maska silnika

Co to jest pompa vacum?

Samochód jest skomplikowanym pojazdem, za którego prawidłową pracę odpowiada wiele podzespołów. Wiele z nich jest od siebie zależnych, co sprawia, że praca jednego wpływa na funkcjonowanie innego. W konsekwencji, sprawne podzespoły pozwalają na bezpieczne i sprawne użytkowanie auta. Do jednego z podzespołów zaliczana jest pompa próżniowa. Zamiennie bywa nazywana pompą vacum.

Co to jest pompa vacum?

Pompa vacum stanowi obowiązkowy element każdego silnika wysokoprężnego. Odpowiedzialna jest za zasilanie mechanizmu wspomagania układu hamulcowego. O wiele rzadziej można ją spotkać w silnikach benzynowych. Spowodowane jest to tym, że podciśnienie w układzie dolotowym silnika zasila układ wspomagania. Dla porównania w silnikach diesla jest ono zbyt niskie, aby ten cały proces pozwalał na prawidłową pracę silnika.

Jak zdiagnozować awarię pompy?

Jedną z pierwszych oznak uszkodzenia pompy próżniowej jest wyciek oleju. W wielu przypadkach wyciek oleju posiada bardzo charakterystyczny zapach, zbliżony do spalenizny. Dzieje się tak z uwagi na to, że olej zazwyczaj ścieka na rozgrzany silnik, co skutkuje jego wypalaniem. Wówczas należy dokładnie przyjrzeć się wyglądowi pompy. Kiedy zapach spalenizny jest spowodowany jej awarią, to na jej powierzchni pojawiają się tłuste śladu.

Warto pamiętać, że kolejnym z początkowych objawów świadczących o awarii pompy vacum jest pogorszenie działania układu hamulcowego. Układ hamulcowy do sprawnego działania potrzebuje ciśnienia wytworzonego przez pompę.

Przy zauważeniu powyższych objawów nie należy zwlekać z wizytą u mechanika lub samodzielną kontrolą stanu technicznego pojazdu. Zlekceważenie ich może doprowadzić do powstania poważnych kosztów naprawy samochodu.

Awaria pompy vacum

Na działanie i żywotność pompy vacum ogromny wpływ posiada olej silnikowy. Olej pozwala nie tylko na smarowanie, ale także na zapewnienie jej ochrony przed przegraniem.

Przyczyny awarii można dopatrywać w zużyciu eksploatacyjnym lub po prostu w wycieku oleju. Występowanie braku podciśnienia w pompie próżniowej może być spowodowane defektem gumowych wężyków. Ustalanie awarii pompy próżniowej powinno rozpoczynać się od skontrolowania wystąpienia ewentualnych uszkodzeń wężyków. Zdarzają się one bardzo często, a jednocześnie są najmniej kosztowną usterką. Rozpoczęcie diagnostyki od gumowych wężyków umożliwia uniknięcie zakupu nowej pompy. W zależności od posiadanego silnika cena nowej części waha się pomiędzy 500 a 1500 zł.

Czy zawsze trzeba kupić nową pompę vacum?

Bardziej ekonomicznym rozwiązaniem, w porównaniu do zakupu nowej pompy jest regeneracja posiadanej już części. Należy pamiętać, że nie jest to rozwiązanie dalekobieżne, bardzo często zregenerowane pompy mają o wiele krótszą żywotność. Zazwyczaj kosztuje połowę ceny nowej. W przypadku wycieków z pompy można spróbować naprawić ją przy użyciu zestawu uszczelniającego.

Jak wydłużyć żywotność pompy vacum?

Czas użytkowania danej pompy vacum jest w pełni uzależniony od ilości czynności konserwujących, a także regularności. W szczególności ważne jest, aby regularnie wymieniać filtry membranowe elektrozaworów EGR. Warto pamiętać, że jakiekolwiek zabrudzenie w pompie może doprowadzić do uszkodzenia części ciernej pompy, w gorszym przypadku może doprowadzić do zapchania otworów. Drugą czynnością, którą należy wykonywać systematycznie jest zmiana oleju silnikowego. Wybierając olej silnikowy należy w szczególności kierować się jego jakością. Tańsze oleje stanowią wyłącznie pozorną oszczędność, która może wiązać się z częstszą wymianą, a także zaburzeniami pracy pojazdu.

Zdjęcie główne: FreepikPremium

Mechanicy w największych miastach: Warszawa, Kraków, Łódź, Gdańsk, Wrocław, Poznań

...

...