Dopuszczalne prędkości na niemieckich drogach – kiedy narazisz się na mandat?

Po niemieckich drogach porusza się wiele pojazdów z polskimi rejestracjami. Niemcy są najczęstszym celem wyjazdów turystów z Polski, albo krajem tranzytowym. Poza tym do Niemiec i przez Niemcy jeżdżą busy, autokary i mnóstwo samochodów dostawczych oraz ciężarowych. Dlatego warto wiedzieć – jakie są dopuszczalne prędkości na niemieckich drogach? Z jaką prędkością można jeździć w Niemczech, aby nie narazić się na mandat?

W sieci znaleźć można wiele rozpalających wyobraźnię filmów, na których użytkownicy aut osobowych jadą po niemieckich autostradach z prędkością 200 km/h, albo więcej, jeśli auto na to pozwoli. Czy jest to dozwolone przez niemieckie prawo?
Przejdźmy od razu do odpowiedzi na najważniejsze pytanie – jakie są dopuszczalne limity prędkości na niemieckich drogach?

Limity prędkości na drogach w Niemczech – z jaką prędkością można jeździć?

Limity prędkości w terenie zabudowanym w Niemczech:
• Do 50 km/h, za wyjątkiem oznaczonych stref, gdzie należy zmniejszyć prędkość do 30 km/h.

Limity prędkości na niemieckich autostradach
• Samochody osobowe – na wyznaczonych odcinkach obowiązuje ograniczenie do 130 km/h, na niektórych odcinkach nadal nie ma ograniczeń prędkości, z jaką można jechać. Zaleca się jednak, aby jeździć nie więcej, niż 130 km/h.
• Samochody dostawcze i ciężarowe do 3,5 tony – do 100km/h.
• Samochody ciężarowe powyżej 3,5 tony – do 80 km/h.

Limity prędkości na niemieckich drogach ekspresowych
• Samochody osobowe – do 100 km/h.
• Samochody ciężarowe do 3,5 tony – 100 km/h.
• Samochody ciężarowe powyżej 3,5 tony – 60 km/h.

Limity prędkości na pozostałych drogach w Niemczech
• Samochody osobowe – zależnie od oznakowania.
• Samochody ciężarowe do 3,5 tony – 80 km/h.
• Samochody ciężarowe powyżej 3,5 tony – 80 km/h.

W 2022 roku niemieckie autostrady są nadal bezpłatne dla samochodów osobowych.

Rl91, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Limity prędkości na niemieckich autostradach są wysokie – czy warto jeździć z tak dużą prędkością?

Jazda z prędkością powyżej 130 km/h jest po pierwsze nieekonomiczna, nawet wtedy, gdy auto ma 6 – cio biegową skrzynię ręczną lub 8 – stopniową skrzynię biegów. Najbardziej ekonomiczna prędkość, przy której samochód zużywa najmniej paliwa, zawiera się w przedziale od 80 do 100 km/h, przy jeździe na najwyższym dostępnym biegu.

Jazda z tak dużą prędkością, jak 130 km/h i więcej, jest bardzo niebezpieczna. Kierowca powinien być pewien, że w jego aucie są zamontowane opony wysokiej klasy, z odpowiednim ciśnieniem, które są w stanie znieść tak duże obciążenia.
Stan techniczny auta, poruszającego się z tak dużą prędkością, powinien być bardzo dobry.

Należy pamiętać, że w przy jeździe z prędkością powyżej 130 km/h (a często znacznie niższą) wielu kierowców nie będzie w stanie wykonać odpowiedniego manewru, pozwalającego na uniknięcie zagrożenia i zderzenia z innym pojazdem, albo z barierkami.
Wystarczy, że jeden z kierowców wykona manewr, który zaskoczy innych. Albo dojdzie do wypadku i droga będzie zatarasowana. Tak właśnie powstają karambole.
Czasami dochodzi do tego też zmęczenie. Zwłaszcza wtedy, gdy kierowca korzysta z tempomatu. To rozleniwia.

Wyposażenie auta w zaawansowane układy bezpieczeństwa, takie jak system unikania zderzeń (system przeciwzderzeniowy) nie sprawia, że w razie zagrożenia uda się uniknąć wypadku. Przy tak dużych prędkościach system przeciwzderzeniowy nie sprawi, że kierowca uniknie wypadku. Może on w pewnym stopniu, zmniejszyć jego skutki (hamując nieco wcześniej, niż zacznie robić to kierowca).

Dlatego również zalecamy, aby po niemieckich autostradach nie jeździć z prędkościami wyższymi niż 130 km/h. Także wtedy, gdy na danej drodze nie ma limitów prędkości.

Leit, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

O czym pamiętać, gdy wybierasz się za granicę samochodem?

Jak wspomnieliśmy wcześniej – jeśli zamierzasz jeździć po autostradach, Twoje auto musi być w bardzo dobrym stanie technicznym, tak samo jak jego ogumienie.
Pamiętaj, że w razie awarii za granicą, koszty naprawy i holowania auta są bardzo wysokie.

Dlatego zanim wyjedziesz za granicę – dokładnie sprawdź stan techniczny swojego pojazdu.
Odwiedź warsztat, w którym mechanicy skontrolują poprawność pracy układu hamulcowego, zaawansowanych systemów bezpieczeństwa, silnika i skrzyni biegów, a także układu jezdnego np. piast kół).
Jazda z tak dużymi prędkościami może spowodować poważne uszkodzenia silnika i skrzyni biegów, jeśli układ chłodzenia nie pracuje w odpowiedni sposób, albo w silniku i skrzyni biegów jest za mało oleju lub jest to stary olej.

Jeśli w trakcie jazdy autostradą usłyszysz podejrzane odgłosy ze strony samochodu (z silnika, zawieszenia, skrzyni biegów) –zjedź na pas po prawej, dla jadących najwolniej i zjedź przy najbliższym zjeździe z autostrady. Następnie dokonaj kontroli stanu technicznego auta, albo zleć to w warsztacie lub stacji diagnostycznej.