Diesel czy benzyna? Na jaki silnik zdecydować się przy zakupie samochodu?

Osoby, które kupują samochód używany, często zastanawiają się: czy warto kupić diesla? Czy lepiej kupić auto z silnikiem benzynowym? Aby móc podjąć decyzję, trzeba dokładnie poznać wady i zalety diesla a także wady i zalety silnika benzynowego. Odwieczna walka diesel vs benzyna – który okaże się lepszym wyborem dla Ciebie?

Kiedy kupujesz auto, masz wobec niego wymagania. Każdy człowiek ma inne. Ale najczęściej chcesz, żeby samochód nie psuł się (bo to dodatkowe koszty i nerwy), nie zużywał zbyt wiele paliwa, był wygodny i bezpieczny. Jeśli do tego jeszcze fajnie wygląda, to już jest pełen sukces.

Jednym z kluczowych parametrów, jakie należy brać pod uwagę, to silnik. Są osoby, które zwracają uwagę tylko na moc. Inne osoby – tylko na zużycie paliwa.
To błąd. Jest jeszcze wiele parametrów, na które należy zwrócić uwagę przy wybieraniu określonego pojazdu. Wszystko po to, aby w przyszłości nie żałować swojej decyzji.

Każdy silnik wymaga odpowiedniego serwisowania – a to kosztuje

Nie warto wierzyć w bzdury, które mówią o tym, że dany silnik jest bezawaryjny. W każdym coś będzie wymagało wymiany. O tym w kolejnym akapicie.
Każdy silnik wymaga także odpowiedniego serwisowania. To między innymi regularna wymiana oleju silnikowego, wymiana filtra oleju i filtra powietrza. Benzyniaki wymagają wymiany świec zapłonowych, diesle żarowych.

dave_7, CC BY 2.0, via Wikimedia Commons

Najlepszy silnik może być kompletnym trupem ze względu na…

…złe serwisowanie, albo sposób eksploatacji przez właściciela pojazdu.
Nie wystarczy, że gdzieś, na portalu motoryzacyjnym, albo w gazecie motoryzacyjnej przeczytamy – ten silnik jest świetny, w ogóle się nie psuje.
Faktycznie, może być dobry. Przy odpowiednim serwisowaniu. I przy odpowiedniej eksploatacji. Jeśli poprzedni właściciel nie wymieniał oleju, nie dbał o właściwą pracę układu chłodzenia, jeździł autem osobowym jak autem sportowym – silnik będzie zniszczony i będzie się psuć.

Diesel vs benzyna. Jaki silnik wybrać?

Przed wyborem silnika sprawdź, który będzie najlepszym rozwiązaniem dla Ciebie.

Czy warto wybrać silnik diesla?

Współczesne silniki diesla wykorzystują bezpośredni wtrysk paliwa (listwę Common Rail) i turbodoładowanie. Proste, mało awaryjne silniki diesla z pompą rotacyjną są już obecnie schodzące z rynku, przez co można je znaleźć jedynie w starszych pojazdach.

Największe zalety współczesnego diesla:
• Bardzo niskie zużycie paliwa – przy ekonomicznej jeździe na trasie, diesel o średniej pojemności może zadowolić się ilością 4,5 l paliwa na 100km;
• Dynamika i kultura pracy podobna do silnika benzynowego;
• Możliwość regeneracji drogich podzespołów eksploatacyjnych w wyspecjalizowanych firmach.
• Emituje mało spalin, dzięki zaawansowanym technologiom oczyszczania spalin.

Największe wady współczesnego diesla:
• Nie nadaje się do ciągłej eksploatacji miejskiej – ze względu na zapychanie się filtra cząstek stałych i zaworu recyrkulacji spalin.
• Jest bardzo czuły na jakość paliwa.
• W każdym zużywa się osprzęt silnika, który jest drogi: wtryskiwacze Common Rail (1500 – 2500 zł za szt., ale można regenerować), pompy wtryskowe wysokiego ciśnienia, turbosprężarki. Maksymalna żywotność tych elementów to 200 tys. km przebiegu (przy odpowiedniej eksploatacji).
• W każdym zużywa się dwumasowe koło zamachowe (które kosztuje od 1500 do 5000 zł, wymienia się je wraz ze sprzęgłem). Maksymalna żywotność dwumasowego koła zamachowego to 150 – 200 tys. km przebiegu.
• W nowszych dieslach, spełniających normę Euro6 zastosowano skomplikowany układ SCR, wymagający dolewania płynu AdBlue. To zwiększa koszty eksploatacji auta. Układ jest podatny na mróz (AdBlue krystalizuje w temperaturze minus 11 st. C).
• Świece żarowe do niektórych diesli mogą być bardzo drogie (kilkaset zł za sztukę).
• Wymaga stosowania specjalnych olejów niskopopiołowych (low saps) i częstych wymian filtrów.

zmix, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Czy warto wybrać silnik benzynowy MPI – z wielopunktowym wtryskiem paliwa?

Paliwo jest wtryskiwane w kolektorze dolotowym. Prosta konstrukcja, różne pojemności (od 1 do 4 litrów), bardzo duża trwałość. Tego typu silniki są coraz rzadziej montowane pod maskami fabrycznie nowych aut, ale można (choć z trudem) je jeszcze znaleźć.

Największe zalety takiego silnika:
• Zużywa mało paliwa podczas jazdy po trasie;
• Bardzo trwały i mało problematyczny przy odpowiedniej eksploatacji.
• Można go dostosować do zasilania gazem, ale wtedy nie będzie już tak bezproblemowy.

Największe wady takiego silnika:
• Zużywa dużo paliwa podczas jazdy po mieście.

Imrahillo, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Czy warto wybrać silnik benzynowy turbodoładowany, małolitrażowy, z bezpośrednim wtryskiem paliwa?

Turbodoładowane silniki małolitrażowe były budowane w zgodzie z zasadami downsizingu. Wykorzystują turbodoładowanie, bezpośredni wtrysk paliwa, a także bardzo rozbudowaną elektronikę.

Największe zalety takiego silnika:
• Zużywa mało paliwa w mieście.
• Jest elastyczny.

Największe wady takiego silnika:
• Zużywa dużo paliwa podczas jazdy po trasie, przy większych prędkościach.
• Jest wyposażony w drogie podzespoły, które będzie trzeba wymieniać: dwumasowe koło zamachowe, turbinę i wtryskiwacze (są trwalsze niż w przypadku diesli);
• Wymaga skrupulatnego serwisu;
• Nowsze są wyposażone w filtr cząstek stałych. Powinien być on jednak bardziej trwały, niż w dieslach, ze względu na wyższą temperaturę spalin w silnikach benzynowych.

Który silnik będzie bardziej pasować do Ciebie i do Twojego trybu użytkowania auta?

Bez względu na to, jaki silnik wybierzesz, trzeba będzie go serwisować. Dzięki FixMyCar.pl bez problemu znajdziesz warsztat w swojej okolicy.
Pamiętaj też, żeby sprawdzić auto przed zakupem. Na FixMyCar.pl znajdziesz warsztat, w którym mechanicy mogą sprawdzić stan techniczny Twojego wymarzonego pojazdu.

...

...