Naprawa mostu napędowego – kiedy jest potrzebna i co obejmuje?

Most napędowy to rozwiązanie, które stosuje się w samochodach z napędem na tył RWD oraz w autach z napędem na obie osie 4 × 4. Tylny most napędowy można również znaleźć w samochodach z dołączanym napędem na tylną oś. To rozwiązanie popularne we współczesnych samochodach typu SUV. Jakie są objawy awarii tylnego mostu napędowego? Jak serwisować tylny most napędowy? Gdzie znaleźć warsztat, który zregeneruje i naprawi tylny most napędowy?

Kiedy stosuje się tylny most napędowy?

Tylny most napędowy stosowany jest wtedy gdy:
• Samochód ma klasyczny układ napędowy, w którym moc silnika przenoszona jest na tylne koła, czyli RWD. W tym przypadku silnik i skrzynia biegów umieszczone są wzdłużnie. Wał napędowy przekazuje napęd na tylny most napędowy.
• Samochód ma napęd na obie osie. Stały albo dołączany. W tym przypadku moc ze skrzyni biegów przekazywana jest do skrzyni rozdzielczej. Wały napędowe ze skrzyni rozdzielczej prowadzą do przedniego i tylnego mostu. W tym przypadku również najczęściej stosuje się wzdłużne zamontowanie silnika i skrzyni, choć nie zawsze.
• Samochód ma załączany napęd na tylną oś. W tym przypadku przednie koła są stale napędzane przez półosie napędowe, wychodzące z mechanizmu różnicowego, zamontowanego w skrzyni biegów. Przy skrzyni biegów znajduje się przekładnia kątowa, która napędza wał, prowadzący do sprzęgła typu Haldex, zamontowanego przy tylnym moście. W określonych sytuacjach napęd na tylną oś jest załączany – mechanicznie, elektrycznie lub elektronicznie.

Co znajduje się w tylnym moście napędowym?

Do mostu napędowego prowadzi wał napędowy. W moście napędowym zamontowany jest dyferencjał, czyli mechanizm różnicowy. To specjalna przekładnia, składająca się z różnych kół zębatych. Jaką rolę pełni mechanizm różnicowy? Jest on niezbędny podczas jazdy po zakrętach i łukach drogi. Podczas pokonywania łuków, jedno z kół (znajdujące się po zewnętrznej stronie zakrętu) pokonuje dłuższą drogę, a drugie (po wewnętrznej stronie zakrętu) krótszą. Mechanizm różnicowy zapewnia możliwość obracania się kół napędzanych z różnymi prędkościami, równocześnie sprawnie przenosząc moc silnika na koła. Wpływa to na przyczepność auta, zapobiega powstawaniu niebezpiecznych poślizgów. Mechanizm różnicowy pracuje w specjalnym oleju przekładniowym. Niezbędne jest stosowanie uszczelnień (np. uszczelnień półosi), aby olej przekładniowy nie wyciekał.
Z mechanizmu różnicowego wyprowadzone są półosie napędowe. Przenoszą one napęd na piasty kół. Sam tylny most jest resorowany – stosuje się kombinację wahaczy oraz elementy sprężyste: amortyzatory i sprężyny, a w autach premium zamiast sprężyn miechy powietrzne.

Hunini, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Co się psuje w tylnym moście napędowym?

Starzeją się uszczelnienia półosi napędowych – przez co dochodzi do wycieków oleju przekładniowego z wnętrza mechanizmu różnicowego.
Starzeje się olej przekładniowy we wnętrzu mechanizmu różnicowego – niestety, nadal w przestrzeni komunikacyjnej funkcjonują kompletne bzdury, że oleju w tylnym moście się nie wymienia. Trzeba go wymieniać. Olej w przednim dyferencjale jest wymieniany w trakcie wymiany oleju przekładniowego w skrzyni biegów.
Mechanizmy ulegają zużyciu mechanicznemu – zwłaszcza wtedy, gdy kierowca jeździ bardzo agresywnie. Do zużycia może też dojść po bardzo długiej eksploatacji. Zużycie znacząco przyspiesza stary olej albo brak oleju przekładniowego.
Most koroduje – jest narażony na korozję tak samo, jak inne elementy metalowe auta.
Psują się mocowania elementów zawieszenia do mostu – trzeba zastosować nowe, chyba że miejsca montażu elementów zawieszenia są skorodowane.
Tylny most może również ulec uszkodzeniu w razie uczestniczenia w wypadku drogowym, kiedy inne auto uderzy w tylne koło samochodu.
Zużyty wał napędowy albo skrzywiony wał napędowy może powodować też przyspieszone zużycie mechanizmu różnicowego.

Jak serwisować tylny most?

W moście (w mechanizmie różnicowym) trzeba wymieniać olej przekładniowy. Zaleca się, aby robić to co 80 – 100 tys. km przebiegu, stosując olej przekładniowy o specyfikacji, ustalonej przez producenta auta.
W znajdującym się przy moście sprzęgle Haldex (montowanym w autach z dołączanym napędem na tył, szczególnie we współczesnych SUV) trzeba również wymieniać specjalny płyn, zgodnie z zaleceniami producenta (co 30 – 45 tys. km przebiegu).
Most należy kontrolować pod kątem uszkodzeń mechanicznych, korozji i wycieków.
Oczywiście, warto go zabezpieczać przed korozją za pomocą ogólnie dostępnych środków antykorozyjnych.

Objawy awarii tylnego mostu

Typowe objawy awarii tylnego mostu to wycieki oleju przekładniowego, hałasy (grzechotanie i mechaniczne) podczas jazdy z mechanizmu różnicowego, wyraźnie gorsze prowadzenie podczas jazdy po zakrętach oraz silne ślady ataków korozji.

Naprawa tylnego mostu

Sposób naprawy tylnego mostu zależny jest od rodzaju uszkodzeń. Możliwe jest naprawa uszczelnień półosi i wymiana płynu na nowy, regeneracja mechanizmów i wymiana uszkodzonych kół zębatych oraz planetarnych na nowe (w mechanizmie różnicowym), a także montaż całego nowego mostu.

Gdzie naprawić lub wymienić tylny most napędowy?

Pomożemy Ci. Skorzystaj z naszej wyszukiwarki na FIX MY CAR. Wpisz „naprawa mostu napędowego”, a także nazwę swojej miejscowości. Po kilku sekundach otrzymasz listę warsztatów w swojej okolicy, wraz z danymi adresowymi. To wystarczy, aby umówić wizytę.

...

...