Uszkodzona uszczelka pod głowicą – wszystko co musisz wiedzieć

Dlaczego uszczelka pod głowicą się psuje? Po czym poznać, że uszczelka pod głowicą jest do wymiany? Jak długo można jeździć z uszkodzoną uszczelką pod głowicą? Jak długo trwa wymiana uszczelki pod głowicą? Ile kosztuje wymiana uszczelki pod głowicą? Odpowiedź na wszystkie ważne pytania w naszym tekście.

Awaria uszczelki pod głowicą to jeden z motoryzacyjnych precedensów. Dlaczego? Sama uszczelka pod głowicę silnika kosztuje kilkadziesiąt złotych. Tymczasem jej wymiana, przy obecnych cenach, to wydatek rzędu 1500 – 2000 złotych. Dlaczego jest to tak drogie?
Wszystko wyjaśnimy krok po kroku.

Uszczelka pod głowicą silnika – co to jest?

Uszczelka pod głowicą silnika (inna nazwa to uszczelka podgłowicowa) ma za zadanie uszczelnienie połączenia pomiędzy głowicą silnika, a blokiem cylindrów. W głowicy silnika znajduje się rozrząd, sterujący pracą zaworów dolotowych i wylotowych. W bloku cylindrów znajdują się komory spalania, czyli tłoki, poruszające się w górę i dół (za wyjątkiem silników boxer), napędzające wał korbowy.

Uszczelka pod głowicą silnika pełni kilka podstawowych zadań.

  • Zapewnia szczelność połączenia pomiędzy głowicą silnika a blokiem cylindrów.
  • Zapewnia szczelność dla komór spalania.
  • Zapewnia szczelność dla kanałów smarowania, prowadzących olej silnikowy, a także kanałów chłodzenia, prowadzących płyn chłodzący.

Uszczelka podgłowicowa zdecydowanie różni się budową od standardowych uszczelek. Myśląc o uszczelkach, mamy na myśli elementy elastyczne, wykonane z gumy. Tymczasem uszczelka pod głowicą nie zawiera ani milimetra gumy.
Jest ona wykonana z metalu, pokrytego specjalnym kompozytem, albo kilku warstw metalu. Ma ona specjalne warstwy odkształcalne, które szczelnie wypełniają połączenie pomiędzy blokiem cylindrów a głowicą.
Dodatkowe wzmocnienia (mogą być wykonane z kolejnej warstwy metalu, kompozytów albo elastomerów) stosuje się przy wszystkich otworach. A zatem przy otworach na cylindry, otworach przelotowych płynu chłodzenia, otworach prowadzących olej silnikowy i powrotnych oleju, a także przy śrubach montażowych.

Lewis Collard (Collard), CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Dlaczego dochodzi do uszkodzenia uszczelki pod głowicą?

Do uszkodzenia uszczelki pod głowicą dochodzi najczęściej po przekroczeniu 150 – 300 tys. km przebiegu. Co ważne, najczęściej jej awaria to wina kierowcy.

Dlaczego uszczelka pod głowicą silnika się psuje? Oto najczęstsze przyczyny tej awarii.

  • Problemy z układem chłodzenia. Zbyt wysoka temperatura pracy silnika powoduje degradację uszczelki pod głowicą silnika, a także innych uszczelek.
  • Bardzo duże przeciążenia jednostki napędowej, powodowane najczęściej sportową, agresywną jazdą. One również prowadzą do gwałtownych wzrostów temperatury. W tym przypadku także awarię przyspiesza stosowanie nieodpowiedniego oleju silnikowego. Albo rzadkie wymiany oleju lub niski poziom oleju (olej silnikowy także chłodzi silnik).
  • Dynamiczna jazda na zimnym silniku.
  • Problemy z układem wtryskowym, np. tzw. lejące wtryski, powodujące wtryskiwanie zbyt dużych ilości paliwa.
  • Częsta jazda na bogatej mieszance paliwa, np. spowodowana uszkodzeniem sondy lambda.
  • Spalanie stukowe.
  • Przedwczesny zapłon paliwa.

Oczywiście, powodem awarii może być też zastosowanie słabej części przez producenta (co zdarza się rzadko), albo naturalne zużycie materiału (w samochodach z bardzo dużymi przebiegami, np., rzędu 600 – 700 tys. km i więcej).

Czy to na pewno uszczelka pod głowicą?

Ubywający płyn chłodzenia to nie zawsze awaria uszczelki pod głowicą. Najczęściej powodem awarii jest utrata szczelności przez układ chłodzenia.
Spaliny w płynie chłodniczym to nie zawsze awaria uszczelki pod głowicą. Powodem awarii może być przerdzewiała chłodnica zaworu EGR.
Tłusty osad pod korkiem oleju może oznaczać, że auto rzadko jeździ i jest eksploatowane przede wszystkim na krótkich trasach.

Nigdy nie należy ulegać panice. Najważniejsza jest odpowiednia diagnoza. Gdzie ją można przeprowadzić? W warsztacie samochodowym, który można znaleźć dzięki FIX MY CAR.

Uszczelka pod głowicą – typowe objawy awarii

Skoro wiemy, jak zbudowana jest uszczelka pod głowicą, to możemy się domyśleć, jakie są objawy awarii.
Utrata szczelności może spowodować:

  • Przedostawanie się oleju silnikowego do płynu chłodzenia. Wówczas widoczne są plamy oleju w płynie chłodzenia.
  • Przedostawanie się płynu chłodzenia do oleju. Wówczas pod korkiem oleju widoczna jest tłusta maź, a sam olej zmienia swoją barwę.
  • Przedostawanie się spalin do płynu chłodzenia. Wówczas widoczne są bąble w zbiorniczku (bulgotanie w zbiorniczku wyrównawczym).
  • Twarde przewody układu chłodzenia.
  • Przedostawanie się płynu chłodzenia do komór spalania. Wówczas auto zostawia za sobą pióropusz białego dymu.
  • Utrata mocy przez silnik.
TangoSix, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Jak sprawdzić, czy to uszczelka pod głowicą?

Najpierw należy wyeliminować nieszczelności.
Następnie trzeba przeprowadzić test obecności CO2 w płynie chłodzenia za pomocą testera.
Można także przeprowadzić pomiar ciśnienia sprężania. Wysokie (znacznie wyższe niż standardowe) ciśnienie sprężania w dwóch cylindrach, znajdujących się obok siebie, oznacza zazwyczaj uszkodzoną uszczelkę pod głowicą (albo pękniętą głowicę).

Uszczelka pod głowicą – ile można jeździć?

Najlepiej – wcale. Dlaczego?
Przedostawanie się oleju silnikowego do płynu chłodzenia zmniejsza wydajność układu i niszczy go.
Przedostawanie się płynu chłodzenia do silnika powoduje utratę właściwości przez olej. Przez to może dojść do zatarcia jednostki napędowej.

Dlaczego naprawa uszczelki pod głowicą jest taka droga?

Jak wspomnieliśmy na początku, uszczelka pod głowicą jest tania i można ją kupić za kilkadziesiąt złotych. Dlaczego zatem naprawa tyle kosztuje?
Już wyjaśniamy.

  • Mechanik musi usunąć wszystkie elementy, utrudniające mu dostęp do silnika. A zatem wszystkie górne osłony, osprzęt, akumulator, filtry itd.
  • Trzeba zdemontować wszystko, co znajduje się nad głowicą i co jest zamontowane w niej, a zatem układ zapłonowy albo świece żarowe, układ wtryskowy, czujniki itd.
  • Trzeba zdemontować napęd rozrządu (łańcuch albo pasek), napęd pomocniczy (pasek wieloklinowy).
  • Mechanik musi wymontować pokrywę zaworów, cały układ rozrządu a potem całą głowicę.
  • Niezbędne jest usunięcie resztek starej uszczelki.
  • Głowica musi zostać poddana planowaniu, czyli wyrównaniu jej powierzchni styku. Kosztuje to od 200 do kilkuset złotych.
  • Następnie, po zamontowaniu nowej uszczelki, mechanik musi zamontować głowicę i zmontować układ rozrządu.
  • Trzeba zastosować nowy napęd rozrządu (z elementami towarzyszącymi) wraz z pompą cieczy chłodzącej, nowy pasek wieloklinowy, nową uszczelkę pod pokrywą zaworów, nowy płyn chłodzenia, nowy olej silnikowy, nowe filtry. Wcześniej koniecznie trzeba przepłukać układ chłodzenia i układ olejowy specjalnymi środkami.
  • Całość trzeba zmontować.

Dlatego cena jest tak wysoka, ze względu na konieczność wykonania wielu czynności i konieczność zakupu wielu części.

Jak długo trwa wymiana uszczelki pod głowicą? Od kilku do kilkunastu godzin, czasami dłużej, ze względu na konieczność planowania głowicy. Planowanie może być wykonywane w firmach, które wykonują usługi na rzecz warsztatów.

Jeśli w Twoim aucie pojawiły się objawy awarii, przypominające objawy uszkodzonej uszczelki pod głowicą – przeprowadź dokładną diagnozę.
Znajdź warsztat na FIX MY CAR – zrobisz to wygodnie, w kilkadziesiąt sekund.
Pamiętaj, że jazda z uszkodzoną uszczelką pod głowicą jest bardzo niebezpieczna i może doprowadzić do zniszczenia silnika.

Pamiętaj też, że nie ma cudownych środków do napraw uszczelki, takich jak specyfiki dodawane do oleju, układu chłodzenia, albo smarowanie bloku silnika silikonem. To nic nie da. Uszczelka pod głowicą może być naprawiona tylko przez mechanika.

Skorzystaj z FIX MY CAR i znajdź odpowiedni warsztat w swojej okolicy.

...

...