Gdzie znaleźć czujnik położenia wału korbowego?

Czujnik położenia wału korbowego jest jednym z kilku elementów, które zapewniają płynną pracę silnika. Mierzy on położenie wału korbowego (z tego powodu jest czasami nazywany czujnikiem kąta korby), jak również prędkość obrotową wału.

Czujnik położenia wału korbowego przekazuje te informacje do komputera pokładowego pojazdu, do jednostki sterującej silnika. ECU wykorzystuje te informacje, wraz z danymi z innych czujników, do sterowania takimi układami, jak rozrządu zapłonu i wtrysku paliwa. Dzięki temu wszystkie części silnika są dobrze rozłożone w czasie i pracują w zgodzie.

Czujnik położenia wału korbowego jest niezbędny do płynnej pracy silnika. Gdzie znajduje się ten element i jak wygląda jego praca?

fot.: FreepikPremim

Jak działa czujnik korbowy?

Czujnik składa się zasadniczo z magnesu i cewki. Zwykle jest on montowany w pobliżu zewnętrznej krawędzi koła zamachowego, która jest mocno połączona z wałem korbowym. Koło zamachowe ma na krawędzi zęby wykonane ze stali lub żelaza.

Gdy wał korbowy obraca się w czujniku wału korbowego, zmieniają one pole magnetyczne i indukują napięcie w jego cewce zgodnie z prawem indukcji. Częstotliwość tego napięcia zmiennego jest miarą prędkości obrotowej i jest oceniana w jednostce sterującej silnika jako wartość prędkości obrotowej. Indukowane napięcie osiąga 1 do 2 V przy prędkości 100 obr/min (np. gdy silnik rozrusznika obraca się podczas rozruchu). Przy rosnącej prędkości obrotowej napięcie wzrasta proporcjonalnie. Oporność elektryczna cewki wynosi około jednego kilooma.

Istnieją różne ustawienia czujników wału korbowego, ale najczęściej działają na zasadzie magnetyzmu. Wiele czujników położenia wału korbowego to rodzaj czujnika elektronicznego znanego jako czujnik efektu Halla.

Czujnik hallotronowy wytwarza energię elektryczną w momencie, gdy jest wystawiony na działanie pola magnetycznego. Podczas gdy czujniki z efektem Halla wysyłają sygnał cyfrowy, niektóre czujniki położenia wału korbowego wysyłają sygnał analogowy. Działają one jednak nadal na zasadzie magnetyzmu. Czujnik wytwarza napięcie elektryczne na podstawie wahań pola magnetycznego. Wahania te są spowodowane ruchem metalowych sworzni wału korbowego. Szybsze wirowanie oznacza większe wahania i większe napięcie. ECU jest w stanie przełożyć to napięcie na prędkość obrotową wału korbowego.

W obu przypadkach elementy rozrządu, sworznie lub zęby na kole muszą być równomiernie rozłożone, aby przekazać dokładną miarę prędkości. Zazwyczaj jednak istnieje szczelina, która jest taka sama, gdy jeden tłok znajduje się w górnym martwym punkcie. Szczelina ta pozwala na określenie przez czujnik miejsca, w którym oprócz prędkości obrotowej znajduje się wał korbowy.

Ze względu na brak impulsu, jednostka sterująca może określić, kiedy pierwszy cylinder znajduje się w górnym martwym punkcie i określić zarówno czas zapłonu, jak i jego kolejność. W przeszłości decydował o tym rozdzielacz zapłonu, ale dziś powszechnym rozwiązaniem są pojedyncze cewki zapłonowe dla każdego cylindra lub pary cylindrów, które są kontrolowane przez elektronikę silnika.

Gdzie znajduje się czujnik położenia wału korbowego?

Położenie czujnika położenia wału korbowego może się różnić w zależności od pojazdu. Oczywiście musi on znajdować się w pobliżu wału korbowego, dlatego też najczęściej znajduje się na przedniej stronie spodniej części silnika. Najczęściej znajduje się on na pokrywie rozrządu. Czasami można go zamontować z tyłu lub z boku silnika. Czasami czujnik położenia wału korbowego mierzy prędkość obrotową koła zamachowego sprzęgła, aby określić prędkość wału korbowego. W takich przypadkach czujnik jest montowany na obudowie mechanizmu skrzyni biegów.

Zdjęcie główne: FreepikPremium
WarszawaKrakówŁódźPoznańGdańsk
SzczecinBydgoszczLublinBiałystokKatowice
GdyniaCzęstochowaRadomSosnowiecToruń
KielceRzeszówOpoleKaliszZabrze
Zielona GóraGliwiceOlsztynBielsko-BiałaTychy

...

...