Zepsuty zawór recyrkulacji spalin EGR. Rozwiązanie? Wymiana EGR lub czyszczenie EGR

Zawór recyrkulacji spalin EGR to kłopotliwy podzespół, będący częścią układu wydechowego. Jego zadaniem jest eliminacja szkodliwych składników spalin. Jednak zawór recyrkulacji spalin EGR jest odpowiedzialny za cały szereg działań ubocznych, które mogą być powodem wielu problemów z silnikiem auta i z układem dolotowym. Co robić w razie awarii? Czy rozwiązaniem jest wymiana EGR czy czyszczenie EGR? Sprawdźmy.

Co to jest zawór recyrkulacji spalin EGR?

W trakcie pracy jednostki napędowej (benzynowej albo wysokoprężnej) powstają gazy spalinowe (popularnie spaliny albo gazy wydechowe). Zawierają one szkodliwe składniki.
Najgorszym z nich są tlenki azotu. Są one uważane za najbardziej toksyczny składnik spalin.
Tlenki azotu powstają wtedy, gdy w komorach spalania jest bardzo wysoka temperatura i jest bardzo dużo tlenu. Jak doskonale wiadomo, im więcej tlenu, tym lepsza praca jednostki napędowej. Ale…

Zawór recyrkulacji spalin działa tak, że cofa część spalin z układu wydechowego z powrotem do układu dolotowego. Spaliny te trafiają wraz ze świeżo zassanym powietrzem do zaworów dolotowych, a następnie do cylindrów silnika. Dzięki domieszce spalin, temperatura we wnętrzu cylindrów się obniża, jest też mniej powietrza.

Jakie problemy powoduje zawór recyrkulacji spalin EGR?

Cofanie spalin do układu dolotowego powoduje wiele problemów. Na przepustnicy i wewnątrz kolektora dolotowego osadza się szlam ze spalin. Może on doprowadzić do zapchania przepustnicy i do zmniejszania przepustowości kolektora dolotowego, co również powoduje problemy techniczne z pracą silnika.
Poza tym sam zawór EGR również się zapycha od zanieczyszczeń ze spalin, które przez niego przepływają.

Mohamed Gomaa, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Jak jest zbudowany zawór recyrkulacji spalin EGR?

Starszy zawór EGR składa się z takich elementów, jak:
• Rura łącząca układ wydechowy (kolektor wydechowy) z kolektorem dolotowym (przed przepustnicą.
• Zawór zamontowany na rurze. Początkowo sterowany podciśnieniowo, potem elektronicznie.
• Przewód łączący zawór z komputerem sterującym pracą jednostki napędowej albo przewód podciśnieniowy.
W nowszych samochodach stosuje się dodatkowy element, jakim jest chłodnica spalin. Gazy wydechowe są w niech chłodzone przez układ chłodzenia, za pomocą płynu chłodniczego.

Objawy awarii zepsutego zaworu recyrkulacji spalin EGR

Najczęstsze awarie zaworu recyrkulacji spalin EGR to:
• Utrata szczelności – spaliny wydostają się w komorze silnika
• Nieszczelna chłodnica spalin – spaliny trafiają do układu chłodzenia, pojawiają się bąbelki w płynie chłodzenia i objawy podobne do uszkodzonej uszczelki pod głowicą.
• Zawór zablokowany w pozycji zamkniętej – poza błędem w OBD2 nie ma żadnych innych objawów awarii.
• Zawór zablokowany w pozycji otwartej – błąd w OBD2, problemy z uruchamianiem silnika, dławienie silnika, utrata mocy, przyspieszone zabrudzenie kolektora dolotowego i przepustnicy.

Moosealope, CC BY 2.0, via Wikimedia Commons

Naprawa zaworu recyrkulacji spalin EGR

Zawór można naprawić na kilka sposobów, w zależności od jego uszkodzenia.
Czasami wystarcza czyszczenie zaworu za pomocą specjalnego płynu. W innych przypadkach niezbędna jest wymiana zaworu na nowy.
Konieczne jest również wykasowanie błędów z pamięci sterownika.

Znajdź warsztat, który wyczyści albo wymieni EGR – dzięki FIX MY CAR

Wpisz w naszej wyszukiwarce wymiana EGR albo czyszczenie EGR. Następnie wpisz nazwę swojej miejscowości. W ciągu kilku sekund otrzymasz listę warsztatów, które prowadzą takie usługi i które naprawią Twój pojazd. Umów się na wizytę!

...

...