperaturę silnika, nadmierne uciekanie płynu chłodniczego, pojawienie się nalotu od płynu chłodniczego i równoległe podwyższanie poziomu oleju. Ponadto, awarię uszczelki może zwiastować również problem z rozruchem, brak jednostajnej pracy silnika, a w szczególności przy niskich obrotach. Towarzyszyć temu może również zapach spalin w pojeździe.

W rzeczywistości wymienione wyżej objawy mogą świadczyć także o innej usterce, jednak jeżeli występują wszystkie, to wzrasta prawdopodobieństwo, że jest to właśnie uszczelka pod głowicą.

Uszczelka pod głowicą – wymiana

Zanim przystąpimy do wymiany uszczelki pod głowicą, należy zyskać pewność, że jest to przyczyna zaburzonego funkcjonowania pojazdu. W tym celu należy udać się do mechanika, do zweryfikowania obecności dwutlenku węgla w układzie chłodzenia. Alternatywnym rozwiązaniem jest zakup testera uszczelki głowicy.

Tester zawiera gumową rurkę i specjalny płyn. Płyn nalewany jest do rurki, a następnie należy to podłączyć do zbiorniczka wyrównawczego. Obecność dwutlenku węgla, który świadczy o awarii, wpływa na zmianę koloru roztworu.

Podczas wymiany uszczelki należy pamiętać o kilku niezwykle istotnych aspektach. Przede wszystkim należy opróżnić układ chłodzenia, ściągnąć wszystkie osłony silnika i paska klinowego. Konieczny jest również demontaż pokrywy wałka rozrządu, kolektorów, a także napędu rozrządu. Rozłączenie bloku silnika i głowicy, pozwala na rozpoczęcie wymiany uszczelki i uszczelniaczy.

Ponadto, wymiana uszczelki powinna być połączona z planowaniem głowicy, płukaniem kanalików wodnych, czyszczeniem zawodów, a także uszczelniaczy i prowadnic. Zalecana jest również wymiana rozrządu. Konieczna jest również wymiana oleju silnikowego i płynu chłodzącego, które mogły się zanieczyścić na skutek awarii.

Koszt wymiany uszczelki pod głowicą

Uszczelka pod głowicą nie jest stosunkowo drogą częścią, zazwyczaj kosztuje ok. 80 zł. Decydując się na wybór, warto wybierać uszczelki od renomowanych producentów, co pozwoli uniknąć pozornej oszczędności. W szczególności, że wymiana jest bardzo rzadka.

Wymiana uszczelki pod głowicą jest skomplikowanym procesem, dlatego warto zaufać w tej kwestii mechanikom. Wówczas cena wymiany wzrasta, jednak na jej ostateczną cenę wpływa także wykonanie dodatkowych usług (planowanie głowicy, czyszczenie lub wymiana prowadnic, zaworów, uszczelniaczy, napędu rozrządu). Średni koszt wymiany uszczelki pod głowicą wynosi ok. 1000 zł.


WarszawaKrakówŁódźPoznańGdańsk
SzczecinBydgoszczLublinBiałystokKatowice
GdyniaCzęstochowaRadomSosnowiecToruń
KielceRzeszówOpoleKaliszZabrze
Zielona GóraGliwiceOlsztynBielsko-BiałaTychy

...

...