Zużyte sprzęgło hydrokinetyczne – awaria i sposób naprawy. Czy trzeba kupować nowe?

Sprzęgło hydrokinetyczne to kluczowy podzespół, łączący silnik z automatyczną skrzynią biegów. Awaria sprzęgła hydrokinetycznego bardzo utrudnia, a z czasem całkowicie uniemożliwia korzystanie z samochodu. Uszkodzone sprzęgło hydrokinetyczne można wymienić na nowe, ale znacznie tańszym rozwiązaniem jest regeneracja sprzęgła hydrokinetycznego. Jakie są objawy awarii sprzęgła hydrokinetycznego? Jak rozpoznać, że w aucie jest uszkodzone sprzęgło hydrokinetyczne?

W jakich samochodach występuje sprzęgło hydrokinetyczne? Montuje się je w autach wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów. Nie we wszystkich. Sprzęgło hydrokinetyczne nie pozwala na sprawne i błyskawiczne przenoszenie siły napędowej na koła. Dlatego nie stosuje się go w autach, które mają zapewniać kierowcy sportowe wrażenia z jazdy.

Jaką rolę pełni sprzęgło hydrokinetyczne w samochodzie?

Sprzęgło hydrokinetyczne przekazuje napęd z silnika na automatyczną skrzynię biegów. Pełni taką samą rolę, jak klasyczne sprzęgło cierne w samochodzie z manualną skrzynią biegów.

To sprzęgło mokre, działające podobnie do sprzęgła wiskotycznego, stosowanego w niektórych autach do napędzania wentylatora chłodnicy. W klasycznym sprzęgle suchym moment obrotowy z silnika na skrzynię biegów przenoszony jest wtedy, gdy tarcza sprzęgła połączy się z kołem zamachowym silnika. W sprzęgle mokrym za przenoszenie momentu odpowiada olej o odpowiednich parametrach, który łączy dwie części sprzęgła hydrokinetycznego (pompę i turbinę), przekazując moment obrotowy z silnika na wałek sprzęgłowy skrzyni biegów.

de:wiki:user Markus Schweiss, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Budowa sprzęgła hydrokinetycznego

Sprzęgło hydrokinetyczne ma bardzo charakterystyczny kształt, który przypomina metalowy spodek. Wszystkie elementy są fabrycznie zaspawane i uszczelnione. Obudowa sprzęgła hydrokinetycznego jest zamknięta i musi być szczelna, ze względu na znajdujący się wewnątrz sprzęgła olej.

W skład sprzęgła hydrokinetycznego wchodzą następujące części:
• Metalowa obudowa;
• Uszczelki metalowe od strony silnika i od wałka sprzęgłowego automatycznej skrzyni biegów;
• Pompy sprzęgła hydrokinetycznego – tarczy z szeregiem metalowych łopatek, o wklęsłym kształcie (z wypukłością w stronę silnika), zamontowanej do koła zamachowego silnika;
• Turbiny sprzęgła hydrokinetycznego – tarczy z szeregiem metalowych łopatek i kanalików, o wklęsłym kształcie (z wypukłością w stronę skrzyni biegów), zamontowanej na wałku sprzęgłowym skrzyni biegów;
• Łożysk oporowych;
• Kierownicy, zamontowanej pomiędzy pompą a turbiną, tarczy z mnóstwem łopatek, zamontowanej na sprzęgle jednokierunkowym;
• Sprzęgła lock-up, pomiędzy kierownicą a turbiną, ze sprężynami skrętnymi i układem sprzęglającym;
• Oleju przekładniowego, o odpowiednio dobranej lepkości.
Kluczowe znaczenie dla właściwego działania sprzęgła hydrokinetycznego mają: odpowiednio ukształtowane łopatki na pompie, turbinie i kierownicy, kanaliki na turbinie, a także właściwa ilość oleju o odpowiednio dobranej lepkości.

No machine-readable author provided. BerndB~commonswiki assumed (based on copyright claims)., CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Jak działa sprzęgło hydrokinetyczne w samochodzie z automatyczną skrzynią biegów?

Po uruchomieniu silnika, wraz z wałem korbowym zaczyna obracać się pompa we wnętrzu sprzęgła hydrokinetycznego. Obroty pompy sprawiają, że dzięki pracy łopatek olej przekładniowy zaczyna poruszać się, na skutek działania siły bezwładności. Olej uderza o łopatki turbiny, dzięki czemu turbina również zaczyna się obracać. Dzięki kanalikom na turbinie, olej powraca na łopatki pompy. Obroty turbiny sprawiają, że wałek wejściowy skrzyni biegów zaczyna się obracać. Napęd jest przekazywany z silnika na skrzynię biegów.

Jednak nie jest on przekazywany w sposób idealny. Są bardzo duże straty, jest też opóźnienie.
Do czego zatem służą dodatkowe podzespoły we wnętrzu sprzęgła hydrokinetycznego?
Kierownica sprzęgła hydrokinetycznego znacząco zwiększa siłę uderzenia oleju przekładniowego na turbinę podczas ruszania z miejsca.
Z kolei sprzęgło lock – up blokuje pompę i turbinę w określonych sytuacjach, dzięki czemu połączenie pomiędzy silnikiem a skrzynią jest lepsze i nie ma strat mocy.

A co z drganiami? Olej i sprężyny w sprzęgle lock up doskonale sobie z nimi radzą.

Aconcagua, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Awaria sprzęgła hydrokinetycznego – objawy awarii

Sprzęgło hydrokinetyczne zużywa się w trakcie eksploatacji auta. Wiele czynników ma na to wpływ. Najbardziej destrukcyjnym jest agresywna jazda i uszkodzenia w silniku, generujące ponadnormatywne drgania.

Jakie są typowe objawy awarii sprzęgła hydrokinetycznego?
• Znaczna utrata mocy przez samochód. Pomimo naciskania z całej siły na pedał gazu i osiągania przez silnik dużej prędkości obrotowej, moc gdzieś znika.
• Auto bardzo ospale przyspiesza.
• Pojawiają się problemy z ruszaniem z miejsca. Ruszanie pod górę jest wyjątkowo utrudnione.
• Samochód szarpie podczas przyspieszania i podczas jednostajnej jazdy.

Awaria sprzęgła hydrokinetycznego powinna zostać jak najszybciej usunięta. Dlaczego? Wpływa ona bardzo negatywnie na automatyczną skrzynię biegów. Może doprowadzić do jej przyspieszonego zużycia. A przez to koszty naprawy dramatycznie wzrosną.

Wymiana sprzęgła hydrokinetycznego

Są tylko dwa sposoby naprawy sprzęgła hydrokinetycznego. Pierwszy – montaż nowego sprzęgła. Markowe sprzęgło hydrokinetyczne kosztuje od 1800 do nawet 8000 zł. W większości przypadków średni koszt sprzęgła (zależny od typu skrzyni) to ok. 5000 zł.
Do tego trzeba doliczyć koszt jego montażu, który może wynieść kilkaset złotych.
Niestety, naprawa automatycznych skrzyń biegów nie należy do tanich. Na pocieszenie można dodać, że sprzęgło hydrokinetyczne jest trwałe. Jeśli kierowca jeździ spokojnie, a silnik jest w należytym stanie technicznym (nie generuje dodatkowych, silnych drgań), to sprzęgło wytrzyma bardzo długi okres eksploatacji.

Jeśli szukasz warsztatu, który zajmuje się naprawą automatycznych skrzyń biegów i wymianą sprzęgieł hydrokinetycznych, znajdziesz go dzięki FIX MY CAR. Skorzystaj z wyszukiwarki warsztatów. Wpisz nazwę miasta, nazwę usługi (np. wymiana sprzęgła hydrokinetycznego), a w ciągu kilku chwil otrzymasz listę warsztatów w swojej okolicy.

Naprawa sprzęgła hydrokinetycznego – czy jest możliwa?

Nie musisz wydawać mnóstwa pieniędzy na nowe sprzęgło hydrokinetyczne. Możliwa jest bowiem jego regeneracja. W wielu przypadkach kompleksowa regeneracja sprzęgła zamyka się w kwocie kilkuset złotych.
Regeneracja sprzęgła hydrokinetycznego to proces trudny, albowiem jak wspomnieliśmy wcześniej, sprzęgło jest fabrycznie zamknięte, zaspawane. Dlatego tylko wyspecjalizowane firmy mogą zająć się jego naprawą. Potrzebne są też do niej odpowiednie części.
Równocześnie szkoda kupować nowy podzespół, gdy np. w starym sprzęgle hydrokinetycznym doszło do drobnych uszkodzeń, na przykład sprężyn w sprzęgle lock up.

Zainteresowanych regeneracją zapraszamy na stronę: https://sprzegla-hydrokinetyczne.pl/.
Auto można oddać do swojego mechanika i zlecić mu demontaż sprzęgła hydrokinetycznego. Następnie wystarczy sprzęgło wysłać do firmy i poczekać, aż regeneracja się zakończy. Przed rozpoczęciem pracy prowadzona jest diagnostyka i oceniane są koszty pracy.
Jeśli chcesz cieszyć się sprawnym sprzęgłem hydrokinetycznym i nie chcesz płacić za nie kilka tysięcy złotych – regeneracja sprzęgła hydrokinetycznego to rozwiązanie dla Ciebie.

...

...