Wymiana nagrzewnicy – objawy awarii nagrzewnicy

Nie działa ogrzewanie kabiny w Twoim aucie? Na przedniej szybie pojawia się tłusty osad? Coraz częściej widoczne jest ubywanie płynu chłodniczego? To może być uszkodzona nagrzewnica. W naszym artykule wyjaśnimy Ci, co to jest nagrzewnica samochodowa, jak działa nagrzewnica samochodowa i dlaczego się psuje. Pomożemy Ci też znaleźć warsztat samochodowy, w którym mechanicy szybko i sprawnie wymienią nagrzewnicę na nową.

Jazda bez sprawnego ogrzewania w samochodzie jest wyjątkowo nieprzyjemna. Zwłaszcza zimą, ale nie tylko zimą. Z ogrzewania kabiny musisz czasami skorzystać także w trakcie letnich nocy, kiedy pada deszcz i szyby bardzo mocno parują.

photo: Qurren (talk) Taken with Canon IXY Digital 70 (Digital IXUS 60), CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Jak działa ogrzewanie kabiny w samochodzie i co to jest nagrzewnica?

Nagrzewnica montowana jest w każdym samochodzie z silnikiem benzynowym oraz diesla. Jest też w niektórych samochodach hybrydowych. Nie znajdziesz jej w samochodach elektrycznych i w niektórych autach hybrydowych, dlatego, że stosuje się tam przede wszystkim ogrzewanie elektryczne (podgrzewane siedzenia) i zminiaturyzowane odpowiedniki pomp ciepła.

Jak działa ogrzewanie kabiny w samochodzie z silnikiem benzynowym i z silnikiem diesla? Jest ono sprzężone z układem chłodzenia.
Układ chłodzenia silnika to układ cieczowy z wymuszonym obiegiem cieczy chłodzącej.
Obieg cieczy chłodzącej wymuszany jest przez pompę cieczy chłodzącej (popularnie zwaną pompą wody), która jest napędzana od silnika, przez pasek wieloklinowy. Ciecz chłodząca przepływa specjalnymi kanałami przez silnik. Zadaniem układu chłodzenia jest utrzymanie optymalnej temperatury silnika (tak zwanej temperatury roboczej, która w starszych jednostkach wynosi 90 st. C, a w nowszych nawet 120 st. C) i ochrona przed przegrzaniem. Aby nie doszło do przegrzania, ciecz chłodząca oddaje ciepło w chłodnicy, zamontowanej w przedniej części samochodu. Chłodnica jest schładzana strumieniem powietrza, a w razie jazdy z małą prędkością albo postoju – za pomocą wentylatora.
Tak w skrócie wygląda praca układu chłodniczego.

W jaki sposób działa ogrzewanie? Kiedy kierowca chce skorzystać z ogrzewania kabiny, uruchamia odpowiedni przycisk albo suwadło (w starszych autach). Co się wówczas dzieje? Otwiera się zawór, który powoduje przepływ płynu chłodzącego do nagrzewnicy. Jeśli kierowca ustawia niską temperaturę, to zawór otwiera się w niewielkim stopniu, jeśli najwyższą, zawór otwiera się maksymalnie.
Nie bez powodu ogrzewanie kabiny nie działa przez kilka minut po uruchomieniu silnika. Silnik samochodu musi się rozgrzać.

Nagrzewnica wygląda bardzo podobnie do chłodnicy samochodowej. Ma budowę panelu z rurkami. Nagrzewnica jest zamontowana za deską rozdzielczą auta, pomiędzy grodzią oddzielającą silnik od kabiny a deską rozdzielczą. Za nagrzewnicą znajduje się wentylator, również sterowany przez kierowcę.
To kierowca, za pomocą przycisków, suwadeł albo potencjometrów, steruje stopniem otwarcia zaworu przed nagrzewnicą i siłą pracy wentylatora oraz otwarciem poszczególnych nawiewów.
Gorący płyn chłodniczy oddaje ciepło w nagrzewnicy. Wentylator elektryczny wdmuchuje ciepło do wnętrza kabiny auta.

Christian Giersing, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Dlaczego nagrzewnica się psuje?

Nagrzewnica wykonana jest z metalu – zatem przede wszystkim koroduje. To powoduje wycieki płynu chłodniczego.
Co przyspiesza korodowanie nagrzewnicy? Jeśli kierowca przez wiele lat nie wymienia płynu chłodniczego, ten traci właściwości antykorozyjne i nagrzewnica zaczyna korodować.
Nagrzewnica może również ulec zatkaniu. Wówczas płyn przepływa przez nią w minimalnym stopniu. Co jest najczęstszym powodem zatkania się nagrzewnicy? Powstanie kamienia kotłowego. Kamień kotłowy w układzie chłodzenia powstaje wtedy, gdy kierowca używa wody zamiast płynu chłodniczego albo miesza koncentrat płynu chłodniczego z wodą z kranu.
Nagrzewnica może być sprawna, ale źródłem problemu może być uszkodzony zawór. W przypadku nowszych aut jest to elektrozawór, sterowany elektronicznie i napędzany przez silniczek krokowy. Awaria zaworu sprawia, że do nagrzewnicy nie dostaje się płyn chłodniczy – i nie ma skąd wziąć ciepła.

Objawy awarii nagrzewnicy

• Brak ogrzewania
• Zbyt słabe ogrzewanie (może być też spowodowane przez zapowietrzenie układu)
• Ubywanie płynu chłodzącego
• Tłusty osad na wewnętrznej stronie przedniej szyby samochodu
• Woń płynu chłodniczego we wnętrzu kabiny po włączeniu ogrzewania.

Wymiana nagrzewnicy

Nagrzewnicy się nie naprawia. Wymienia się ją na nową. Jak wspomnieliśmy wcześniej, powodem awarii może być też uszkodzony zawór lub elektrozawór. W razie awarii jego również wymienia się na nowy. Chyba że powodem awarii jest tylko uszkodzenie przewodu zasilającego albo zaśniedzenie złączy.

Po zamontowaniu nowej nagrzewnicy zaleca się wypłukać układ chłodzenia i samą nagrzewnicę specjalną płukanką. Zaleca się również zastosowanie nowego płynu chłodniczego. Niezbędne jest odpowietrzenie układu.

Dzięki naszemu portalowi FIX MY CAR znajdziesz warsztat w swojej okolicy, gdzie zlecisz wymianę nagrzewnicy. Skorzystaj z naszej wyszukiwarki. Wpisz „wymiana nagrzewnicy” i nazwę miasta. W ciągu kilku chwil otrzymasz listę warsztatów w swojej okolicy, gdzie możesz umówić wizytę.

Nagrzewnicę możesz kupić samodzielnie. Najlepiej skorzystaj z doboru części po numerze VIN.

...

...