Falujące obroty silnika. Przyczyny i rozwiązanie problemu

Falowanie obrotów to nagłe zmiany prędkości obrotowej silnika, widoczne na obrotomierzu, bez jakiejkolwiek reakcji ze strony kierowcy. Falowanie obrotów może prowadzić aż do przygasania jednostki napędowej. Jakie są powody falowania obrotów silnika (przyczyny zmian prędkości obrotowej jednostki napędowej)? Sprawdźmy.

Każdy współczesny samochód z silnikiem benzynowym albo diesla jest wyposażony w obrotomierz. Najczęściej jest to przyrząd analogowy, z ruchomą wskazówką. Jednak w niektórych autach można było znaleźć cyfrowe wskaźniki prędkości obrotowej silnika. Wyświetlały one prędkość obrotową silnika w formie cyfr.

Czym są falujące obroty silnika?

Standardowo, po uruchomieniu silnika, prędkość obrotowa na biegu jałowym może dochodzić do 1000 obr./min. Potem prędkość obrotowa spada, np. do 600 obr./min.
Podczas jazdy prędkość obrotowa silnika wzrasta po naciśnięciu pedału gazu. Przy prędkości ok. 50 – 70 km/h prędkość obrotowa silnika wynosi od 2 do 2500 obr./min.
(wszystkie powyższe wartości mają uśredniony charakter – mogą różnić się w poszczególnych modelach silników).

Czym są falujące obroty silnika? Podczas pracy na biegu jałowym i podczas jazdy obroty silnika samoistnie (bez reakcji kierowcy, np. bez naciskania pedału gazu) zwiększają się lub zmniejszają. Wahania mogą być na tyle silne, że na biegu jałowym silnik może przygasać, albo zgasnąć.

UWAGA. W samochodach z filtrami cząstek stałych DPF/FAP, komputer sterujący pracą jednostki napędowej w trakcie tak zwanego aktywnego wypalania filtra cząstek stałych, sam zwiększa obroty jednostki napędowej. Trwa to kilka minut. W tym czasie sterownik zwiększa dawkę paliwa, może też uruchomić dodatkowy układ w aucie, np. ogrzewanie tylnej szyby albo klimatyzację, aby zwiększyć obciążenie silnika.

Czy falujące obroty silnika to powód do niepokoju?

Tak, nagłe zmiany prędkości obrotowej to sygnał, że z samochodem dzieje się coś niedobrego.
Auto należy poddać skrupulatnej diagnostyce, aby znaleźć przyczynę falowania obrotów silnika.

Brian Snelson from Hockley, Essex, England, CC BY 2.0, via Wikimedia Commons

Przyczyny falowania obrotów – najczęstsze powody

Problemy z dostarczaniem powietrza do silnika.
• Zapchany filtr powietrza – zaburza dopływ powietrza do jednostki napędowej, przez co sterownik nie może dobrać odpowiedniej ilości paliwa.
• Nieszczelności w kolektorze dolotowym silnika. Do cylindrów dostaje się tzw. lewe powietrze, które nie jest zmierzone przez czujniki. Przez to wtryskiwana jest nieodpowiednia dawka paliwa.
• Problemy z przepustnicą. Może być zużyta, zabrudzona, albo może dojść do uszkodzenia na linii czujnik położenia pedału gazu – potencjometr przepustnicy.
• Uszkodzony silniczek krokowy przepustnicy – w tym przypadku falowanie obrotów pojawia się tylko na biegu jałowym.

Awarie układu zapłonowego w silnikach benzynowych
• Za falowanie obrotów w nowych silnikach najczęściej odpowiedzialne są cewki zapłonowe i świece zapłonowe.
• Za falowanie obrotów w starszych silnikach najczęściej odpowiedzialne są cewka zapłonowa, aparat zapłonowy (kopułka, palec rozdzielacza), przewody zapłonowe (przewody wysokiego napięcia).

Awarie czujników, odpowiedzialnych za dobór mieszanki paliwowo – powietrznej
• Źródłem problemu mogą być przepływomierze powietrza, sondy lambda, czujnik temperatury powietrza zasysanego itd.

Awarie świec żarowych w silnikach diesla
• Sprawiają one, że komory silnika są zbyt słabo nagrzane. Przez to z trudem dochodzi do zapłonu.

Problemy z dostarczaniem odpowiedniej ilości paliwa
• Najczęściej powodem awarii jest zapchany filtr paliwa albo uszkodzona pompa paliwa.
• W silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa (dieslach i benzynowych) powodem awarii może być zużyta pompa wtryskowa albo wtryskiwacze.
• Uszkodzone podkładki pod wtryskiwaczami wtrysku bezpośredniego.

Najgorszą rzeczą jest wymienianie części po kolei i czekanie na efekt naprawy. W ten sposób można wymienić pół samochodu.
Najważniejsza rzecz to przeprowadzanie skrupulatnej diagnostyki w warsztacie samochodowym. Pozwoli ona na precyzyjne określenie źródła problemu i wyeliminowanie go.

Midnight Runner, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Falujące obroty? Sprawdź auto! Znajdź warsztat dzięki FIX MY CAR!

Dzięki FIX MY CAR w ciągu kilku chwil znajdziesz warsztat samochodowy w swojej okolicy, w którym możesz zdiagnozować problem. Dowiesz się, co jest przyczyną tego, że obroty falują w Twoim aucie.

Części do swojego auta możesz kupić samodzielnie, dobierając je po numerze VIN, marce, modelu, wersji silnika i roczniku auta. Możesz też zlecić zakup części mechanikowi.

...

...