tylna belka

Czy warto regenerować tylną belkę?

Tylna belka to jeden z elementów samochodu, który nierzadko sprawia problemy. Narażona na negatywne działanie warunków atmosferycznych oraz duże obciążenia stosunkowo często ulega awariom. Choć czasami nie nadaje się ona do naprawy, warto zawsze przeprowadzić kompleksową diagnostykę, która wskaże, czy warto regenerować tylną belkę.

Czym jest tylna belka skrętna?

Tylna belka, znana także jako skrętna albo skośna, to element półzależnego zawieszenia samochodów. Jej konstrukcja opiera się na sztywnej belce, łączącej dwa koła. Składa się z rury nośnej – poprzecznicy, zespolonej z czopami i trawersami, amortyzującymi pracę podzespołu. Dalej łączy się ona z wahaczami za pomocą drążków skrętnych i łożysk igiełkowych. Tylna belka jest najczęściej stosowana we francuskich modelach pojazdów: Renault, Peugeot i Citroen.

Objawy zużycia tylnej belki

Tylna belka jest poddawana nieustannej, intensywnej eksploatacji, która znacząco podnosi awaryjność tego elementu. Jakie są sygnały uszkodzenia belki skrętnej? Przede wszystkim będzie to luz na czopie osi nośnej oraz niepokojące hałasy – stukanie, trzeszczenie, piszczenie i zgrzytanie, dochodzące z tylnej części pojazdu. Jeśli zauważymy powyższe symptomy, warto jak najszybciej udać się do warsztatu, który przeprowadzi diagnostykę i regenerację lub wymianę tylnej belki.

Diagnostyka tylnej belki

Zanim przystąpimy do regeneracji lub wymiany tylnej belki, musimy skrupulatnie określić jej kondycję. Bardzo często element ten można z powodzeniem poddać regeneracji. Jest ona znacznie tańsza niż wymiana na nowy egzemplarz, umożliwiając dalsze, komfortowe użytkowanie pojazdu. Jedynie w przypadku bardzo mocnego zniszczenia tylnej belki wskazane jest zastosowanie nowej części, której koszt znacząco przewyższa cenę regeneracji. Zazwyczaj sytuacja ta dotyczy elementów powypadkowych, które niestety nie nadają się do renowacji.

Regeneracja tylnej belki

Jeśli kondycja belki pozwala na jej regenerację, element zostaje poddany dokładnemu piaskowaniu. Ma ono na celu zlikwidowanie korozji oraz możliwość wykrycia ewentualnych wad eksploatacyjnych tej części.

W czasie regeneracji skrupulatnie kontrolowany jest stan wahaczy, który jest odpowiedzialny za możliwość dalszej, bezawaryjnej eksploatacji.

Proces ten jest przeprowadzany zależnie od danego modelu belki – niekiedy w miejscu osadzenia łożysk, kiedy indziej – na całej rurze nośnej belki. Sprawdzany jest także element resorujący i mocujący belkę do pojazdu oraz gwinty i poduszki, odpowiedzialne za poprawną pracę całej konstrukcji.

Ważnym etapem regeneracji jest wymiana czopów, najbardziej istotnego elementu belki, niezbędnego do dalszej bezawaryjnej eksploatacji. Po złożeniu wszystkich elementów belki reguluje się jej wysokość oraz nanosi specjalną, antykorozyjną farbę.

Po ostatecznej kontroli geometrii belka jest montowana w samochodzie, umożliwiając dalsze, bezpieczne podróżowanie.

Regeneracja tylnej belki to niedrogi i skuteczny sposób przywrócenia dawnej świetności elementu. Polega ona na dokładnym oczyszczeniu oraz odnowieniu wszystkich części, dzięki czemu belka skrętna może z powodzeniem pracować przez kolejnych kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Regeneracja jest znacznie tańsza niż zakup nowego egzemplarza, stąd warto zawsze brać ją pod uwagę w momencie awarii tylnej belki.

Fotografia: FreepikPremium


Szukasz specjalistycznego serwisu regenerującego tylne belki?: Wybierz najbliższe miasto:

...

...