Dwumasowe koło zamachowe – czy regeneracja dwumasowego koła zamachowego jest warta uwagi?

Czy regeneracja dwumasowego koła zamachowego to dobre rozwiązanie? Dzięki niej można naprawić auto o wiele taniej. Jakie są objawy awarii dwumasowego koła zamachowego? Kiedy warto zastanowić się nad regeneracją dwumasowego koła zamachowego w samochodzie?

Największa wada dwumasowego koła zamachowego to jego cena

Ceny dwumasowego koła zamachowego zawierają się w przedziale od 1800 do nawet 6000 złotych. Cena zależy od producenta, marki auta, mocy silnika i kilku innych rzeczy.
Nie opłaca się kupowanie tanich, chińskich zamienników, bo te szybko kończą swój żywot. O ile w ogóle pasują.

Sam zakup dwumasowego koła zamachowego to nie koniec kosztów. Do ceny jego wymiany należy doliczyć jeszcze koszt wymiany sprzęgła i oleju przekładniowego w skrzyni biegów. Samo sprzęgło to wydatek od 400 do 1000 złotych. A do całości trzeba doliczyć jeszcze koszt usługi, która też nie należy do tanich. Dlaczego? Bo żeby wymienić dwumasowe koło zamachowe, trzeba uzyskać dostęp od spodu auta i zdemontować skrzynię biegów. Usługa wymiany dwumasowego koła zamachowego wraz ze sprzęgłem wymaga wielu godzin pracy, zatem nic dziwnego, że zazwyczaj kosztuje od 600 do 1000 zł.

Nic zatem dziwnego, że cena naprawy jest dla niektórych osób szokująca. Może ona przekroczyć wartość kilkunastoletniego diesla.

Jaka jest wytrzymałość dwumasowego koła zamachowego? Po jakim czasie trzeba je wymienić?

Dwumasowe koło zamachowe, tak samo, jak sprzęgło, to element eksploatacyjny. Czyli zużywający się w trakcie eksploatacji auta i podlegający wymianie.
Maksymalny okres eksploatacji dwumasowego koła zamachowego to 300 tysięcy kilometrów przebiegu.

W wielu autach dwumasowe koło zamachowe wymaga wymiany po 100, a często nawet po 50 tysiącach kilometrów przebiegu. Dlaczego? Kierowca może znacząco przyspieszyć zużycie dwumasowego koła zamachowego. W jaki sposób?
• Agresywna jazda, gwałtowne ruszanie z miejsca, gwałtowne dodawanie gazu – niszczy dwumasowe koło zamachowe w przyspieszonym tempie.
• Częsta jazda na krótkich trasach, związana z wielokrotnym uruchamianiem silnika w ciągu doby – znacząco przyspiesza zużycie dwumasowego koła zamachowego.
• Zły stan jednostki napędowej, generującej dodatkowe, ponadnormatywne drgania – znacząco przyspiesza zużycie dwumasowego koła zamachowego. Powodem drgań może być na przykład awaria układu zapłonowego w silnikach benzynowych, czy też problemy z wtryskiwaczami i świecami żarowymi w dieslach.
• Częsta eko jazda i hamowanie silnikiem także niszczy dwumasowe koło zamachowe.
• Eksploatacja auta ze spalonym albo przypalonym sprzęgłem (przegrzaną mocno tarczą sprzęgła).

W jakich autach stosuje się dwumasowe koło zamachowe? Czy tylko w dużych pojazdach, z silnikami o większej mocy?

Dwumasowe koło zamachowe montowano w wielu silnikach diesla. Nic w tym dziwnego – silniki te generują bardzo dużo drgań. Z racji wyposażania w małe diesle także małych samochodów – montowano w nich także dwumasowe koła zamachowe. Przykładem może być niewielki Peugeot 206.
Początkowo, dwumasowe koła zamachowe stosowano jedynie w nielicznych limuzynach z silnikami benzynowymi. Z czasem do sprzedaży zaczęto wprowadzać małolitrażowe silniki benzynowe, z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Nazywa się je często silnikami downsizingowymi. Jednostki te są mocno wysilone a jednym z ich minusów jest generowanie silnych drgań. Aby chronić skrzynię biegów i półosie napędowe przed zniszczeniem, a także zapewnić kierowcy i pasażerom odpowiedni komfort, zaczęto w nich montować dwumasowe koła zamachowe.
Dziś większość aut z małolitrażowymi benzyniakami ma na wyposażeniu dwumasowe koło zamachowe. Niestety.

Zdjęcie: ZF / Materiały Prasowe
Dual Mass Flywheels ZF Aftermarket Under the SACHS Brand

Zadania jakie pełni dwumasowe koło zamachowe

Dwumasowe koło zamachowe jest zamontowane pomiędzy silnikiem, sprzęgłem i skrzynią biegów. Zastąpiło one standardową konstrukcję, jako było koło zamachowe silnika, zwane także jednomasowym kołem zamachowym.
W sprzęgłach znajdują się tlumiki drgań skrętnych (sprężyny) jednak są one zbyt słabe w stosunku do drgań, emitowanych przez współczesne jednostki napędowe.
Dwumasowe koło zamachowe:
• chroni skrzynię biegów i półosie napędowe przed drganiami, przenoszonymi z silnika;
• chroni przed wibracjami przy niskich prędkościach obrotowych;
• zabezpiecza kabinę auta przed przenoszeniem na nią drgań z silnika samochodu;
• ułatwia zmianę biegów;
• zapewnia łagodniejsze uruchomienie silnika;
• pozwala na płynną jazdę przy niskich prędkościach obrotowych.

Objawy awarii dwumasowego koła zamachowego

• Stukanie przy wyłączaniu i włączaniu silnika (może być spowodowane także przez nieszczelną przepustnicę);
• Wyczuwalne drgania w kabinie auta, podczas pracy jednostki napędowej;
• Drgania są szczególnie wyczuwalne na biegu jałowym;
• Głuche stuki podczas przyspieszania.

Naprawa dwumasowego koła zamachowego – co kierowca ma do wyboru?

• Zakup nowego dwumasowego koła zamachowego, wraz ze sprzęgłem i zlecenie jego montażu w warsztacie. Do wyboru są dwumasowe koła zamachowe OEM/OE jak na pierwszy montaż (markowe, bardzo drogie), markowe zamienniki (dobra jakość, średnia cena) oraz tańsze zamienniki o wątpliwej jakości.
• Zakup używanego dwumasowego koła zamachowego z demontażu – może być tanio, ale nie można zweryfikować stanu technicznego dwumasy bez jej rozebrania. Zatem ten zakup przypomina grę w ruletkę.
• Regeneracja dwumasowego koła zamachowego – kosztuje jedną trzecią ceny nowego koła zamachowego. W naszym kraju jest już kilka firm, które zajmują się regeneracją dwumasowych kół zamachowych.
• Montaż zestawu konwersyjnego, ze specjalnym, jednomasowym kołem zamachowym z dużymi tłumikami drgań skrętnych. Takie koła są oferowane przez kilku producentów auto części i przeznaczone do wymienionych modeli silników, zazwyczaj o niedużej mocy.

Regeneracja dwumasowego koła zamachowego – czy się opłaca?

Załóżmy, że polska rodzina dysponuje 15 – letnim autem z dieslem, elegancką limuzyną, sprowadzoną z UE.
Dobrze zregenerowane koło zamachowe może pracować przez kilkadziesiąt (przewiduje się 50 – 75 tys.) kilometrów przebiegu. A to od 3 do 7 lat jazdy, przy średnim rocznym przebiegu od 10 do 15 tys. kilometrów.
Jeśli kierowca będzie unikał zachowań, które przyspieszają zużycie dwumasowego koła zamachowego, to z pewnością wytrzyma ono nawet 7 lat. Auto osiągnie wówczas wiek 22 lat i zakończy swój okres eksploatacji.

Nawet posiadacz kilkuletniego eleganckiego auta może nie chcieć, albo nie być w stanie wydać 8 – 10 tys. złotych na montaż nowego, markowego, dwumasowego koła zamachowego, wraz ze sprzęgłem. Dzięki regeneracji cena naprawy spadnie nawet czterokrotnie.

Chcę zregenerować dwumasowe koło zamachowe – jak to zrobić?

Dwumasowe koła zamachowe są najczęściej wysyłane do regeneracji za pomocą poczty kurierskiej. Kierowca zostawia auto w wybranym warsztacie i zaznacza, że chce zregenerować dwumasowe kolo zamachowe.
Warsztat może nie zgodzić się na montaż zregenerowanej części, dlatego warto zapytać wcześniej. Poza tym niektóre warsztaty żądają od klientów pisemnej rezygnacji z przysługującego im prawa do gwarancji z tytułu naprawy. Podobnie jest w przypadku innych części używanych.
Warsztat wysyła część do regeneracji. Specjaliści rozbierają podzespół na części, wymieniają zużyte elementy, resztę piaskują, składają w całość i wyważają. Gotowa część jest odsyłana do warsztatu. Tutaj mechanik montuje zregenerowane dwumasowe koło zamachowe, a także nowe sprzęgło, jeśli właściciel auta sobie tego zażyczył.

Jeśli interesuje Cię regeneracja dwumasowego koła zamachowego <- kliknij w link.

Awaria dwumasowego koła zamachowego – pomoc znajdziesz na FIX MY CAR

Jeśli w Twoim aucie jest uszkodzone dwumasowe koło zamachowe, jeśli chcesz przeprowadzić diagnostykę dwumasowego koła zamachowego – skorzystaj z FIX MY CAR. Wpisz swoją miejscowość i nazwę usługi (np. wymiana dwumasowego koła zamachowego). Po kilku sekundach otrzymasz listę warsztatów w swojej okolicy, wraz z danymi teleadresowymi do nich.

...

...