Ekstremalne lato – czy w trakcie lata możesz potrzebować pomocy warsztatu?

Lato to bez wątpienia najpiękniejszy okres roku. Równocześnie, jak zawsze, na kierowcę i jego samochód czeka sporo zagrożeń. Na co należy szczególnie uważać? Odpowiedź w naszym tekście.

W trakcie lata na drogi wyjeżdża znacznie więcej pojazdów, niż w trakcie innych pór roku. Na drogach pojawiają się motocykliści i motorowerzyści. Niedzielni kierowcy także z większą odwagą wyjeżdżają na drogi. Na ulicach miast i poza nimi może też pojawić się sporo rowerzystów. A niektórzy z nich wyjątkowo nie lubią stosować się do zasad ruchu drogowego, nie lubią korzystać ze ścieżek rowerowych, a co gorsza, mają wstręt do montażu oświetlenia. Trzeba też pamiętać o pieszych i dzieciach.

Przede wszystkim – uważaj na drodze. Latem zdarza się najwięcej wypadków

Każdego roku Policja publikuje statystyki wypadków drogowych. Co z nich wynika? Że największej wypadków zdarza się właśnie w trakcie sezonu letniego, w czerwcu, lipcu i sierpniu. W trakcie tych miesięcy zdarza się dwa razy więcej wypadków niż w trakcie miesięcy zimowych.

Planując podróż – bądź gotowa/y na remonty i objawy

W trakcie lata drogowcy bardzo chętnie biorą się za remontowanie wszelakiego typu dróg. Zarówno w miastach, jak i poza nimi.
Dlatego zawsze, kiedy wybierasz się w podróż, pamiętaj o wzięciu ze sobą standardowej mapy. Dlaczego?
Jeśli na drodze zaskoczy Cię nagły objazd, Twoja nawigacja GPS może Ci nie pomóc. Czasami oprogramowanie jest na tyle uparte, że będzie Cię stale prowadzić na tą samą trasę, która jest zamknięta.
Dlatego warto się zatrzymać, sprawdzić objazdy i skorzystać z nich.

Photo by Leio McLaren via Unsplash

Lato – problemy z akumulatorem

Każdy akumulator samochodowy podlega procesom samorozładowania. To naturalne, ale taki proces przebiega bardzo powoli. Jeśli auto jest regularnie eksploatowane i nie ma uszkodzonej instalacji elektrycznej (albo zwiększonego poboru prądu po wyłączeniu silnika), to kierowca nie zostanie zaskoczony awarią akumulatora.
Jeśli jednak pojazd zostanie wystawiony na bezpośrednie działanie promieni słonecznych, to temperatura pod maską auta może osiągnąć od 50 do nawet 70 stopni Celsjusza. W takiej temperaturze proces samorozładowania znacząco przyspiesza.
Potem pojawiają się problemy z uruchomieniem silnika, albo kierowca w ogóle nie może uruchomić jednostki napędowej. Jeśli dojdzie do całkowitego rozładowania akumulatora (głębokie rozładowanie, kiedy nie można skorzystać nawet z centralnego zamka) do trzeba go wymienić na nowy.

W większości aut możesz samodzielnie wymienić akumulator. Kupując akumulator zwróć uwagę na zalecenia producenta auta, który określa pojemność akumulatora (np. 40 Ah), wielkość akumulatora, wartość prądu rozruchowego (np. 400 A) i rozmieszczenie biegunów (np. plus po prawej). Demontaż starego i montaż nowego akumulatora jest banalnie prosty.

Jeśli masz auto z napędem hybrydowym, systemem start – stop, pojazd z systemem zarządzania energią, albo auto premium – wymień akumulator w warsztacie. Samodzielna wymiana akumulatora w takim przypadku jest niemożliwa.
Twoje auto może mieć drugi akumulator (znacznie mniejszy) do podtrzymania napięcia po odłączeniu akumulatora rozruchowego 12V.

Lato – uważaj na przegrzanie silnika

Lato bezwzględnie weryfikuje stan układu chłodzenia w samochodzie. Pamiętaj o tym!
Zbyt mała ilość płynu w układzie chłodzenia, wycieki płynu z układu chłodzenia, awaria termostatu (zablokowane w pozycji zamkniętej albo awaria termostatu elektronicznego), awaria wentylatora – to wszystko może doprowadzić do pracy silnika w bardzo wysokiej temperaturze.
Czym to może się skończyć? Doprowadzeniem do uszkodzenia uszczelnień silnika, poczynając od uszczelki pod pokrywą zaworów, poprzez uszczelki wału korbowego i wałka rozrządu, aż na najgorszym przypadku, czyli awarii uszczelki pod głowicą kończąc.
Ponadto zbyt wysoka temperatura silnika może doprowadzić do utraty właściwości ochronnych oleju silnikowego. A to może skutkować zatarciem silnika, czyli jego całkowitym zniszczeniem.

Jeśli zauważysz, że wskazówka temperatury płynu chłodzącego na desce rozdzielczej bardzo szybko wzrasta albo osiąga bardzo wysokie wartości, jeśli w układzie zaczyna brakować płynu chłodzenia, jeśli podczas stania w korku albo jazdy z bardzo małą prędkością w gorący dzień nie słyszysz pracy wentylatora chłodnicy – jak najszybciej odwiedź warsztat samochodowy.

Uważaj na przegrzanie baterii w aucie hybrydowym

Wysoka temperatura nie służy także baterii w Twoim samochodzie hybrydowym. Jeśli bateria będzie pracować w zbyt wysokiej temperaturze – szybko ulegnie uszkodzeniu.
Warto co pewien czas skontrolować poprawność pracy wentylatora baterii, drożność otworów odprowadzających ciepło, czy też poprawność pracy układu klimatyzacji (w niektórych układach hybrydowych układ chłodzenia baterii jest połączony z układem klimatyzacji).
Warto regularnie serwisować układ klimatyzacji w samochodzie.

Zablokowana stacyjka – letni problem w starszych samochodach

Chcesz uruchomić auto. Umieszczasz kluczyk w stacyjce, a tutaj niemiła niespodzianka. Nie możesz w żaden sposób przekręcić kluczyka w stacyjce samochodu. Siłowanie nic nie da.
To zdarza się w starszych autach, które zostały zaparkowane na ostrym słońcu.
Co jest powodem tego problemu?
Wysoka temperatura, spowodowana przez promienie słońca sprawia, że któraś z precyzyjnych, mechanicznych części rozszerza swoje rozmiary. Może też dojść do spłynięcia smaru z mechanizmu, na skutek zbyt wysokiej temperatury.
W takim przypadku pozostaje tylko wezwanie lawety albo specjalisty, który na miejscu odblokuje stacyjkę. I dorobi do niej nowy kluczyk, o minimalnie innych rozmiarach.

Posiadacze nowszych aut, z kluczykami elektronicznymi powinni pamiętać, że baterie w ich wnętrzu także są narażone na przyspieszone zużycie, na skutek wysokich temperatur.

Zniszczone pióra wycieraczek

To nieprawda, że pióra wycieraczek niszczą się tylko w trakcie zimy. W trakcie lata guma, z której wykonane są pióra, kruszy się, całkowicie niszcząc wycieraczki.

Pióra wycieraczek może zniszczyć szybko jeszcze w inny sposób: usuwając nimi zaschnięte ptasie odchody, zalegające na przedniej i tylnej szybie. To działa tak samo, jak usuwanie lodu z szyby, w trakcie zimy.

Uszkodzony lakier po lecie

W trakcie lata lakier samochodowy jest narażony na cały szereg zagrożeń, które mogą go poważnie uszkodzić albo zniszczyć.
To:
– blaknięcie lakieru właściwego (z kolorem) i pękanie (łuszczenie się) zewnętrznej warstwy lakieru bezbarwnego, na skutek wystawienia ich na bardzo silną ekspozycję słońca;
– uszkodzenia, spowodowane zaleganiem na lakierze ptasich odchodów, np. białe plamy;
– uszkodzenia, powodowane przez owady. Zazwyczaj czarne plamki na białych lakierach. Jeśli będą przez długi czas zalegać na lakierze, pozostawią po sobie trwałe ślady.
Auto po prostu trzeba chronić przed tymi zjawiskami.

A to nie wszystko. Uszkodzenia lakieru mogą spowodować także burze i związane z nimi opady gradu. Najlepiej parkować auto pod wiatą, w garażu (tylko nie metalowym, bo ten się mocno nagrzewa), w garażu podziemnym. A jeśli kierowca nie ma garażu – można stosować specjalny, trzy warstwowy pokrowiec. Może ochronić przed przegrzewaniem, a także przed niezbyt dużym gradem.

Zalane ulice po burzach

W naszym kraju często występują miejscowe zalania i powodzie błyskawiczne, występujące zaraz po letnich silnych opadach deszczu. Miejska kanalizacja nie jest w stanie przyjąć tak dużych ilości wody i na ulicach miast pojawiają się rozlewiska. Czasami są one głębokie na metr lub więcej.
Niestety, każdego roku widać kierowców, którzy przejeżdżają przez nie samochodami.
To skrajna nieodpowiedzialność – i to z wielu powodów.
W trakcie przejazdu przez taką kałużę szok termiczny może zniszczyć wkład katalizatora i filtra cząstek stałych. To bardzo drogie podzespoły.
Zassanie wody przez silnik może doprowadzić do zatarcia jednostki napędowej.
Jeśli woda dostanie się do jakiegokolwiek złącza elektrycznego (nisko zamontowane czujniki, lampy przeciwmgielne) doprowadzi to w krótkim czasie do jego korozji.
Po co ryzykować?

Digimint, CC BY-SA 3.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0>, via Wikimedia Commons

Jeśli potrzebujesz pomocy mechanika – także w trasie – skorzystaj z FIX MY CAR

Jeśli problem z samochodem pojawił się w Twojej okolicy, albo kiedy jesteś w podróży po kraju – bez wahania korzystaj z FIX MY CAR! Naszą witrynę możesz przecież bez problemu uruchomić na ekranie smartfona. Dzięki FIX MY CAR znajdziesz mechanika w okolicy, w której się aktualnie znajdujesz. Wybierz interesującą Cię usługę, albo tylko wpisz mechanik lub wulkanista – nasza wyszukiwarka zajmie się resztą. Otrzymasz listę warsztatów i kontakt do każdego z nich.

...

...