olej silnikowy

Jak często wymieniać olej w silniku?

Olej silnikowy to jeden z najważniejszych płynów, jaki możemy spotkać w każdym samochodzie. Ma niebagatelny wpływ na poprawne funkcjonowanie jednostki napędowej, wydłużając jej żywotność oraz optymalizując kulturę pracy. Jak często należy wymieniać olej silnikowy? Dowiecie się z lektury poniższego artykułu.

Do czego służy olej silnikowy?

Olej silnikowy ma za zadanie zmniejszać tarcie pomiędzy ruchomymi elementami w silniku. Stanowi skuteczny wymiennik ciepła, zapobiegając przegrzaniu poszczególnych podzespołów.

Zbyt niski poziom oleju może przyczyniać się do kosztownych awarii, a w skrajnych przypadkach – nawet do bezpowrotnego uszkodzenia silnika. Z tego względu niezwykle istotne jest regularne kontrolowanie poziomu oleju oraz jego wymiana z częstotliwością wskazaną przez producenta pojazdu.

Każdorazowo należy pilnować także klasy jakościowej oraz lepkości środka smarnego.

Jak często należy wymieniać olej w silniku?

Kilkanaście lat temu – w związku z niską jakością środków smarujących – wymiana oleju była zalecana co 5 tysięcy kilometrów. Obecnie dostępne na rynku preparatu są stworzone z doskonałych składników, które z powodzeniem spełniają swoją rolę przez znacznie dłuższy okres czasu.

W pojazdach eksploatowanych w umiarkowany sposób wymiana oleju powinna być przeprowadzana raz do roku lub co 15 000-20 000 przejechanych kilometrów. Wyjątek stanowią auta często uruchamiane i używane jedynie na krótkich odcinkach. W tym przypadku warto wymienić olej nawet po 10 000 km.

Na częstszą wymianę środka smarującego, najlepiej co 10 000 km, powinni zdecydować się również właściciele wysokoprężnych diesli Volkswagena z pompowtryskiwaczem, a w przypadku aut BMW z silnikiem 1.6 THP jest ona wskazana nawet co 6 do 8 000 km.

W samochodach wyczynowych lub off-roadowych, narażonych na duże obciążenia, warto wymieniać olej co 5000 km. W sprzedaży oferowane są także oleje typu Long Life, które mają chronić silnik na dystansach do 30 000 km.

Wymiana oleju bez względu na przebiegi

Czasami przytrafi się sytuacja, że będziemy zmuszeni do wymiany oleju pomimo, iż nasze auto nie przejechało jeszcze wymaganej liczby kilometrów.

Pierwszą z takich okoliczności będzie przypadek, gdy na naszej desce rozdzielczej znienacka zaświeci się kontrolka oleju. Może zdarzyć się, że z powodu braku dostępności polecanego przez producenta pojazdu oleju będziemy zmuszeni do dolania innego rodzaju środka smarnego, mieszając ze sobą typ syntetyczny z mineralnym. Po takim incydencie możliwe jest dalsze konturowanie jazdy, jednak powinniśmy jak najszybciej zakupić odpowiedni typ oleju i całkowicie go wymienić.

Drugą z sytuacji będzie zakończony niepowodzeniem proces regeneracji filtra. W jego trakcie paliwo spływa do miski olejowej, mieszając się ze smarem. Taka mieszanka nie wykazuje wystarczających właściwości smarujących, grożąc uszkodzeniem silnika. Również w tym wypadku wskazane jest jak najszybsze zastosowanie świeżego oleju.

Dodatkowo warto wymienić go w razie poważniejszej naprawy silnika, uszkodzenia uszczelki pod głowicą oraz przegrzania oleju. Przezorni właściciele stosują nowy środek smarujący także bezpośrednio po zakupie używanego samochodu oraz po przejechaniu kilku tysięcy fabrycznie nowym, docierającym się pojazdem.

Fotografia główna: FreepikPremium


Wybierz warsztat samochodowy oferujący wymianę oleju w poszczególnych miejscowościach:

...

...