Co to jest serwo hamulcowe? Objawy awarii i sposób naprawy

Serwo hamulcowe to specjalne urządzenie, które zwiększa siłę nacisku nogi kierowcy na pedał hamulca. Serwo hamulcowe sprawia, że hamowanie autem jest bardzo komfortowe. Nie ma potrzeby silnego naciskania na pedał hamulca, aby uzyskać wysoką skuteczność hamowania. Jakie są objawy awarii serwa hamulcowego? Jak naprawia się serwo hamulcowe?

W starszych samochodach kierowca musiał bardzo mocno naciskać pedał hamulca, aby auto mogło zahamować z maksymalną siłą. Było to niewygodne i często nie do końca skuteczne. Zwłaszcza w niebezpiecznych sytuacjach, które wymagały maksymalnego wykorzystania siły hamulców.
Dlatego w samochodach zaczęto stosować stary wynalazek, opracowany przez Belga, Alberta Dewandre. Było to właśnie serwo hamulcowe. Urządzenie to ma prostą konstrukcję, która praktycznie nie została zmieniona aż do dziś.

Co to jest serwo hamulcowe?

Serwo hamulcowe to urządzenie hydrauliczne albo podciśnieniowe, którego zadaniem jest zwiększenie siły nacisku na pedał hamulca. A dokładnie, na tłok pompy hamulcowego, która generuje odpowiednie ciśnienie płynu hamulcowego.

Gdzie znaleźć serwo hamulcowe? Jest ono zamontowane pod maską silnika. Najczęściej w pobliżu grodzi, oddzielającej komorę silnika od kabiny pasażerskiej. Ma kształt dysku. Aby je łatwo znaleźć, należy przede wszystkim zlokalizować zbiorniczek płynu hamulcowego. Jeśli jest zbiorniczek, pod nim znajduje się pompa hamulcowa. A przed pompą jest zamontowany metalowy dysk (metalowa puszka). To właśnie serwo hamulcowe.

Paul Day, CC0, via Wikimedia Commons

Jak jest zbudowane serwo hamulcowe?

Serwo hamulcowe składa się z takich elementów jak:
• Metalowa obudowa
• Tłok (membrana)
• Tłok sterujący
• Tarcza oporowa
• Popychacz
• Sprężyny metalowe
• Zawór powietrzny
• Zawór podciśnieniowy
• Podłączenie do źródła podciśnienia.

Źródłem podciśnienia dla serwa hamulcowego są:
• W silnikach benzynowych przewód dolotowy, prowadzący do kolektora ssącego.
• W silnikach diesla pompa podciśnieniowa (pompa vacuum) napędzana przez wał korbowy silnika.
• W silnikach turbodoładowanych może to być pompa podciśnienia napędzana elektrycznie albo przez wał korbowy silnika.
• W samochodach elektrycznych będzie to pompa podciśnienia, napędzana elektrycznie.

Jak działa serwo hamulcowe?

• Kierowca naciska pedał hamulca
• Serwo hamulcowe zaczyna działać. Otwiera się zawór powietrzny. Wnętrza komory siłownika przeponowego łączy się z kolektorem dolotowym (w aucie z silnikiem benzynowym), albo z pompą vacuum (w aucie z silnikiem diesla).
• Dzięki podciśnieniu, tłok serwa hamulcowego naciska na zewnętrzny tłok pompy hamulcowego, za pomocą popychacza i tarczy oporowej.
• Nacisk generowany przez serwo jest wprost proporcjonalny do nacisku stopy kierowcy na pedał hamulca.
• Pompa hamulcowa generuje odpowiednie ciśnienie płynu hamulcowego, a ten wywiera nacisk na klocki hamulcowe w zaciskach hamulcowych. Klocki dociskają do tarcz hamulcowych, a auto zaczyna hamować albo zwalniać.
• Po zakończonym hamowaniu kierowca zmniejsza siłę nacisku na pedał hamulca.
• Tłok wewnątrz serwa hamulcowego wraca na swoje miejsce dzięki sprężynom.

 

Zepsute serwo hamulcowe – objawy

Serwo hamulcowe jest elementem bezobsługowym i nie wymaga serwisowania. Dlatego nie można powiedzieć, że jego awaria jest spowodowana na skutek złego serwisowania pojazdu.
Najczęściej awaria serwa hamulcowego jest spowodowana zużyciem eksploatacyjnym, albo uszkodzeniem mechanicznym (np. podczas wypadku).

Jak rozpoznać awarię serwa hamulcowego?
Objawy awarii serwa hamulcowego są następujące:
• Konieczność silnego naciskania na pedał hamulca nawet przy lekkim hamowaniu;
• Odgłosy dochodzące spod maski, podczas hamowania;
• Wycieki płynu hamulcowego.
Warto pamiętać, że samo serwo może być sprawne. Powodem awarii może być uszkodzony przewód dolotowy do kolektora, albo pompa vacuum.
Serwa hamulcowego się nie naprawia. Wymienia się je na nowe.

Ile kosztuje nowe serwo hamulcowe do popularnego auta?

• Od 100 do 900 zł w przypadku zamienników
• Od 1000 do 3500 zł w przypadku części oryginalnych OEM (jak na pierwszy montaż). Nawet 5000 zł w przypadku aut premium.
Jest też wiele ofert sprzedaży serwa hamulcowego z demontażu. Może być problem ze znalezieniem mechanika, który zechce zamontować używane serwo. Jeśli tak, jest to dobre rozwiązanie do używanego auta.

Uszkodzone serwo hamulcowe w Twoim aucie? Nie ryzykuj! Znajdź pomoc na FIX MY CAR!

Jazda z uszkodzonym serwem hamulcowym jest bardzo niebezpieczna. Dziś serwo hamulcowe jest standardowym elementem wyposażenia niemalże każdego samochodu. To sprawia, że kierowcy nie są przyzwyczajeni do konieczności silnego naciskania na pedał hamulca.
Do czego może to doprowadzić? Nietrudno się domyślić, że do nieodpowiedniej reakcji kierowcy w razie zagrożenia. A konsekwencją tego może być wypadek.

Dlatego jeśli pojawiły się problemy z działaniem serwa w Twoim aucie – jak najszybciej skorzystaj z oferty FIX MY CAR. Dzięki nam szybko znajdziesz mechanika w swojej okolicy. Skorzystaj z naszej wyszukiwarki i umów wizytę.

...

...