Tuleje metalowo–gumowe – co to jest, dlaczego się psuje i jakie są objawy awarii?

Tuleje metalowo-gumowe to jedna z podstawowych części zawieszenia każdego samochodu. Silent blocki czyli tuleje metalowo-gumowe to części składowe wahaczy. Prędzej czy później ulegają one zużyciu i awariom. Jakie są objawy awarii tulei metalowo-gumowych (silentblocków)? Jak naprawić uszkodzone tuleje metalowo-gumowe, czyli silent blocki? Ile to będzie kosztować? Odpowiedź w naszym artykule.

Co to są tuleje metalowo-gumowe czyli tzw. silent blocki?

Tuleje metalowo-gumowe (silent blocki) to części składowe wahaczy.
Czym są wahacze?
Wahacze to części zawieszenia, które prowadzą koło samochodu. Wahacz łączy podwozie auta (płytę podłogową albo ramę, w zależności od konstrukcji) oraz zwrotnicę albo amortyzator. Wahacze produkuje się z bardzo mocnych stopów metalu. W samochodach premium i sportowych coraz częściej stosuje się wahacze wykonane ze stopów aluminium.
Wahacze mogą mieć różny kształt.
Najczęściej stosowane kształty są podobne do liter I, U albo V. Z jednej strony wahacza, która mocowana jest do zwrotnicy albo amortyzatora, znajduje się sworzeń wahacza. Jest zawsze jeden. Sworzeń wahacza to przegub metalowo-gumowy, z odpowiednią ilością smaru. Zapewnia on elastyczne ale i mocne połączenie.
Z drugiej strony wahacza, mocującej go do podwozia auta albo do ramy, stosuje się tuleje metalowo-gumowe, czyli popularnie silnent-blocki. Są one wprasowane za pomocą prasy hydraulicznej w odpowiednie otwory w wahaczu.

Jak zbudowana jest tuleja metalowo-gumowa czyli silent block?

Składa się ona z:
– Zewnętrznej tulei metalowej;
– Wewnętrznej tulei metalowej, która jest zamontowana dokładnie pośrodku tulei zewnętrznej;
– Specjalnej gumy, która łączy tuleję zewnętrzną z wewnętrzną.
Połączenie gumowe jest w pewnym stopniu elastyczne, dzięki czemu możliwe są niewielkie ruchy wahacza. Jest to niezbędne, aby zawieszenie (a dokładnie amortyzatory i sprężyny) mogły realizować odpowiednie ugięcie zawieszenia.

Tuleja metalowo-gumowa umożliwia przymocowanie wahacza do płyty podłogowej auta albo do ramy. Drugie zadanie tulei metalowo-gumowej (stąd nazwa silent block) to wyciszenie pracy zawieszenia i zastopowanie drgań, generowanych przez koła pojazdu. Drgania te nie mogą przenosić się na płytę podłogową ani na ramę, albowiem zmniejszałyby komfort jazdy i powodowałyby przyspieszone zużycie części, które są do nich przymocowane.

Kakoula10, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Dlaczego tuleje metalowo-gumowe się psują? Kiedy można spodziewać się awarii?

Tuleje metalowo-gumowe psują się, albowiem guma starzeje się i kruszy. Ponadto na skutek częstej jazdy pod dziurawych drogach i związanych z tym naprężeń dochodzi do uszkodzenia gum.
Kiedy można spodziewać się awarii? Tuleje metalowo-gumowe OEM (zastosowane na pierwszy montaż) mogą wytrzymać nawet do 200 tysięcy kilometrów przebiegu, czasami krócej lub dłużej (zależnie od jakości części zastosowanej przez producenta i od sposobu eksploatacji auta).
Zamienniki tulei, stosowane do napraw, mają już dużo niższą żywotność. Produkty markowe mogą służyć przeciętnie od 70 do 100 tys. km przebiegu, a najtańsze zamienniki od 20 do 30 tys. kilometrów.

Jakie są objawy awarii tulei metalowo-gumowych?

Typowe objawy awarii tulei metalowo-gumowych to:
– stukanie i hałasy z podwozia auta, zwłaszcza podczas jazdy po nierównościach;
– znacznie gorsze prowadzenie auta – samochód nie może samodzielnie utrzymać toru jazdy, konieczne są ciągłe korekty za pomocą kierownicy;
– auto zachowuje się niepewnie podczas zakrętów i jazdy na wprost.

Auto z takimi objawami awarii warto sprawdzić na Stacji Kontroli Pojazdów. Diagnosta bez problemu wykryje przyczynę awarii, którą mogą być uszkodzone tuleje metalowo-gumowe. Podczas testu samochodu na szarpakach będzie wyraźnie widać, że tuleje metalowo-gumowe są luźne i nie trzymają wahaczy w odpowiedni sposób.

Czy awaria tulei metalowo-gumowych jest niebezpieczna?

Tak. Ze względu na niemożność zachowania odpowiedniego toru jazdy, zwłaszcza po wykonaniu ostrego manewru. Istnieje niebezpieczeństwo, że kierowca może utracić panowanie nad samochodem.

Naprawa tulei metalowo-gumowych – wymiana tulei czy wymiana wahacza?

Są dwa sposoby naprawy tulei metalowo-gumowych.
– Sposób pierwszy. Wymiana kompletnego wahacza, z nowymi tulejami fabrycznymi. To zdecydowanie najszybszy sposób naprawy – mechanik może wymienić wahacz w godzinę. Jest bardzo opłacalny w tych samochodach, w których wahacze są w miarę niedrogie.
Warto pamiętać o tym, że zaleca się wymianę wahaczy parami.
Wahacz może kosztować od 200 do 300 złotych.

– Sposób drugi. Demontaż wahacza i wprasowanie w niego nowych tulei metalowo-gumowych. Same tuleje mogą kosztować od 20 do 50 złotych za sztukę. Jednak ich montaż (wprasowanie w wahacz za pomocą prasy plus koszt montażu i demontażu wahacza) może być wysoki i może wynieść ok. 300 złotych za jeden wahacz.
Taki sposób naprawy jest opłacalny w tych samochodach, do których wahacza kosztuje więcej niż 700 złotych za sztukę.

Wymień tuleje metalowo-gumowe albo wahacze dzięki FIX MY CAR

Jeśli w Twoim samochodzie zepsuły się tuleje metalowo-gumowe to nie zwlekaj z ich wymianą. Po pierwsze narażasz się na niebezpieczeństwo podczas jazdy. Po drugie luzy w zawieszeniu powodują przyspieszone zużycie pozostałych elementów zawieszenia samochodu.

Znajdź odpowiedni warsztat dzięki FIX MY CAR.
Wybierz odpowiednią usługę – jak wymiana wahacza – a następnie wybierz miasto.
Otrzymasz listę warsztatów w swojej okolicy, z danymi adresowymi, w których będzie można usunąć awarię Twojego auta.

...

...