Chyba żaden kierowca nie będzie miał problemu z opisaniem i wskazaniem silnika, rury wydechowej, akumulatora czy klocków hamulcowych. Większość z nich jednak nie poradzi sobie z przepustnicą równie dobrze. Co to jest przepustnica i do czego służy? Informacje na ten temat znajdują się poniżej.
Przepustnica – co to właściwie jest?
Posiadacze samochodów z napędem typu diesel, którzy nie są przekonani do swojej wiedzy o przepustnicach, mogą sobie darować podnoszenie maski i zaglądanie wgłąb serca ich aut.
W silnikach wysokoprężnych przepustnice nie występują, ponieważ dochodzi w nich do samoczynnego zapłonu (wewnętrznego). Element ten jest odpowiedzialny za dostarczanie i dozowanie ilości powietrza doprowadzonego do silnika w benzyniakach.
Rola przepustnicy powietrza jest bardzo istotna, ponieważ to właśnie dzięki niej możliwa jest kontrola tempa jazdy. Dozując natężenie dopływu kierowca decyduje o prędkości poruszania się samochodu i zaangażowanej w ten proces mocy silnika.
W jaki sposób do tego dochodzi? Poprzez operowanie pedałem gazu. Im mocniejsze jego dociśnięcie do podłogi („do dechy”), tym wzrasta rozwarcie klapek przepustnicy, co za tym idzie – znacząco wzrasta ilość doprowadzanego powietrza do kolektora dolotowego, wzmożone zostaje podawanie benzyny do wtryskiwaczy, a cylindry zostają napełnione.
Puszczenie wolno pedału gazu skutkuje niemal całkowitym domknięciem – pozostaje jedynie drobna szczelina, przez którą przedostaje się minimalna ilość powietrza, dzięki czemu silnik może kontynuować pracę (na niskich obrotach).
Jak zachowuje się przepustnica w trakcie hamowania? Klapki przesuwają się w stronę pozycji poziomej, blokując dopływ powietrza, co pozwala na obniżanie prędkości, z którą porusza się samochód.
Przepustnica a moc pojazdu
Osiąganie przez silnik maksymalnego zakresu mocy jest ściśle związane z pracą przepustnicy. Natężenie napływu powietrza zależy zarówno od pozycji klapek, jak też od średnicy wylotu – im większy jej rozmiar, tym szybszy przepływ.
Zastosowanie bardziej pokaźnych przepustnic znajduje zastosowanie w przypadku dużych silników. Liczba i wielkość przepustnic ma bezpośrednie przełożenie na trudność prowadzenia samochodu. Operowanie gazem wymaga wprawy i wyczucia. Zjawisko to doskonale obrazuje niedoświadczony kierowca za sterami sportowego auta o dużej mocy – brak płynności jazdy, ciągłe zrywy i przyspieszanie związane są z nieumiejętnym operowaniem pracą przepustnic właśnie.
Silniki o ponadprzeciętnych osiągach mają często dwie osobne przepustnice. Otwarcie pierwszej umożliwia poruszanie się samochodu, a druga uaktywnia się w momentach najbardziej dynamicznej jazdy, wymagającej największej mocy i pracy silnika na obrotach maksymalnych. Liczba ta nie jest jednak ostateczna – auta sportowe nierzadko mogą pochwalić się równą liczbą przepustnic i cylindrów.
Zamknięcie przepustnic powinno skutkować spadkiem mocy do zera i zgaszeniem silnika. Dlaczego tak się nie dzieje? Komfort jazdy zapewnia w tym przypadku tzw. silnik krokowy. Znajduje się on na obudowie przepustnicy i jest połączony z jej osią poprzez zespół dźwigni i przekładni zębatej. Spadek obrotów z wysokich na bardzo niskie jest regulowany przez silnik krokowy, który ponownie się dezaktywuje (aczkolwiek w nowszych samochodach może on pracować cały czas) w momencie wciśnięcia pedału gazu .
Zdjecie główne: FreepikPremium
Wybierz warsztat samochodowy oferujący czyszczenie przepustnicy: