Końcówka drążka kierowniczego – objawy i przyczyny zużycia

Dla kierowców
końcówka drążka

Być może nie słyszy się o nich tak często, jak o innych elementach, takich jak klocki hamulcowe czy opony, ale elementy łączące drążek kierowniczy z całym układem to absolutnie jedna najważniejszych i najbardziej niezbędnych części całego pojazdu. Każdy drążek składa się z dwóch końców, wewnętrznego i zewnętrznego. Awarii końcówki drążka kierowniczego, może spowodować uszkodzenie pojazdu i narazić Cię na spore niebezpieczeństwo, dlatego ważne jest, aby zwracać uwagę na objawy awarii końcówki drążka kierowniczego.

Aby upewnić się, że Twój samochód pozostaje w dobrym stanie, należy zwracać uwagę na takie objawy jak:

Kierownica, zachowuje się nietypowo.

Kiedy kierownica w Twoim pojeździe reaguje inaczej niż jesteś do tego przyzwyczajony, jest to już dobry powód zawsze, aby zaplanować wizytę w serwisie. Są dwie szczególne rzeczy, które mogą wskazywać na zużycie końcówek drążków kierowniczych. Jeśli koło się trzęsie lub wibruje, a drgania te nasilają się podczas skręcania na zakrętach, może to być spowodowane luzami na końcówce drążka. Kierownica, która wydaje się mieć wrażenie bardzo luźnej może być również objawem uszkodzonej końcówki.

Nieprawidłowo ustawiona oś.

Wyrobiona końcówka drążka kierowniczego nie jest jedyną rzeczą, która może spowodować, że pojazd będzie się źle prowadził. W rzeczywistości dużo częściej zdarzają się przypadki niewspółosiowości w wyniku uderzenia w krawężnik lub przejechania przez znane nam wszystkim dziury w nawierzchni. Jednak również luźne lub zużyte końcówki drążków kierowniczych mogą powodować niewspółosiowość przedniej części pojazdu. Kierowca może to łatwo zauważyć, ponieważ pojazd będzie dryfował w lewo lub w prawo, gdy kierownica jest skierowana prosto. Jest to jeden z powodów, dla których ważne jest, aby sprowadzać pojazd na kontrolę minimum raz w roku.

Nierównomierne, nadmierne zużycie opon

Często można to sprawdzić na własną rękę za pomocą oględzin. Porównaj wewnętrzne i zewnętrzne krawędzie opon. Jeśli wykazują one nadmierne zużycie po jednej stronie, ale małe zużycie po drugiej, może to być spowodowane problemami z końcówkami drążka. Jednak nie jest to jedyna przyczyna, problem może tkwić także w innych częściach zawieszenia.

Wibracje pojazdu.

Gdy opony zaczną się nierównomiernie zużywać, cały pojazd może zacząć wibrować. Drgania te nasilają się wraz z przyspieszeniem, co utrudnia komfortową jazdę. Komfort może być jednak najmniejszym z Twoich zmartwień.

Wibracje pojazdu mogą być również spowodowane niemal całkowitą awarią cięgien, co jest bardzo niebezpieczną sytuacją. W tym przypadku możesz być bliski utraty kontroli nad pojazdem. W tej sytuacji należy natychmiast zlecić naprawę.