Spis treści
Sprężyny metalowe to jedna z podstawowych części zawieszenia samochodowego. Stosuje się je w zdecydowanej większości współczesnych samochodów. Jakie są objawy awarii sprężyn zawieszenia? Jak wymienia się sprężyny zawieszenia? Czy można jeździć z uszkodzonymi sprężynami zawieszenia?
Sprężyny zawieszenia znajdziesz w niemal każdym samochodzie osobowym. Wyjątkiem są tylko samochody z zawieszeniem pneumatycznym oraz starsze samochody z zawieszeniem hydropneumatycznym. W autach z zawieszeniem pneumatycznym sprężyny zawieszenia zostały zastąpione przez miechy powietrzne. W autach z zawieszeniem hydropneumatycznym stosowano podzespoły gazowo-olejowe.
Jaką rolę pełnią sprężyny zawieszenia?
Zadaniem sprężyn zawieszenia jest amortyzacja drgań, generowanych przez koła, podczas jazdy po nierównościach drogi. Drugie zadanie to utrzymanie odpowiedniego prześwitu, czyli odległości pomiędzy płytą podłogową a nawierzchnią drogi.
W przednim zawieszeniu stosuje się w wielu autach kolumny MacPhersona. To zblokowany podzespół, w skład którego wchodzi sprężyna i amortyzator z górnym łożyskiem, które umożliwia mu obracanie się.
Jak zbudowane są sprężyny zawieszenia?
Sprężyny zawieszenia stosowane w samochodach osobowych wykonane są z odpowiednio uformowanego, grubego drutu stalowego albo stopu metali. Sprężyny mają zazwyczaj wysokość około 30 centymetrów i średnicę ok. 7 centymetrów. Grubość zastosowanego drutu, wysokość sprężyny oraz ilość zwojów mają wpływ na wysokość prześwitu, a także siłę tłumienia drgań.
Dlaczego sprężyny zawieszenia ulegają awariom?
Sprężyny zużywają się w trakcie eksploatacji auta. Częsta jazda po nierównościach i związane z nią silne przeciążenia powodują przyspieszone zużycie sprężyn.
Sprężyny niszczą się w przyspieszonym tempie, jeśli samochód jest przeciążany. Czyli przekraczana jest jego ładowność, ustalona przez producenta.
Zużycie sprężyn zawieszenia przyspiesza obciążanie samochodu na postoju. Czyli np. zostawianie dużego ciężaru w bagażniku auta na całą noc albo na dłuższy okres.
Wielkim wrogiem sprężyn zawieszenia jest korozja. Na sprężynach osadzają się zanieczyszczenia, takie jak brud, kurz, błoto i sól drogowa. Do tego sprężyny są narażone na wilgoć. To wszystko powoduje, że korodują. Na skutek korozji sprężyny mogą się łamać – zawsze odłamuje się końcówka sprężyny. Górna albo dolna. W nielicznych na szczęście przypadkach taki odłamany kawałek może uszkodzić wewnętrzną część opony samochodu.
Zmiany sprężyn wpływają na zmianę charakterystyki pojazdu
W sprzedaży dostępne są zestawy sprężyn tuningowych, które mogą być niższe i mieć mniej zwojów, niż standardowe, zastosowane przez producenta na pierwszy montaż. Zamontowanie takich sprężyn sprawia, że auto ma mniejszy prześwit i niżej położony środek ciężkości, co sprawia, że samochód lepiej reaguje na ruchy kierownicą. Niestety, w zamian za to auto jest twarde, czyli znacznie gorzej tłumi nierówności na drodze. Warto pamiętać, że sama wymiana sprężyn nie wystarcza. Niezbędna jest również wymiana amortyzatorów.
Można również zastosować inne rozwiązanie, sprężyny dłuższe (wyższe), niż na pierwszy montaż, aby móc zwiększyć prześwit samochodu. To dobre rozwiązanie do SUV i crossoverów. W tym przypadku też powinno się zastosować inne, dłuższe amortyzatory.
Jak rozpoznać, że sprężyny wymagają wymiany?
Jakie są oznaki uszkodzonych sprężyn? To przede wszystkim utrata komfortu (gorsze amortyzowanie nierówności), metaliczne hałasy podczas jazdy i podczas skręcania, które dochodzą spod samochodu, a także obniżony prześwit auta. Czasami auto może być nienaturalnie obniżone po jednej stronie i będzie stać krzywo. Dzieje się tak wtedy, gdy uszkodzeniu uległa sprężyna po jednej stronie samochodu.
Ciężko określić trwałość sprężyn. Zazwyczaj powinny wytrzymać 200 tys. km przebiegu. W niektórych autach wytrzymują więcej, w innych wymagają wymiany po 100 tys. km przebiegu.
Ile kosztują sprężyny? Ile kosztuje wymiana sprężyn?
Sprężyny zawsze wymienia się na jednej osi. Nie można wymienić jednej sprężyny. Dlatego też te elementy zawieszenia są sprzedawane w kompletach po dwie sztuki.
Za komplet dwóch sprężyn do popularnego auta kompaktowego trzeba zapłacić od 150 do 200 złotych. W przypadku aut premium cena może być o 100 – 150 zł wyższa. Radzimy unikać sprężyn produkowanych przez firmy, które wstydzą się umieścić swoje logo na opakowaniu. Produkty bezmarkowe niemal zawsze cechują się fatalną trwałością. Na rynku są też produkty polskich firm. Wymiana sprężyn kosztuje przeciętnie od 100 do 200 zł za oś.
Zaleca się, aby po zakończonej wymianie sprężyn skorygować ustawienie geometrii zawieszenia.
Wymiana sprężyn w warsztacie w Twojej okolicy. FIX MY CAR Ci pomoże!
Skorzystaj z naszej wyszukiwarki. Wpisz „wymiana sprężyn zawieszenia” i nazwę swojej miejscowości. W ciągu kilku chwil otrzymasz listę warsztatów w swojej okolicy z danymi adresowymi, które zajmą się wymianą sprężyn zawieszenia. I już możesz umówić wizytę!