Wymiana dynamiczna oleju w automatycznej skrzyni biegów

Dla kierowców
dynamiczna wymiana oleju

Dynamiczna wymiana oleju opiera się w dużym stopniu na specjalistycznym urządzeniu np. Mahle ATX180, który jest podpinany do obiegu oleju w automatycznej skrzyni biegów, a następnie przepompowuje on olej w trakcie, gdy silnik jest włączony. Olej ze skrzyni biegów jest wypompowywany przez pompę w skrzyni automatycznej ze skrzyni biegów do zbiornika na zużyty olej, natomiast „świeży olej” jest wtłaczany do skrzyni biegów przez pompę urządzenia.

Dynamiczna vs statyczna wymiana oleju

W przypadku wymiany statycznej, zwanej „tradycyjną”, można stwierdzić, że jest ona mniej efektywna. Spuszczana jest jak największa ilość zużytego oleju oraz dolewany świeży. Niestety, ale w jej przypadku stary olej cały czas pozostaje w chłodnicy oleju, przewodach oraz w przekładni hydrokinetycznej. Cały czas znajduje się on tam, nawet po wykonaniu kilku takich cykli, przerywanych przejechaniem kilkudziesięciu kilometrów. Widoczna jest zatem duża różnica między tą wymianą, a wymianą dynamiczną, na korzyść tej drugiej, która jest wykonywana z użyciem np.: urządzenia Mahle ATX180. Umożliwia ona wymianę do 100% oleju, co wypada zdecydowanie lepiej w porównaniu do statycznej wymiany, w której trakcie uda się wymienić 40-60% oleju. Wymiana dynamiczna może być stosowana w skrzyniach: klasycznych, CVT oraz w dwusprzęgłowych z mokrym sprzęgłem (DSG i DCT), pod warunkiem, że można wpiąć się w obieg oleju.

W obieg można wpiąć się na kilka sposobów i dotyczy to znacznej większości samochodów np.: na przewodach przy skrzyni, zamiast wymiennika, na przewodach przy chłodnicy bądź przy skrzyni biegów, zamiast filtra oleju.

Po co wymienia się olej?

Wymienia się olej w automatycznych skrzyniach biegów, gdyż pełni on takie funkcje jak:

  • chłodzi podzespoły, znajdujące się w skrzyni,
  • odgrywa rolę medium w transmisji energii w siłownikach hydraulicznych oraz w konwerterze,
  • smaruje elementy, współpracujące ze sobą,

Taki olej mu się charakteryzować następującymi elementami:

  • być odpornym na starzenie,
  • nie może w żaden sposób reagować z elementami, które składają się na skrzynię biegów,
  • musi być odporny na wysokie temperatury oraz pienienie się,
  • musi mieć większą odporność na naciski,
  • musi być odpowiednio lepki w szerokim zakresie temperatur,

Nie można cały czas trzymać się jednego oleju, gdyż w skrzyniach dochodzi do częstych awarii.

Dynamiczna wymiana oleju posiada główny cel, którym jest wydłużenie okresu bezawaryjnej pracy skrzyni biegów. Regularne wymienianie oleju w „automatach” może sprawić, że będą one działać bezawaryjnie nawet 600 tys. km i jeszcze dłużej. Zniwelowane zostaje prawdopodobieństwo uszkodzenia skrzyni bądź popełnienia błędu przez obsługę, a to dzięki automatyzacji procesu wymiany.

Błędne podłączenie przewodów jest zapobiegane, dzięki urządzeniu do wymiany dynamicznej, które rozpoznaje układ zasilający oraz odprowadzający w obiegu oleju skrzyni. Ciśnienie jest monitorowane w przewodach odprowadzających oraz doprowadzających przez urządzenie, a czujnik temperatury jest w stanie zabezpieczyć procedurę wymiany, gdy temperatura oleju jest zbyt niska. Przed pracą „na sucho” skrzynia jest zabezpieczana przez elektroniczną kontrolę wagi. W trakcie wymiany dynamicznej może dojść do utraty zasilania, ale wtedy urządzenie uruchamia tryb awaryjny, który zamyka obieg oleju, a filtr świeżego oleju, który jest tam zamontowany, gwarantuje, że do skrzyni nie przedostaną się żadne zanieczyszczenia.

Po co to wszystko?

W sytuacji, gdy olej ulega zanieczyszczeniu, jego właściwości ulegają zatraceniu: traci lepkość, zmniejsza bądź zwiększa się jego gęstość, właściwości myjące i smarne itp. Skrzynia, która posiada zużyty olej, ulega szybszemu zużyciu na skutek tego, że nie może pracować w optymalnych warunkach. Proces starzenia oleju zależy w dużym stopniu od obciążeń cielnych. Im są one większe, tym ów proces jest szybszy. Na obciążenia cieplne mają wpływ:

  • wysokie prędkości na autostradzie,
  • jazda w górach, z przyczepą czy też z dużym bagażnikiem dachowym,
  • częste zmiany biegów w trakcie miejskiej jazdy,

Dla osób, które wpasowują się w powyższe czynniki, dynamiczna wymiana oleju jest szczególnie zalecana.

Warto pamiętać, że statyczna metoda nie umożliwia 100% wymianę oleju, a jedynie pozwala na mieszanie oleju „świeżego” i „zużytego”, aby poprawić ich właściwości. Osady nagromadzone wskutek długiej eksploatacji nie są tym sposobem wypłukiwane ze skrzyni biegów. Można to osiągnąć przy pomocy metody dynamicznej. Warto również wspomnieć o tym, że wymiana oleju nie naprawia skrzyni. To mit. Wymiana oleju jedynie poprawia jej działanie.

Ile potrzeba oleju?

To zależy od pojemności skrzyni. Przy dynamicznej wymianie bardzo „brudnego” oleju zalecane jest wymienić ok. 2-3 l więcej oleju, aby wypompować ten, który zmieszał się z zużytym. Poziom czystości w obiegu jest widoczny wziernik w maszynie, dzięki czemu można łatwiej podjąć decyzję, kiedy zakończyć cały proces.

Jak „usunąć” olej?

Możemy pozbyć się ok. 40-60% oleju, znajdującego się w skrzyni automatycznej poprzez odkręcenie spustu. Natomiast całkowite osuszenie wymaga demontażu.

Co w przypadku skrzyni manualnej?

W przypadku skrzyni manualnej trzeba wiedzieć, że zarówno wymuszony obieg oleju, jak i pompa, nie występują w niej, a są one niezbędne do przeprowadzenia właściwego procesu wymiany dynamicznej.

W jakich sytuacjach nie stosować wymiany?

Wymiany dynamicznej nie należy stosować:

  • w skrzyniach, pozbawionych pompy oleju (skrzynie manualne),
  • w skrzyniach DSG z suchym sprzęgłem,
  • gdy istnieje podejrzenie, że skrzynia jest uszkodzona np.: opiłki metalu w misce olejowej,

W automatycznej skrzyni biegów, która działa poprawnie, przeprowadzona właściwie wymiana dynamiczna, potrafi zwiększyć kulturę pracy takiej skrzyni oraz jej bezawaryjność.


Sprawdź warsztaty w którym wykonasz dynamiczną wymianę oleju:

WarszawaKrakówŁódźPoznańGdańsk
SzczecinBydgoszczLublinBiałystokKatowice
GdyniaCzęstochowaRadomSosnowiecToruń
KielceRzeszówOpoleKaliszZabrze
Zielona GóraGliwiceOlsztynBielsko-BiałaTychy